Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Bakterie 2 VY_32_INOVACE_A1- 02 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Viry.
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
RISKUJ Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ Předmět Biologie Ročník a obor 1.ročník.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
KVASINKY Jedná se o jednobuněčné houby – mikroorganismy patrné pod mikroskopem. Žijí všude kolem nás. Jsou složitější než bakterie (mají silnou buněčnou.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.06 Anotace: Prezentace popisuje vlastnosti, vysvětluje rozdíly mezi viry, bakteriemi. Vzdělávací oblast: Viry, bakterie, sinice.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Jednobuněční.
Rostliny.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stavba těla hub, rozmnožování
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.05 Anotace: Prezentace vysvětlí základní rozdíly mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, procvičuje a opakuje učivo. Vzdělávací.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
Bakterie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výživa buňky.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
LES ŘASY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Co jsme již poznali.
VY_32_INOVACE_21_Kvasinky Identifikátor školy:
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Název prezentace (DUMu): Buňky
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 120_Viry
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
Získávání energie pro život
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
BAKTERIE.
Název projektu: Moderní škola
Základní škola, Hradec Králové
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 – Přírodovědné předměty Sada: 1 – Ekologie Číslo materiálu v sadě: 5 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Dělení organismů Jméno autora: Mgr Název: Dělení organismů Jméno autora: Mgr. Vladimíra Rohovská Předmět: Přírodovědné předměty - Ekologie Jazyk: český Klíčová slova: viry, bakterie, houby, autotrofie, heterotrofie Cílová skupina: studenti 1. ročníku SOŠ Stupeň a typ vzdělání: 1. ročník SOŠ Očekávaný výstup: Studenti dokáží jednoduše popsat základní systematické skupiny organismů. Umí ke skupině přiřadit způsob výživy, rozmnožování popřípadě význam.

Anotace Výukový materiál je zaměřen na dělení organismů do základních systematických skupin a stručně popisuje viry, bakterie, houby, rostliny a živočichy. Charakterizuje je podle způsobu výživy a buněčného typu. Studenti se seznámí i s pojmy autotrofie a heterotrofie. Metodika Výukový materiál tvoří prezentace a na ni navazující pracovní list. Obě části jsou zaměřeny na velmi zjednodušené třídění organismů do systematických skupin, konkrétně se jedná o viry, bakterie, houby, rostliny a živočichy. Poslední tři skupiny jsou velmi různorodé a nelze je podrobně obsáhnout v rámci jednoho materiálu, záleží proto jen na vyučujícím, jak se bude chtít tématu věnovat a rozšíří ho. Pracovní list slouží pro opakování informací z prezentace. Studenti by jej měli zvládnout vypracovat sami s využitím internetu či malou pomocí učitele. Vyplněný pracovní list může sloužit jako zápis z hodiny.

DĚLENÍ ORGANISMŮ Organismů je velké množství a proto jsou podle určitých morfologických znaků rozděleny do skupin. ORGANISMY NEBUNĚČNÉ BUNĚČNÉ VIRY BAKTERIE HOUBY ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ

VIRY tělo není tvořeno buňkou = je to nebuněčný organismus. Tvoří ho pouze nukleová kyselina (genetický materiál) v bílkovinném obalu rozmnožuje se pouze v hostitelské buňce je to nitrobuněčný parazit jsou to původci mnoha onemocnění rostlin (mozaika tabáku, brambor, rajčat), zvířat (kulhavka, slintavka, vzteklina), lidí (rýma, chřipka, opar, žloutenka, bradavice) reakce virus-buňka je specifická (buňka musí být citlivá na daný virus) tj. člověk neonemocní rostlinným virem

BAKTERIE jsou všudypřítomné jejich tělo tvoří prokaryotická buňka vyživují se AUTOTROFNĚ = tvoří organické látky z oxidu uhličitého, nebo HETEROTROFNĚ = přijímají už hotové organické látky mohou se rozmnožovat NEPOHLAVNĚ rozdělením mateřské buňky na dvě dceřiné, nebo POHLAVNĚ, kdy si dva jedinci nejprve vymění část genetického materiálu a pak teprve mají potomky mají nezastupitelný význam při rozkladu rostlinných a živočišných zbytků v půdě, některé vážou do půdy vzdušný dusík, další žijí ve střevech. Člověk využívá bakterie mléčného a octového kvašení, mohou sloužit také k výrobě acetonu a inzulinu, existují i druhy působící závažná onemocnění (angina, spála, TBC, zápal plic)

HOUBY v přírodě jsou všudypřítomné a nenahraditelné organismy při rozkladu organických látek = REDUCENTI (rozkladači) vyživují se HETEROTROFNĚ rozmnožují se NEPOHLAVNĚ i POHLAVNĚ za vzniku výtrusů význam mají jako rozkladači, původci plísňových onemocnění rostlin i živočichů a vyhledávaná potravina. Člověk využívá pivní a vinné kvasinky pro výrobu piva, vína, kvasnic, lihu a některé druhy pro výrobu antibiotik.

ROSTLINY převážně AUTOTROFNĚ se živící organismy rozmnožují se POHLAVNĚ i NEPOHLAVNĚ (sporami nebo částmi rostlin) těla jsou tvořena eukaryotickými buňkami. U nižších rostlin (řasy) tvoří tzv. STÉLKU, u vyšších rostlin jsou podle tvaru a funkce uspořádány do PLETIV (vodivá, krycí, zásobní) význam rostlin je obrovský: jsou to především producenti kyslíku, potravina pro živočichy, ale mají i nezastupitelnou estetickou hodnotu

ŽIVOČICHOVÉ velmi různorodá skupina tělo je tvořeno eukaryotickými buňkami, které bývají specializovány podle funkce a tvaru do TKÁNÍ vyživují se HETEROTROFNĚ mezi jednotlivými systematickými skupinami živočichů existují rozdíly v rozmnožování a mohou být znakem dané skupiny např. u vejcorodých snáší živočich vejce a mláďata sají mléko, ale vyskytují se oba základní typy tj. pohlavně i nepohlavně

Použité zdroje: České kliparty společnosti Zoner software, a.s. dostupné pod licencí freeware [online]. [Cit. 3. říjen 2012] Dostupné z: <http://www.callisto.cz/__download/ceske-kliparty-free.zip> Jelínek, J., Zicháček, V. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 4. rozš. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2000. ISBN 80-7182-107-1. Význam bakterií. Bakterie. [Online] [Cit. 3. říjen 2012] Dostupné z: <http://www.biologiegio.wz.cz/index2.htm>