Měnová politika v EU Veřejná správa v EU. Měnová politika 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
Advertisements

Problematika přistoupení ČR k Evropské měnové unii
Kam kráčí eurozóna Trutnov,
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Euro-krize a cesty ven Jan Bureš, Hlavní ekonom Era Poštovní Spořitelny.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Hospodářská politika státu
Od koruny k €uru vede cesta dlouhá … Martin Kupka listopad 2007 Investiční výzkum.
Agregátní poptávka a nabídka
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Základní druhy finančních investičních instrumentů
Funkce České národní banky
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
1 VŠFS - KS ZS 2006/07 mezinárodní ekonomická integrace Dodatky k měnové unii
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Integrační procesy v ekonomice
Evropská unie – vybrané problémy. ČR a eurozóna Přijetí společné měny je podmíněno tzv. konvergenčními kritérii Konvergenční kritéria: 1. kritérium veřejného.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
1 Analýzy stupně ekonomické sladěnosti České republiky s eurozónou Tomáš Holub Seminář MF ČR Smilovice, 6. prosince 2005.
EVROPSKá UNIE.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Monetární (měnová) politika
Hospodářská politika Téma 3 Měnová politika v eurozóně.
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Měnový kurz.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE přednáška Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 10,30 – 12,00.
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Společná měnová politika RNDr. Oldřich Hájek. Společná měnová politika Období po druhé světové válce Evropská platební unie Marshallův plán Vzájemný směný.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jednotná měnová politika
EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE Ing. Martina Šudřichová
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Úvod, základní principy a cíle
základní typy hospodářské politiky
Evropská ekonomika: společně jsme silnější
Transkript prezentace:

Měnová politika v EU Veřejná správa v EU

Měnová politika 2

Proč společná měna? 3

Hlavní priority MP  Eliminace kolísání kurzů a rizik způsobených kolísáním kurzů  Eliminace transakčních nákladů spojených s výměnou měny  Snižování míry rizika a nejistoty  Doplnění jednotného vnitřního trhu  Vyšší transparentnost cen  Stabilizace cenové hladiny (ECB)  Důsledky pro veřejné finance  Euro jako společná měna – význam pro světové trhy, zvýšení váhy EU ve společném obchodě  Vlastní měnová politika může být na úkor jiného státu 4

Měna jako národní symbol 5  Kauza Lucemburska  Černá Hora  Andorra, San Marino, Vatikán, Monako  Středoafrická unie  Vybrané země J. Ameriky ….

Rakousko, Řecko, Belgie, Německo, Španělsko, Francie, Finsko, Itálie, Irsko, Lucembursko, Nizozemí, Portugalsko 6

7

Symbol EU 8

Měnová politika 9  Negativní dopady: - Ztráta autonomie rozhodovat o monetární a měnové politice (např. znehodnocení měny, úprava úrokových sazeb apod.) - Nesystematické udělení výjimek pro vstup některých zemí (Ř, IT, Bel) - Malá koordinace EU prosazení nepopulárních politik - Růst cenové hladiny, ztráta konkurenceschopnosti některých zemí (cenová bublina na trhu nemovitostí) - Různá ekonomická kondice jedn. států

Vývojové etapy budování monetární unie 10 ROZMANITOST A RŮZNORODOST „GROŠŮ“ A „DENÁRŮ“ JE TAK VELKÁ, ŽE BY BYLO TÉMĚŘ NEMOŽNÉ STANOVIT JEJICH PŘESNOU HODNOTU A TYTO RŮZNÉ MINCE USPOŘÁDAT. VEDLO BY TO K PROHLOUBENÍ CHAOSU, KTERÝ BY PŘIDĚLAL PRÁCI, POTÍŽE A JINÉ NEPŘÍJEMNOSTI V KAŽDODENNÍM SHONU. ROZMANITOST A RŮZNORODOST „GROŠŮ“ A „DENÁRŮ“ JE TAK VELKÁ, ŽE BY BYLO TÉMĚŘ NEMOŽNÉ STANOVIT JEJICH PŘESNOU HODNOTU A TYTO RŮZNÉ MINCE USPOŘÁDAT. VEDLO BY TO K PROHLOUBENÍ CHAOSU, KTERÝ BY PŘIDĚLAL PRÁCI, POTÍŽE A JINÉ NEPŘÍJEMNOSTI V KAŽDODENNÍM SHONU. Mikuláš Koperník, Monetae Cudendae Ratio (rozprava o penezích), 1528

