Laboratoř IT pro pedagogické a výzkumné účely na vysoké škole Autor: Filip Borůvka Vedoucí práce: Ing. Vladimír Beneš Oponent práce: Ing. Bohuslav Růžička,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval : Ing. Petr Fojtík Datum:
Advertisements

Výzkumný záměr Kontrolní den prosinec 2006 Vedoucí řešitel projektu: PhDr. Milada Švecová Projekt č.
Iva Horová: Zpráva Komise eVŠKP za rok , Ostrava Biblioteca Academica Zpráva o činnosti za rok 2007 Odborná komise pro otázky elektronického.
Brno: NANOcontact – partnerské sítě1 Vzdělávací a kontaktní středisko pro průmyslové nanotechnologické úpravy povrchů CZ.1.07/2.4.00/
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. vedoucí katedry
Počítačové praktikum Úvod do předmětu
Iva Horová: Zpřístupňování eVŠKP Olomouc, SDRUK, IT Zpřístupňování eVŠKP současný stav a záměry.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Obor S - Informační systémy ve stavebnictví
Koncepce rozvoje a řízení vědy a výzkumu
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
Informace o studiu na KITTV 2011/2012
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Základy informatiky Internet Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko – geologická fakulta.
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Studie proveditelnosti datového skladu KrÚ Vysočina - zhodnocení
2. Národní konference o doporučených postupech , Olomouc Katalog klinických doporučených postupů – současný stav a možnosti využití Miroslav.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
Realizace KA v rámci projektu„Nadané dítě.eu“ září 2010 bylo zahájeno na UHK vzdělávání pro pedagogické pracovníky MŠ a ZŠ v rámci realizace.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Geo-informační systémy
ESTUP – Elektronické STUdentské Práce, Martin Pešava 2006, Brno Systémy pro zpřístupňování VŠKP: zkušenosti, možnosti, nabídky, potřeby... Systém pro eVŠKP.
Ochrana aktiv v malé firmě Bakalářská práce Pavel Šnajdr – Aplikovaná informatika.
Strana 1 © Vema, a. s., 7. dubna 2015 Intranetová řešení v PIS DS -Personalis 2005.
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
Průběh realizace aktivit projektu TIME Průběh realizace aktivit projektu TIME Lenka Zábranská.
CZ / /0048 Centrum pro transfer technologií Technologické centrum AV ČR SSŠ AV ČR, VŠE, VŠCHT, ÚPV, ZeNTIVA, a.s., ČKD Nové Energo, a.s.
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
CIS Cizinecký informační systém
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Úvod do managementu 1. seminář
Aplikovaná informatika Zimní semestr 2013/2014. Ing. Bohuslav Růžička, CSc. tajemník katedry K101 kancelář: 215 tel
Distanční vzdělávání v ČR, současnost a budoucnost II. národní konference Jindřichův Hradec
Realizační tým ICZ duben 2005
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows – kombinované studium Osnovy předmětu a koncepce výuky Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
Řešení informační bezpečnosti v malých a středních firmách Pavel Šnajdr – Informační management 2 Diplomová práce.
PŘEDSTAVENÍ PROJEKTU Nové talenty pro vědu a výzkum Lenka Mynářová koordinátor projektu.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Zvýšení vědeckovýzkumného potenciálu pracovníků a studentů technických vysokých škol v oblasti dopravy a nových dopravních technologií Registrační číslo:
CZ / /0020 Podpora týmu NET Genium při rozvoji progresivních informačních technologií Žadatel: NetGenium s.r.o. Partner: ČVUT Kontaktní osoba:
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Vysoká škola Karlovy Vary, o.p.s. Výzkum, vývoj a inovace na VŠ v ČR Pavel Švejda INOVACE 2009, Týden výzkumu, vývoje a inovací v ČR, 1. –
SIMPLE freehosting UNIVERZITA PARDUBICE Fakulta elektrotechniky a informatiky projekt pro ISPWE.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Centrum informačních technologií Ostravské Univerzity v Ostravě Čestmír Kantor, říjen 2006.
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí Akademický rok 2016/2017.
KA 02 - Mentoring Ing. Jiří Pešan manažer KA 02. Mentoring Hlavním cílem této aktivity je zajistit škole a jejím pedagogům metodickou a technickou podporu.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Prioritní osa 2 Výzva 2.3 Lidské zdroje ve Výzkumu a vývoji Mgr. Filip Týc Odbor programů výzkumu.
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Univerzitní informační systém podpora hlavní činnosti univerzity
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Nástroje podpory uživatelů
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
I. Dvořák Zahajovací setkání
Transkript prezentace:

