Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Strukturovaná písemná práce Součást maturitní zkoušky z českého jazyka.
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Vlajková výzdoba Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Zpráva.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.19 Anotace: Prezentace je zaměřena na administrativní styl a útvar životopisu, vysvětluje jeho hlavní znaky a funkci. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.01 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici inzerátu, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru je cvičení, na kterém si žáci.
Publicistický styl Znaky a útvary.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici oznámení a zprávy, jejich hlavní znaky a funkci. Ke každému slohovému útvaru.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Publicistický styl - úvod
Funkční styl odborný.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
1.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu: Maturitní písemná práce – útvary publicistického stylu Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_13_8 Jméno autora: Mgr. Hana Taušnerová Název školy: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Maturitní písemná práce - příprava

ČESKÝ JAZYK PÍSEMNÁ MATURITNÍ PRÁCE Základní informace Charakteristika jednotlivých slohových útvarů Rady, časté chyby…

Útvary publicistického stylu Publicistický styl – styl sdělovacích prostředků (noviny, časopisy, televize, internet, rozhlas…) Projevy jsou písemné (noviny), mluvené (rozhlas) i kombinované (televize). Čtenáři očekávají aktuální a přesvědčivé informace o záležitostech veřejného zájmu. Hlavní úkol: sloužit jako zdroj informací, vzdělání a zábavy. Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Požadavky stylu: všeobecná srozumitelnost přehlednost přesvědčivost pestrost vyjádření výrazová úspornost jazyková kultivovanost spisovné vyjadřování Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Základním nástrojem je spisovný jazyk v podobě mluvené i psané. Odchylky od spisovnosti by měly být funkčně opodstatněny (citové zaujetí, aktualizace). Časté je využití aktualizace a automatizace. Aktualizace: využití jazykového prostředku v nové, neobvyklé souvislosti, vedeno snahou upoutat pozornost. Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Požadavek novosti, neotřelosti a zajímavosti. Funkce získávací a přesvědčovací. Často se z prostředku aktualizovaného nadužíváním stane prostředek automatizovaný – vytunelovat. Aktualizované výrazy Obměny frazeologických obratů – kdo jinému jámu kopá, sám do ní nespadne… Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Nová obrazná vyjádření – místo přívalů smíchu se vzdouvá tíživé tsunami nudy… Neobvyklý přívlastek – vykolejená doba… Užití termínů v neočekávaném kontextu – Kalouskova doktrína… Vsuvky – jak je obecně známo… Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu AUTOMATIZACE texty musí vznikat rychle, často mají i krátkou životnost (zprávy). Tvůrci užívají slova a slovní spojení, které se očekávají, jsou známé a často používané. Podporují rychlost a úspornost vyjadřování. Jsou to často frazeologické obraty (rčení, přísloví, pořekadla) – nechat si zadní vrátka, přijít s křížkem po funuse… Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Knižní frazémy – sisyfovská práce, jablko sváru, Damoklův meč. TITULKY Cíl – upoutat, přesvědčit. Dva nejčastější typy: Shrnují následný text – hypotéky zdražily, měsíčně stojí o stovky více. Může vést ke čtení jen titulků samých. Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Obsahují jen část informace – Úkol vyřadit nevhodné. Nutí přečíst celý text. Požadavky na titulky: aktuálnost, dynamičnost, poutavost. Pokud si vyberete ke své práci útvar publicistického stylu – vymyslete trefný titulek!! Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Zpráva – musí být věcná, včasná (aktuální), úplná, stručná a spolehlivá. Důležitá je objektivita – potlačení vlivu subjektivních stylotvorných činitelů. Základní zpráva – obsahuje základní věcné údaje. Rozšířená zpráva – kromě základních údajů obsahuje i hodnocení události. Odpovídá na otázky, jak událost proběhla nebo proč tak proběhla. Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu I pro útvar zprávy je zvláště důležitý titulek, protože se v něm soustřeďuje hlavní informace o jejím obsahu. Oznámení- zpráva vztahující se k budoucí události, např. výstavě, hudebnímu vystoupení. Reportáž- přímý záznam o určité události šířený tiskem, rozhlasem nebo televizí. Základem je přesný popis faktů, ale zahrnuje i autorovy osobní pocity. Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Interview – druh rozhovoru mezi tazatelem (novinářem) a dotazovanou osobou (obvykle známá nebo zajímavá osobnost). Klade vysoké nároky na tazatele (pečlivá příprava zajímavých otázek, znalost díla nebo činů dotazované osoby), tak na představovanou osobnost. Tazatel – klade podnětné otázky, usměrňuje chod rozhovoru. Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Recenze – posudek na odborné (vědecké), literární a jiné umělecké dílo. Celkově informuje o díle (knize, představení, koncertu, výstavě) a posuzuje přednosti a nedostatky. Kritika – stejně jako recenze hodnotí umělecké dílo. Rozdíl – zevrubnější, zasazuje dílo do životopisných a dobových souvislostí. Zjišťuje klady a zápory díla. Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Fejeton - je lehkým a vtipným slohem napsané zamyšlení nad aktuálním tématem. Fejetonista se snaží vidět svět z nečekané strany, uplatňuje originálnost svého pohledu a nezřídka i ironii. Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu Nejčastěji si asi vyberete článek (zadaný jako článek do regionálního, školního nebo jiného časopisu). Lze ho chápat jako jakýkoli materiál v novinách kromě zprávy. Kriteriem hodnocení je: text musí vykazovat postupy publicistického stylu a/nebo být některým z konkrétních útvarů publicistického stylu. Pokud je zadán adresát nebo typ periodika, je nutné Maturitní písemná práce - příprava

Útvary publicistického stylu s těmito charakteristikami pracovat. Důležitým znakem je orientace na pravděpodobného adresáta (čtenáře). Maturitní písemná práce - příprava

Baumgartnerová, Gabriela, Kapustová, Andrea. Zdroje: Baumgartnerová, Gabriela, Kapustová, Andrea. Český jazyk a literatura písemná práce. 1. vydání. Praha: Tauris, Centrum pro zjišťování výsledků maturit, 2012. 978-80-87337-11-0 Vlastní zkušenost autorky DUMu. Maturitní písemná práce - příprava