(DE)REGULACE EVROPSKÝCH ŽELEZNIC A AKTUÁLNÍ VÝVOJOVÉ TRENDY V OSOBNÍ A NÁKLADNÍ DOPRAVĚ Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D. Mgr. Filip Chvátal Studijní materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
Advertisements

Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
ŠKOLENÍ TECHNIKŮ A MONTÁŽNÍKŮ PRO ROK 2007
Trendy finančních produktů ČLFA
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
1 VŠFS KS LS 2004/05 SF a FK Rámec podpory společenství ČR
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
1 Projekty 7. RP Petra Martináková, MSc RP – chystané výzvy Představení – Petra Martináková, MSc –Finanční manažerka projektu OP VK „Právo do praxe,
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
EVROPSKÝ DŮM, 28. LISTOPADU 2012 MILENA VICENOVÁ MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ KSAP Jaký vliv má střední Evropa v EU?
Smlouva o realizaci grantového projektu v rámci globálního grantu CZ.1.07/ Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Středočeském kraji Operačního programu.
Greenforce Network Prezentace pro mezinárodní skupinu ČIŽP Praha, 14. května 2008 Martin Baranyai.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Z pohledu studentů.  Obory jsou koncipované pro vzdělávání odborníků pro dopravní praxi  Znalosti evropského dopravního systému  Znalosti dopravního.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Školení Maxov 9.9. – „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Strukturální fondy EU, programovací období Zasedání PRVŠ Praha, 27. dubna 2006.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Finanční perspektiva EU Ministerstvo financí, odbor Národního fondu.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Demografie je věda, která se zabývá:
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Západočeská univerzita v Plzni Partner pro SOČ v Plzeňském kraji? Irena Vlachynská, Karel Jedlička Seminář pro autory SOČ, , Plzeň.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Chov zvířat a ekonomika Transformační změny Současný stav.
Elektrizace železnic Praha a.s.
1 Ekonomický růst a trh práce (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, prosinec 2004.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
1 Disparity reálného kurzu a jejich měření Martin Cincibuch and Jiří Podpiera, ČNB, odbor Vnějších ekonomických vztahů.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Partnerství se soukromým sektorem v rozvojové spolupráci Michal Kaplan Česká rozvojová agentura Kulatý stůl na MZV Praha,
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
KONTROLA A MĚŘENÍ Metrologie
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Ceny potravin a český spotřebitel Strategie českého zemědělství a potravinářství do roku 2020 Soběstačnost ve.
Geografie dopravy Práce s literaturou Mgr. Filip Chvátal Prezentace vznikla v rámci projektu OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů" (reg.
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Ruská federace x WTO a OECD
Zemědělský svaz České republiky EKOTOXA s.r.o. Cross compliance 5 - Přístup ke cross compliance Spolufinancováno Evropskou unií Evropský Zemědělský fond.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
ECS – aktuální informace z provozu
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
BOHEMIAKOMBI spol. s r.o. Opletalova Praha 1 Tel Fax Kombinovaná.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Profesní inženýr nositel technických inovací Profesní titul euroinženýra a vedení registru jeho držitelů Ing. Zdenka Dahinterová EUR ING Praha
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Regionální politika a ekonomika Historie a vývoj Regionální politiky v EU 6 základních etap RP: 1958 – – – – –
Několik poznámek k zahraničnímu obchodu a k průmyslu ČESKÉ ZÁVISLOSTI.
Soudobý svět Ekonomický pohled
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Novinky z EU Ing. Jan Slavík, Ph. D. XXVIII
Transkript prezentace:

