Laboratoř IT pro pedagogické a výzkumné účely na vysoké škole Autor: Filip Borůvka Vedoucí práce: Ing. Vladimír Beneš Oponent práce: Ing. Bohuslav Růžička, CSc Obhajoba diplomové práce
Pedagogická a výzkumná činnost v IT2 Cíle Příprava DP Kapitoly DP Pedagogická činnost Výzkumné účely Další postup Otázky k obhajobě Obsah
Pedagogická a výzkumná činnost v IT3 Návrh prostředí pro pedagogickou a výzkumnou činnost v oblasti informačních technologií. Rozšíření výuky IT o praktické předměty. Využití technického zázemí pro matematické a statistické aplikace. Cíl diplomové práce
Pedagogická a výzkumná činnost v IT4 Vytvoření prostředí pro výzkumnou činnost v oboru informačních technologií Využívání vytvořeného prostředí pro vzdělávání studentů a dalších zájemců v různých informačních disciplínách Povznesení výuky IT oborů na BIVŠ o praktické semináře Laboratoř IT je nezbytným předpokladem pro získání akreditace doktorandského studia pro IT obory Dílčí cíle
Pedagogická a výzkumná činnost v IT5 Příprava DP - 1 Jednání –10 jednání ohledně DP s vedoucím práce Konzultace –9 konzultací s experty na IT Návštěva FIT VUT v Brně (září 2010) –Biometrická laboratoř –Prohlídka laboratoře a konzultace Workshop (prosinec 2010) –Pro členy katedry matematiky, statistiky a informačních technologií –Prezentace a následná diskuze
Pedagogická a výzkumná činnost v IT6 Příprava DP - 2 Dokumenty –Koncept DP –Zápisy z jednání a konzultací –Výkaz práce –Prezentace - workshop –Seznam zapojených osob (celkem 21) Spotřebovaný čas –Březen 2010 – duben 2011 –26 pracovních dnů / 208 hodin
Pedagogická a výzkumná činnost v IT7 Kapitoly DP - 1 Seznámení s problematikou –Datové centrum –Laboratoř IT Analýza stávajícího stavu –Studium a výuka –Posluchárny a učebny –Technika a její umístění
Pedagogická a výzkumná činnost v IT8 Kapitoly DP - 2 Návrh a postup realizace –Pedagogická činnost –Návrh nových praktických předmětů –Matematické a statistické aplikace –Využití laboratoře pro výzkumné účely –Externí spolupráce a podpora Zhodnocení změn –Fáze vzniku laboratoře –Dopad na personální základnu –Workshop v rámci přípravy DP
Pedagogická a výzkumná činnost v IT9 Pedagogická činnost Co je účelem pedagogické činnosti? – Možnost ověření učiva v praxi a rozvoj znalostí Výuka praktických předmětů –IT infrastruktura v praxi –Přehled webových aplikací –Přehled systému IBM i (ukázka) –Exkurze do reálného DC –Programování (C++, C#, Java, Fortran, Assembler) Přednášky odborníků z praxe na dané téma –Jedna vyhrazená přednáška Studijní hosting Navrhnutí IS - vytvoření komplexního příkladu (ukázka)
Pedagogická a výzkumná činnost v IT10 Praktický předmět - ukázka Přehled systému IBM i: 1. IBM i – historie a úvod do problematiky. 2. Popis prostředí systému IBM i (objektové a souborové prostředí (IFS)). 3. Ovládání příkazového řádku v IBM i. 4. Work management – řízení úloh na IBM i. 5. Bezpečnost na IBM i. 6. Komunikace a síťová bezpečnost na IBM i. 7. Zálohování a obnova dat na IBM i. 8. Replikace dat na IBM i. 9. Využití „IBM i“ jako webového a aplikačního serveru (IBM Apache, IBM WAS, DB2, ZendCore (PHP, MYSQL). 10. Popis HW komponent a jejich adresace. 11. Správa HW a logických oblastí pomocí HMC (Hardware Management Console). 12. Reálné použití v praxi, příklady aplikací.