Laboratoř IT pro pedagogické a výzkumné účely na vysoké škole Autor: Filip Borůvka Vedoucí práce: Ing. Vladimír Beneš Oponent práce: Ing. Bohuslav Růžička, CSc Obhajoba diplomové práce

Pedagogická a výzkumná činnost v IT2 Cíle Příprava DP Kapitoly DP Pedagogická činnost Výzkumné účely Další postup Otázky k obhajobě Obsah

Pedagogická a výzkumná činnost v IT3 Návrh prostředí pro pedagogickou a výzkumnou činnost v oblasti informačních technologií. Rozšíření výuky IT o praktické předměty. Využití technického zázemí pro matematické a statistické aplikace. Cíl diplomové práce

Pedagogická a výzkumná činnost v IT4 Vytvoření prostředí pro výzkumnou činnost v oboru informačních technologií Využívání vytvořeného prostředí pro vzdělávání studentů a dalších zájemců v různých informačních disciplínách Povznesení výuky IT oborů na BIVŠ o praktické semináře Laboratoř IT je nezbytným předpokladem pro získání akreditace doktorandského studia pro IT obory Dílčí cíle

Pedagogická a výzkumná činnost v IT5 Příprava DP - 1 Jednání –10 jednání ohledně DP s vedoucím práce Konzultace –9 konzultací s experty na IT Návštěva FIT VUT v Brně (září 2010) –Biometrická laboratoř –Prohlídka laboratoře a konzultace Workshop (prosinec 2010) –Pro členy katedry matematiky, statistiky a informačních technologií –Prezentace a následná diskuze

Pedagogická a výzkumná činnost v IT6 Příprava DP - 2 Dokumenty –Koncept DP –Zápisy z jednání a konzultací –Výkaz práce –Prezentace - workshop –Seznam zapojených osob (celkem 21) Spotřebovaný čas –Březen 2010 – duben 2011 –26 pracovních dnů / 208 hodin

Pedagogická a výzkumná činnost v IT7 Kapitoly DP - 1 Seznámení s problematikou –Datové centrum –Laboratoř IT Analýza stávajícího stavu –Studium a výuka –Posluchárny a učebny –Technika a její umístění

Pedagogická a výzkumná činnost v IT8 Kapitoly DP - 2 Návrh a postup realizace –Pedagogická činnost –Návrh nových praktických předmětů –Matematické a statistické aplikace –Využití laboratoře pro výzkumné účely –Externí spolupráce a podpora Zhodnocení změn –Fáze vzniku laboratoře –Dopad na personální základnu –Workshop v rámci přípravy DP

Pedagogická a výzkumná činnost v IT9 Pedagogická činnost Co je účelem pedagogické činnosti? – Možnost ověření učiva v praxi a rozvoj znalostí Výuka praktických předmětů –IT infrastruktura v praxi –Přehled webových aplikací –Přehled systému IBM i (ukázka) –Exkurze do reálného DC –Programování (C++, C#, Java, Fortran, Assembler) Přednášky odborníků z praxe na dané téma –Jedna vyhrazená přednáška Studijní hosting Navrhnutí IS - vytvoření komplexního příkladu (ukázka)

Pedagogická a výzkumná činnost v IT10 Praktický předmět - ukázka Přehled systému IBM i: 1. IBM i – historie a úvod do problematiky. 2. Popis prostředí systému IBM i (objektové a souborové prostředí (IFS)). 3. Ovládání příkazového řádku v IBM i. 4. Work management – řízení úloh na IBM i. 5. Bezpečnost na IBM i. 6. Komunikace a síťová bezpečnost na IBM i. 7. Zálohování a obnova dat na IBM i. 8. Replikace dat na IBM i. 9. Využití „IBM i“ jako webového a aplikačního serveru (IBM Apache, IBM WAS, DB2, ZendCore (PHP, MYSQL). 10. Popis HW komponent a jejich adresace. 11. Správa HW a logických oblastí pomocí HMC (Hardware Management Console). 12. Reálné použití v praxi, příklady aplikací.