(DE)REGULACE EVROPSKÝCH ŽELEZNIC A AKTUÁLNÍ VÝVOJOVÉ TRENDY V OSOBNÍ A NÁKLADNÍ DOPRAVĚ Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D. Mgr. Filip Chvátal Studijní materiál vznikl v rámci projektu OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů" (reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/ ), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Úvod: deregulace evropských železnic cíle deregulace: –konkurenceschopnost železnic a zlepšení služeb: zvýšení podílu železnic na přepravním výkonu zlepšení pozice železnic v intermodální dopravě otevření národních trhů –„narovnání“ deformovaného dopravního trhu (trvalá udržitelnost) –celoevropská funkčnost: integrace a posílení periferií (koheze) konkurenceschopnost Evropy cesta k deregulaci – tři balíčky: –oddělení provozu od správy infrastruktury, příchod nových dopravců, jednotné předpisy (IERA), kabotáž, …

měření míry deregulace: –studie Rail Liberalisation Index 2002, 04, 07 a 11 (IBM, prof. Kirchner) –pohled dopravce vstupujícího na trh –LIBindex: stupeň otevření trhu, vstupní bariéry dvě složky: –LEX index (váha 0,2) – tzv. právo v knihách –ACCESS index (váha 0,8) – tzv. právo v akci (úzká místa – bariéry) železnice celkem × osobní × nákladní doprava –COMindex: efekty deregulace – reálný vývoj konkurence na železničním trhu železnice celkem

Aktuální vývojové trendy v nákladní dopravě železnice: –mírný růst absolutních přepravních výkonů, který byl zlikvidován krizí –pokles tržního podílu: r – 12,6 %; r – 10,0 %

diferencovaná situace na úrovni států: –jen vývoj v období 1995 – 2007 –zřetelný růst × stagnace × pokles –největší výkony (≥ 20 mld. tkm): DE, PL, FR, UK, IT, SE, AT

–někde dokonce roste i podíl železnice na nákladní dopravě celkem: r až 08 – BE, DK, DE, IT, NL, AT, FI, UK –jinde naopak hluboké poklesy: r až 08: BG, EE, LV, RO, SK (CEEC)

Aktuální vývojové trendy v osobní dopravě železnice: –mírný vzestup absolutních přepravních výkonů –stagnace marginálního tržního podílu: r – 6,6 %; r – 6,2 % –krize se v osobní dopravě neprojevila

Regulace konkurenčního prostředí na železnici – teorie v centru a praxe v regionech Telč, 24. –

diferencovaná situace na úrovni států: –vývoj v celém období 1995 – 2009 –zřetelný růst × stagnace × pokles –největší výkony (≥ 15 mld. okm): FR, DE, UK, IT, ES, PL, NL

–někde dokonce mírně roste i podíl železnice na osobní dopravě celkem: r až 08 – BE, DK, DE, FR, IT, NL, AT, SE, UK –jinde i poměrně hluboké poklesy: r až 08: BG, CZ, HU, RO, SK (CEEC)

Vliv (de)regulace podmínek na vývoj přepravních výkonů zásadní otázka – souvisí popsaný vývoj přepravních výkonů v nákladní a osobní dopravě s postupující deregulací železnic: –nákladní doprava: ne úplná shoda vývojových trendů s mírou deregulace korelace: –změna výkonů 07/95 (%) × LIBindexNŽ 2007 = 0,31 –změna výkonů 07/95 (%) × LIBindexŽ 2007 = 0,32 –změna výkonů 07/95 (%) × COMindexŽ 2007 = 0,31 státy s růstem, byť míra liberalizace je nižší: GR, EE, LV, IT

–osobní doprava: spíše neshoda vývojových trendů s mírou deregulace korelace: –změna výkonů 09/95 (%) × LIBindexOŽ 2011 = 0,15 –změna výkonů 09/95 (%) × LIBindexŽ 2011 = 0,17 –změna výkonů 09/95 (%) × LIBindexOŽ 2007 = -0,08 –změna výkonů 09/95 (%) × COMindexŽ 2011 = 0,16 –změna výkonů 09/95 (%) × COMindexŽ 2007 = 0,05 státy s růstem, byť míra liberalizace je nízká: IE, ES, FR, SI

Závěr spíše nejednoznačná vazba míra liberalizace × vývoj přepravních výkonů nutná existence jiných důležitých faktorů: –stabilizovaná / transformující se ekonomika –rozloha území –geografická poloha (periferie × tranzitní území) –populační velikost –charakter sídelního systému –vysokorychlostní železnice –…