Pedagogická a výzkumná činnost v IT Navrhnutí IS - vytvoření komplexního příkladu
Pedagogická a výzkumná činnost v IT12 Výzkumné účely - 1 Základní předpoklad úspěchu Pro laboratoř je třeba získat lidi se zájmem a se silnou motivací tam pracovat a provádět výzkum a pak postupně získávat nové členy laboratoře a spolupracovníky. Co je účelem laboratoře? –Výzkum, vývoj a aplikace nových poznatků do praxe Co je to výzkumná činnost v oboru informačních technologií? –na otázku částečně odpoví členění na dalších snímcích Orientační náčrtek laboratoře (ukázka) –Rozšířená varianta
Pedagogická a výzkumná činnost v IT13 Výzkumné účely - členění - 2 Členění výzkumných účelů v informatice Hardware –Obnova poškozených dat na datových mediích –Bezdrátové napájení (dobíjení) IT zařízení –Projekt kompletní digitální domácnosti Software –Vytváření a optimalizace algoritmů –Vývoj, zdokonalení e-learningové aplikace a její použití pro studenty –Virtualizace aplikací –Projekt spolupráce mezi VŠ - Cloud computing
Pedagogická a výzkumná činnost v IT14 Výzkumné účely - členění - 3 Bezpečnost –Programy a analytické nástroje –Forenzní informatika –Obnova poškozených dat a rekonstrukce činnosti uživatelů –Bezpečné mazání dat na různých datových nosičích –Přirozená bezpečnost Teorie –Zkoumání adekvátnosti ceny a kvality IT dodávek do státního sektoru –Nové technologie a vliv na budoucnost IT –Historické čtení dat –Ekologie a IT –Elektronické volby (referendum)
Pedagogická a výzkumná činnost v IT Laboratoř IT – náčrtek - 4
Pedagogická a výzkumná činnost v IT16 Další postup Získání ukázkových zařízení a části výpočetních zařízení Vypsání souvisejících témat pro BP/DP Získání místnosti (místností) pro laboratoř Zajištění financování na vybavení Zahájení externí spolupráce Získání nadšenců –Z řad studentů denního studia –Nový člen (členové) katedry Nové praktické předměty Realizace formou projektu
Pedagogická a výzkumná činnost v IT17 Externí spolupráce Zájmové sdružení COMMON –COMMON je sdružení uživatelů technologií IBM –Pořádá konference –Možnost neformální komunikace s členy –Technologické firmy, finanční instituce, distributoři –Zviditelnění školy a získání kontaktů Academic Initiative program –IBM Academic Initiative je celosvětový program, který usnadňuje spolupráci mezi IBM a pedagogy –člen Akademické iniciativy má zdarma vzdálený přístup k určitým HW systémům a plným verzím software
Pedagogická a výzkumná činnost v IT18 Academic Initiative program Tyto zúčastněné školy mají uvedené systémy v osnovách a jsou aktivně vyučovány Power Systems: AIX –Technical University in Liberec - Kontaktní osoba: Vladimir Vechet Power Systems: IBM i –Charles University - Kontaktní osoba: Petr Tuma –VSB-TU Ostrava - Kontaktní osoba: Ivo Martinik System z –Czech Technical University ( –University of Economics ( –Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (
Pedagogická a výzkumná činnost v IT19 Další spolupráce s VŠ Příprava článku do technické přílohy PULSu –Černobílá prostřední čtyřstrana Spolupráce na vzniku laboratoře –Ukázková zařízení a části výpočetních zařízení –Zprostředkování kontaktu s IBM –Možnost přihlášení BIVŠ do sdružení COMMON –Konzultace
Pedagogická a výzkumná činnost v IT20 Dotazy, diskuze
Pedagogická a výzkumná činnost v IT21 Děkuji za pozornost
Pedagogická a výzkumná činnost v IT22 Otázky k obhajobě Kapitola 3.9 na str. 60 – první osoba mn. č. znamená, že autor je členem tohoto týmu nebo jen přepis diskuse s pracovníky laboratoře? Pokud se autor zmiňuje o využití poznatků z návštěvy v diplomové práci, zajímá mne, které konkrétní poznatky využil. V práci uvádíte, že doména internetové prezentace BIVŠ je zajištěna proti zneužití pomocí DNSSEC. Můžete to vysvětlit?