Pedagogická a výzkumná činnost v IT Navrhnutí IS - vytvoření komplexního příkladu

Pedagogická a výzkumná činnost v IT12 Výzkumné účely - 1 Základní předpoklad úspěchu Pro laboratoř je třeba získat lidi se zájmem a se silnou motivací tam pracovat a provádět výzkum a pak postupně získávat nové členy laboratoře a spolupracovníky. Co je účelem laboratoře? –Výzkum, vývoj a aplikace nových poznatků do praxe Co je to výzkumná činnost v oboru informačních technologií? –na otázku částečně odpoví členění na dalších snímcích Orientační náčrtek laboratoře (ukázka) –Rozšířená varianta

Pedagogická a výzkumná činnost v IT13 Výzkumné účely - členění - 2 Členění výzkumných účelů v informatice Hardware –Obnova poškozených dat na datových mediích –Bezdrátové napájení (dobíjení) IT zařízení –Projekt kompletní digitální domácnosti Software –Vytváření a optimalizace algoritmů –Vývoj, zdokonalení e-learningové aplikace a její použití pro studenty –Virtualizace aplikací –Projekt spolupráce mezi VŠ - Cloud computing

Pedagogická a výzkumná činnost v IT14 Výzkumné účely - členění - 3 Bezpečnost –Programy a analytické nástroje –Forenzní informatika –Obnova poškozených dat a rekonstrukce činnosti uživatelů –Bezpečné mazání dat na různých datových nosičích –Přirozená bezpečnost Teorie –Zkoumání adekvátnosti ceny a kvality IT dodávek do státního sektoru –Nové technologie a vliv na budoucnost IT –Historické čtení dat –Ekologie a IT –Elektronické volby (referendum)

Pedagogická a výzkumná činnost v IT Laboratoř IT – náčrtek - 4

Pedagogická a výzkumná činnost v IT16 Další postup Získání ukázkových zařízení a části výpočetních zařízení Vypsání souvisejících témat pro BP/DP Získání místnosti (místností) pro laboratoř Zajištění financování na vybavení Zahájení externí spolupráce Získání nadšenců –Z řad studentů denního studia –Nový člen (členové) katedry Nové praktické předměty Realizace formou projektu

Pedagogická a výzkumná činnost v IT17 Externí spolupráce Zájmové sdružení COMMON –COMMON je sdružení uživatelů technologií IBM –Pořádá konference –Možnost neformální komunikace s členy –Technologické firmy, finanční instituce, distributoři –Zviditelnění školy a získání kontaktů Academic Initiative program –IBM Academic Initiative je celosvětový program, který usnadňuje spolupráci mezi IBM a pedagogy –člen Akademické iniciativy má zdarma vzdálený přístup k určitým HW systémům a plným verzím software

Pedagogická a výzkumná činnost v IT18 Academic Initiative program Tyto zúčastněné školy mají uvedené systémy v osnovách a jsou aktivně vyučovány Power Systems: AIX –Technical University in Liberec - Kontaktní osoba: Vladimir Vechet Power Systems: IBM i –Charles University - Kontaktní osoba: Petr Tuma –VSB-TU Ostrava - Kontaktní osoba: Ivo Martinik System z –Czech Technical University ( –University of Economics ( –Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (

Pedagogická a výzkumná činnost v IT19 Další spolupráce s VŠ Příprava článku do technické přílohy PULSu –Černobílá prostřední čtyřstrana Spolupráce na vzniku laboratoře –Ukázková zařízení a části výpočetních zařízení –Zprostředkování kontaktu s IBM –Možnost přihlášení BIVŠ do sdružení COMMON –Konzultace

Pedagogická a výzkumná činnost v IT20 Dotazy, diskuze

Pedagogická a výzkumná činnost v IT21 Děkuji za pozornost

Pedagogická a výzkumná činnost v IT22 Otázky k obhajobě Kapitola 3.9 na str. 60 – první osoba mn. č. znamená, že autor je členem tohoto týmu nebo jen přepis diskuse s pracovníky laboratoře? Pokud se autor zmiňuje o využití poznatků z návštěvy v diplomové práci, zajímá mne, které konkrétní poznatky využil. V práci uvádíte, že doména internetové prezentace BIVŠ je zajištěna proti zneužití pomocí DNSSEC. Můžete to vysvětlit?