Vývojové etapy budování monetární unie 11  bimetalismus  Románsko-evropská měnová unie  Skandinávská měnová unie  Zlatý standard  Cenový vyrovnávací mechanismus (David Hume, Humeův zákon)  přebytková obchodní bilance vede k přílivu zlata (peněz) do země, následně roste domácí cenová hladina (při konstantní úrovni domácí agregátní produkce) a domácí zboží ztrácí konkurenceschopnost a přebytek obchodní bilance tak mizí (neutralita peněz, transakce jen zboží)  Brettonwoodský systém (konverze dolaru za zlato, )  1957  EMS, ECU, kurzový směnný mechanismus

Teorie optimální měnové oblasti 12  Optimální měnové oblasti jsou takové oblasti, v jejichž rámci se lidé snadno pohybují  Tvoří země, jejichž výroba a vývozy jsou široce diverzifikovány a jsou podobné struktury  Tvoří země, které jsou velmi otevřené obchodu a úzce mezi sebou obchodují  Důležité: zda je měnový kurz prospěšným nástrojem při řešení asymetrických hospodářských šoků  Tvoří země, které se dohodly na vzájemné kompenzaci nepříznivých hospodářských šoků  Členské země měnové unie se musí skutečně shodovat v tom, jak se vypořádat s hospodářskými šoky.  Kritérium soudržnosti: Když společná měnová politika vyvolá konflikty mezi národními zájmy, země, které tvoří měnovou oblast, musí přijmout tyto náklady ve jménu společného osudu.

EU jako optimální měnová oblast ? 13  Pokud budou kritéria splněna – má smysl měnovou unii založit  Podmínky naplněny jen částečně – obtížná kvantifikace výhod i nákladů  Hlavní problémy  Rigidita mobility za prací, nízká mobilita za prací (nákladovost stěhování za prací, diskriminace na trhu práce, oddanost zemi původu, kulturní a jazykové rozdíly)  nedostatečně fungující finanční transfery a vzájemná soudržnost  Solidarita versus nacionalismus  Rozdílné dopady ekonomických šoků  Společný osud ?

Vývojové etapy MP 14

Hlavní cíl společné měnové politiky 15  Udržování cenové stability, boj proti inflaci a deflaci  Udržení stabilní cenové hladiny – základní předpoklad pro hospodářský růst a zvyšování životní úrovně (dominantní ekonomické směry)  Pojetí cenové stability dle ECB: „meziroční zvýšení harmonizovaného indexu spotřebitelských cen (HICP) pro eurozónu o méně než 2 %“  Cílem Rady guvernérů je udržení inflace ve střednědobém horizontu pod 2 %

16

Cenová stabilita 17  Pokud mohou mít investoři jistotu, že ceny zůstanou do budoucna stabilní, nebudou požadovat tzv. prémii za inflační riziko, která by jim vynahradila riziko spojené s dlouhodobější držbou nominálních aktiv. Snížením rizikových prémií, které jsou obsaženy v reálné úrokové sazbě, může měnová politika přispívat k efektivitě alokace zdrojů na kapitálovém trhu a zvyšuje tím motivaci k investování, což ve svém důsledku zvyšuje hospodářský blahobyt.  Při důvěryhodném udržování cenové stability je také méně pravděpodobné, že jednotlivci a podniky budou část svých zdrojů namísto produktivního využití používat na ochranu proti inflaci. Například v prostředí s vysokou inflací existuje motivace hromadit zboží, jelikož to si v tomto případě uchovává hodnotu lépe něž peníze nebo některá finanční aktiva. Hromadění zboží však nepředstavuje efektivní investiční rozhodnutí, a brání tudíž hospodářskému růstu.  Daňové systémy a systémy sociálního zabezpečení mohou někdy iracionálně motivovat k chování, které nedává z hospodářského hlediska smysl. Tato nelogická motivace je často ještě zesílena inflací nebo deflací. Cenová stabilita omezuje náklady, kterými je zatížena reálná ekonomika v případech, kdy inflace posiluje rušivé vlivy systémů zdanění a sociálního zabezpečení.  Prostředí se stabilními cenami napomáhá k udržení sociální soudržnosti a stability, neboť cenová stabilita zabraňuje značnému a nespravedlivému přerozdělování bohatství a příjmů, ke kterému dochází v inflačním i deflačním prostředí. Ve 20. století několik případů ukázalo, že vysoká míra inflace nebo deflace má tendenci vytvářet sociální a politickou nestabilitu

