ZMĚNY V SOUTĚŽÍCH PŘÍPRAVEK
Motto:,,Neberme dětem radost ze hry, oni nám to vrátí“ Proč změny v soutěžích přípravek? zapojení všech hráčů do hry častější kontakt s míčem rychlejší a kvalitnější rozvoj HČJ kvalitnější rozvoj IHV přirozená radost ze hry univerzalismus hráčů zaměření pozornosti na hru, ne na výsledek
,,Pravidla musí respektovat věkové zvláštnosti dětí“ zaměřme se na: - velikost hrací plochy - počet hráčů - velikost branek - velikost a hmotnost míče - hrací doba - podporu hry samotné - radost ze hry
Mladší přípravka: U8 – U9 Míč č. 3 Hrací plocha - 2 hřiště o rozměrech 20x30m Hrací doba – 3x12 minut (přestávka 3min., bez odchodu do kabin) Počet hráčů – 4 hráči v poli + 1 brankář (na každém hřišti) Branky – 3x1,6m (vymezení pomocí tyčí, může být i házenkářská branka) Střídání hráčů – letmé (hokejové) bez striktních omezení Výsledky zápasů se neevidují!!!
Starší přípravka: U10 – U11 Míč č. 4 Hrací plocha – 2 hřiště o rozměrech 25x40m Hrací doba – 3x15 minut (přestávka 3min.,bez odchodu do kabin) Počet hráčů – 5 hráčů v poli + 1 brankář (na každém hřišti) Branky – 2x5m Střídání hráčů – letmé (hokejové) Výsledky zápasů se neevidují!!
převést pozornost rodičů od počítání skóre, bodů a vítězství k důležitějšímu pozorování toho, jak děti hrají a jak se případně zlepšují stanovit si pravidla koučinku nejen pro sebe, ale také pro rodiče v duchu hesla,,Rodiče fandí, ale nekoučují“ častá a trpělivá komunikace s rodiči, osvěta a vysvětlování záměrů nasměrování a využití odpovědnosti rodičů ke svým dětem pro tréninkový proces a utkání zodpovědné a spolehlivé rodiče zapojit do praktického chodu týmu (vedoucí mužstva, týmový rozhodčí, kameraman, zdravotník, pokladník atd.) nastavení a dodržování,, Cesty vzájemného respektu a podpory autority“ mezi trenéry a rodiči
Výhody hry v menším počtu na menším prostoru Dovednostní - častější kontakt s míčem,ale i potřeba nabízet se, uvolňovat se, volit řešení, myslet. „…více tvořivosti a herní zodpovědnosti…“ Didaktické - hráči se častěji dostávají do herních situací,které se učili řešit při tréninku.Hráči s nižšími dovednostmi se lépe orientují = kontrolují situaci v menším počtu hráčů. „…větší počet pokusů k učení se…“ Cílové-psychologické - častější situace před brankami,neboli častější nejdůležitější herní zátěžové situace. „…dát gól x zabránit gólu…“ Kondiční - hra je intenzivnější,s větším počtem rychlostně-silově-obratnostních úseků a činností. „…jsou stále na silné straně…“ Sociálně interakční – při sladění způsobu tréninku a utkání (malé formy v tréninkovém procesu). „…podobnost přináší snadnější přenos z tréninku do utkání a buduje větší herní jistotu a sebevědomí…“ Demograficko-společenský – řeší lépe ubývající počet dětí,které v ČR vstupují aktivně do fotbalového prostředí.Vrací fotbalu přirozenější komunitní kulturu. Je ale i obecně lépe připravena na demografické výkyvy. Umožňuje rozdělit hráče do minitýmů dle věkových kategorií. „…ulice je učitel hráčů i trenérů…“ OBTÍŽE Organizační – vše nové přináší obtíže nezvyku. O něco složitější organizace pro trenéry,klubové funkcionáře,než v již běžícím způsobu tréninku,je ale přebita esy všech výhod. „…dobré neznamená jednoduché…“