Pedagogická a výzkumná činnost v IT23 Otázky k obhajobě 1/2 Kapitola 3.9 na str. 60 – první osoba mn. č. znamená, že autor je členem tohoto týmu nebo jen přepis diskuse s pracovníky laboratoře? Pokud se autor zmiňuje o využití poznatků z návštěvy v diplomové práci, zajímá mne, které konkrétní poznatky využil.

Pedagogická a výzkumná činnost v IT24 Kapitola 3.9 na str. 60 Kapitola 3.9 na str. 60 – první osoba mn. č. znamená, že autor je členem tohoto týmu nebo jen přepis diskuse s pracovníky laboratoře? Dotčený odstavec: „Velkou oblastí, kterou se zabýváme, je biometrie, přičemž zde se věnujeme prakticky všem v současné době dostupným technologiím a metrikám, např. snímání otisků prstů, detekci živosti, snímání obličeje, snímání žil atd. „ Jde o text ze stránky skupiny STRaDe, sekce „O nás“ - Odkaz na citaci je uveden v poznámce pod čarou.

Pedagogická a výzkumná činnost v IT25 Kapitola 3.9 na str. 60 Pokud se autor zmiňuje o využití poznatků z návštěvy v diplomové práci, zajímá mne, které konkrétní poznatky využil. Návštěva laboratoře je popsána v „Z á p i s z konzultace - Diplomová práce ze dne 22. září 2010” Vybavení laboratoře – „... je nejvhodnější laboratoř nejdříve vybavit základním vybavením, a pak podle potřeby a v rámci projektů postupně doplňovat.“ s Personální obsazení laboratoře – „...je třeba, aby členové laboratoře byli seznámeni s vyhláškou ČÚBP č. 50/1978 Sb....“ s. 17

Pedagogická a výzkumná činnost v IT26 Kapitola 3.9 na str Provoz laboratoře – „...která řeší provozní řád, a ten je třeba sepsat....“ a „Pro dražší zařízení je nutné provádět proškolení obsluhy a tyto zařízení zajistit ochranou proti přepětí, případně včetně galvanického oddělení – eliminace fáze.“ s Využití laboratoře pro výzkumné účely – „Pro laboratoř je třeba získat lidi se zájmem a se silnou motivací tam pracovat a provádět výzkum...“ s Hardware – 3. Projekt kompletní digitální domácnosti „Ovládání hlasem pro inteligentní domy (zejména podpora češtiny).“ s. 49

Pedagogická a výzkumná činnost v IT27 Otázky k obhajobě 2/2 V práci uvádíte, že doména internetové prezentace BIVŠ je zajištěna proti zneužití pomocí DNSSEC. Můžete to vysvětlit?

Pedagogická a výzkumná činnost v IT28 DNSSEC - 1 DNS – Domain Name System –Zajišťuje převod doménového jména na IP adresu – -> :80 – ftp:// -> :21 –DNS není zabezpečeno - podvržení odpovědi Přesměrování na podvodnou stránku –Kopie originální stránky –Získání citlivých údajů (jméno, adresa, RČ, a heslo) –Získání čísla platební karty, expirace a CVV2/CVC2 –Stažení škodlivého kódu

Pedagogická a výzkumná činnost v IT29 DNSSEC - 2

Pedagogická a výzkumná činnost v IT30 DNSSEC - 3 DNSSEC zvyšuje bezpečnost DNS –Asymetrická kryptografie pro podepisování jednotlivých záznamů o doménových jménech –Vygenerování páru klíčů - soukromý a veřejný –Soukromým klíčem budou podepsána data v zónách –Veřejný klíč bude zveřejněn, tak aby jej ostatní mohli použít pro ověření podpisů Rozšíření DNSSEC pro CZ doménu –Celkem registrovaných domén CZ: –Zabezpečeno technologií DNSSEC: –Podíl DNSSEC 15,5 %

Pedagogická a výzkumná činnost v IT31 DNSSEC - 4 Odkazy na Internetu: CZ.NIC - Správce domény CZ – – ROOT.CZ - Zpravodajství ze světa linuxu, open source a free software –Seriál DNSSEC a bezpečné DNS –

Pedagogická a výzkumná činnost v IT32 Dotazy, diskuze

Pedagogická a výzkumná činnost v IT33 Děkuji za pozornost