Naplňování měnové politiky prostřednictvím ESB 18  Zohledňovat budoucí vývoj a možná rizika měnové unie  Střednědobý horizont rozhodování  Pevně ukotvovat inflační očekávání  Působit plošně, zohlednění všech faktorů ovlivňujících hospodářství

19

20

Nástroje měnové politiky 21  Operace na volném trhu (ovlivňování úrokových sazeb, řízení likvidity na peněžním trhu, signalizace orientace měnové politiky)  Přímé měnové transakce (nákupy krytých dluhopisů)  Eurosystém může přijmout rozhodnutí změnit sazbu minimálních rezerv, kterou musí banky držet, s cílem ovlivnit poptávku po likviditě bankovního systému  intervence na trzích státních i soukromých dluhových cenných papírů v eurozóně přímým nákupem určitých aktiv  A další…

Dopady světové hospodářské a finanční krize 22  Vlivem hospodářské krize vyplynula na povrch strukturální slabost některých ekonomik a nízká institucionální připravenost eurozóny na řešení krizových situací.  S tím souvisí divergence zejména jižního křídla od jádrových zemí eurozóny.  Pozorovaná divergence je nejsilnější v míře nezaměstnanosti a úrokových sazbách.  Pokračující dluhové problémy některých zemí eurozóny vedou k přijímání záchranných a reformních opatření, které mají značné dopady na fungování měnové zóny i na proces jejího budoucího rozšiřování.  Pro země mající závazek budoucího přijetí eura, jako je Česká republika, je tak důležité sledovat institucionální a hospodářský vývoj v zemích jednotné evropské měny a v eurozóně jako celku

Plnění konvergenčních kritérií 23

Nové institucionální výzvy MP 24  Evropa si je vědoma výše zmíněných problémů, a vytváří opatření vedoucí k nápravě  Posílení rozpočtového dohledu v EU  Dohled nad makroekonomickými nerovnováhami  Posílení vynutitelnosti pravidel dohledu (hlasování o  sankcích obrácenou většinou)  Platí pro země eurozóny i další země EU  „Fiskální kompakt“: obsahuje požadavek kodifikace požadavků na rozpočty v národních legislativách  CZ a UK se zatím nepřipojily

Reakce na evropskou krizi, doporučení 2010  posílení fiskální disciplíny zpřísněním a důslednější aplikací Paktu stability a růstu,  posílení národních fiskálních pravidel a rámců,  zlepšení kvality statistických dat,  zavedení nového systému dohledu nad makroekonomickými nerovnováhami včetně sankčního mechanismu,  ustavení stálého mechanismu stability pro státy eurozóny ve střednědobém horizontu,  posílení/vytvoření institucí poskytujících nezávislé makroekonomické a fiskální analýzy, a to na úrovni EU (EK) i na úrovni členských států  prohloubení koordinace hospodářských politik zakotvením tzv. Evropského semestru 25

Evropský semestr  snaha o koordinaci hospodářské politiky včetně sjednocení termínu předkládání programů stability/konvergenčních programů a národních programů reforem členskými státy  Do konce dubna  Doporučení vydaná Radou zapracovat do návrhů státních rozpočtů a jejich střednědobých výhledů ještě v aktuálním roce  zavedení dohledu nad makroekonomickými nerovnováhami a stanovení minimálních požadavků pro národní fiskální rámce  Odpovědnost rozpočtové politiky 26

27

Šest legislativních návrhů Evropské komise 28  Nařízení Evropského parlamentu a Rady o prevenci a nápravě makroekonomických nerovnováh;  Nařízení Evropského parlamentu a Rady o vynucení nápravy makroekonomických nerovnováh v eurozóně;  Směrnice o požadavcích na národní fiskální rámce členských států;  Nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1466/97 o posílení dohledu nad stavy rozpočtů a nad hospodářskými politikami a o posílení koordinace hospodářských politik;  Nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1467/97 o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku;  Nařízení Evropského parlamentu a Rady o účinném vynucení rozpočtového dohledu v eurozóně.