Pedagogická a výzkumná činnost v IT23 Otázky k obhajobě 1/2 Kapitola 3.9 na str. 60 – první osoba mn. č. znamená, že autor je členem tohoto týmu nebo jen přepis diskuse s pracovníky laboratoře? Pokud se autor zmiňuje o využití poznatků z návštěvy v diplomové práci, zajímá mne, které konkrétní poznatky využil.
Pedagogická a výzkumná činnost v IT24 Kapitola 3.9 na str. 60 Kapitola 3.9 na str. 60 – první osoba mn. č. znamená, že autor je členem tohoto týmu nebo jen přepis diskuse s pracovníky laboratoře? Dotčený odstavec: „Velkou oblastí, kterou se zabýváme, je biometrie, přičemž zde se věnujeme prakticky všem v současné době dostupným technologiím a metrikám, např. snímání otisků prstů, detekci živosti, snímání obličeje, snímání žil atd. „ Jde o text ze stránky skupiny STRaDe, sekce „O nás“ - Odkaz na citaci je uveden v poznámce pod čarou.
Pedagogická a výzkumná činnost v IT25 Kapitola 3.9 na str. 60 Pokud se autor zmiňuje o využití poznatků z návštěvy v diplomové práci, zajímá mne, které konkrétní poznatky využil. Návštěva laboratoře je popsána v „Z á p i s z konzultace - Diplomová práce ze dne 22. září 2010” Vybavení laboratoře – „... je nejvhodnější laboratoř nejdříve vybavit základním vybavením, a pak podle potřeby a v rámci projektů postupně doplňovat.“ s Personální obsazení laboratoře – „...je třeba, aby členové laboratoře byli seznámeni s vyhláškou ČÚBP č. 50/1978 Sb....“ s. 17
Pedagogická a výzkumná činnost v IT26 Kapitola 3.9 na str Provoz laboratoře – „...která řeší provozní řád, a ten je třeba sepsat....“ a „Pro dražší zařízení je nutné provádět proškolení obsluhy a tyto zařízení zajistit ochranou proti přepětí, případně včetně galvanického oddělení – eliminace fáze.“ s Využití laboratoře pro výzkumné účely – „Pro laboratoř je třeba získat lidi se zájmem a se silnou motivací tam pracovat a provádět výzkum...“ s Hardware – 3. Projekt kompletní digitální domácnosti „Ovládání hlasem pro inteligentní domy (zejména podpora češtiny).“ s. 49
Pedagogická a výzkumná činnost v IT27 Otázky k obhajobě 2/2 V práci uvádíte, že doména internetové prezentace BIVŠ je zajištěna proti zneužití pomocí DNSSEC. Můžete to vysvětlit?
Pedagogická a výzkumná činnost v IT28 DNSSEC - 1 DNS – Domain Name System –Zajišťuje převod doménového jména na IP adresu – -> :80 – ftp:// -> :21 –DNS není zabezpečeno - podvržení odpovědi Přesměrování na podvodnou stránku –Kopie originální stránky –Získání citlivých údajů (jméno, adresa, RČ, a heslo) –Získání čísla platební karty, expirace a CVV2/CVC2 –Stažení škodlivého kódu
Pedagogická a výzkumná činnost v IT29 DNSSEC - 2
Pedagogická a výzkumná činnost v IT30 DNSSEC - 3 DNSSEC zvyšuje bezpečnost DNS –Asymetrická kryptografie pro podepisování jednotlivých záznamů o doménových jménech –Vygenerování páru klíčů - soukromý a veřejný –Soukromým klíčem budou podepsána data v zónách –Veřejný klíč bude zveřejněn, tak aby jej ostatní mohli použít pro ověření podpisů Rozšíření DNSSEC pro CZ doménu –Celkem registrovaných domén CZ: –Zabezpečeno technologií DNSSEC: –Podíl DNSSEC 15,5 %
Pedagogická a výzkumná činnost v IT31 DNSSEC - 4 Odkazy na Internetu: CZ.NIC - Správce domény CZ – – ROOT.CZ - Zpravodajství ze světa linuxu, open source a free software –Seriál DNSSEC a bezpečné DNS –
Pedagogická a výzkumná činnost v IT32 Dotazy, diskuze
Pedagogická a výzkumná činnost v IT33 Děkuji za pozornost