Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu Seminář č. 1 LS AR 2013/2014
Příprava na hodinu D Základ – plánování výuky a didaktická analýza učiva Plánování učiva: Centrální – základní pedagogické dokumenty Individuální – plány zpracované učitelem ročníkový časový plán tematický plán příprava ( plán) na jednotlivé vyučovací hodiny
Didaktická analýza učiva Podstata – promýšlení historické látky , její didaktická modifikace v takové podobě, aby si žáci byli schopni látku osvojit Přístupy k didaktické analýze ve výuce dějepisu: Vratislav Čapek Zahrnuje do didaktické analýzy učiva: analýzu historickou ( rozbor poznatkového obsahu dějepisu a jeho transformaci z hlediska přiměřenosti věku a rozumových schopností žáků) analýzu didaktickou (cílové kompetence) analýzu metodickou (promýšlení vhodných vyučovacích forem, metod, didaktických médií).
DADU ve výuce dějepisu 2. Václav Michovský Rozlišuje pět fází didaktické analýzy učiva: cíle a úkoly ujasnění struktury učiva volba vyučovacích metoda a prostředků motivace volba kontrolních otázek.
Příprava studenta učitelství na vyučování Měla by mít písemnou podobu Měla by obsahovat časový harmonogram, který používá konkrétní čas – tj. ne 3 minuty, ale 8.20 – 8.23 Měla by obsahovat výčet didaktických médií Měla by obsahovat popis průběhu hodiny včetně použitých vyučovacích metod obsah prezentovaného nového učiva stačí uvést v bodech, důležitá je přehlednost Pozornost je třeba věnovat shrnutí učiva Měla by obsahovat strukturu zápisu Měla by obsahovat otázky, které bude učitel klást žákům v jednotlivých fázích hodiny (zkoušení, úvodní opakování, závěrečné opakování, problémové otázky apod.) Uvažuje-li učitel o zadání domácího úkolu, měla by obsahovat i jeho zadání