Kultura 19. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Románský sloh.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Romantismus Umění 19. století.
Rozčlenění hudebního vývoje
Romantismus v hudbě německých skladatelů
KLASICISMUS.
Klasicismus a romantismus
Empír - (z lat. empire = císařství )
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
století vznik kapitalistické společnosti
Romantismus.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
Klasicismus v evropské hudbě
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Závěr 18. století – poč. 19. století
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROMANTISMUS.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Český jazyk a literatura
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Klasicismus a empír 18. – 19. století.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Romantismus.
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Úvod do romantismu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
ROMANTISMUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Architektura do začátku 20. století.
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Kultura 1. poloviny 19. století
VY_32_INOVACE_
Klasicismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Klasicismus Konec 18. stol. Autor: Lenka Mulačová
KLASICISMUS Přelom 18./19. STOLETÍ.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Romantismus.
Transkript prezentace:

Kultura 19. století

KLASICISMUS Už v 17. st., ale hlavně na přelomu 18. a 19. st. Lat. Classicus = vynikající, vzorový Orientace na antické umění s ideály racionality a harmonie Teoetik Joachim Johann Wincklemann – antika jako věčný vzor umění a dokonalosti Architektura, interiéry, užité umění, móda, literatura střízlivost, účelnost, pravoúhlé konstrukce…

architektura Málo církevních staveb, nová předměstí, parky, nádraží, nábřeží, kolonády, divadla, špitály, tunely, činžáky (Platýz v Praze), 1. továrny se zdobenými mnohobokými komíny, silnice, železniční tratě, viadukty, rozhledny, nový materiál - litina

Malířství

literatura Francie – období vrcholu absolutismu – Corneille, Racine, Molière Nová forma klasicismu Pierre-Augustin Caron Beaumarchais – Lazebník sevillský, Figarova svatba Italská commedia dell‘arte – Carlo Goldoni Anglie – dobrodružný román – Daniel Defoe, filosofickosatirický utopický román – Jonathan Swift V Německu rozvoj národní kultury spjat s obdobím Sturm und Drang (Bouře a vzdor) – teoretik Johann Gottfried Herder, Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schiller

hudba Cílem: bavit a líbit se – operní, instrumentální, taneční, důraz na melodii, pravidelnou rytmiku, přehlednost stavby, symfonie, sonáta, koncert… Poprvé uveden kladívkový klavír (F.X. Dušek) Výrazný podíl české hudby na evropském hudebním vývoji Vrcholný klasicismus : Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven Čeští skladatelé: Jan Křtitel Vaňhal, Leopold Koželuh, Jan Ladislav Dusík

Empír (asi 1800-1830) (název z francouzštiny = císařský sloh) Napoleon Bonaparte studuje antické vzory a důsledně z nich vychází. Pracuje s dórským a iónským sloupovým řádem. Hojně využívá litinu. V oblibě jsou žaluziová okna natíraná modře nebo zeleně. Klenby se staví velmi ploché. Otevírají se první stavební kanceláře, které jen podtrhují uniformitu architektury. Tvůrci se soustředí hlavně na interiéry; šperk, užité umění a módu. V malířství se objevují, jako v klasicismu, historické náměty, akty a veduty (pohledy na město).

Průčelí zámku Kačina

ROMANTISMUS 1. polovina 19. století (souběžně s klasicismem a osvícenstvím) Nejednotný sloh – různorodé projevy, individuální nejen umělecký směr, ale i životní postoj, myšlenkové hnutí Proč? Zklamání , návrat, rozdíl, občanská nesvoboda, roztříštěnost, cizí nadvláda, nespokojenost, frustrace, strach, obavy, odpor Společné rysy romantismu a klasicismu: láska ke svobodě, nezávislosti, úsilí o sociální spravedlnost, touha přetvářet a měnit svět, víra v aktivní roli osobnosti, sílu hrdiny

Odlišnost romantismu Cit Dobrodružství Útěky : do exotických zemí, do přírody Obdiv k prostému lidu, lidové kultuře Důraz na národní hnutí Buřičství Pohled do minulosti Sny, představy, fantazie Snaha o originalitu, individualismus

literatura Literární hrdina = výjimečná, netypická, silná osobnost, neschopná přizpůsobit se Rozporuplný jedinec s ušlechtilými cíly a ideály i ubíjejícími starostmi Důraz na individualitu Touha projevit své vlastní city Boj za pokrok, svobodu, buřičství Pocit osamění, smutku Ztotožnění autora s ústřední postavou Subjektivní vztah ke skutečnosti, hudebnost, zvukomalebnost jazyka, Časté téma – nešťastná láska, inspirace lidovou tvorbou, míšení žánrů

autoři Anglie – George Gordon Byron, Percy Bysshe Shelley, Walter Scott Francie – Francois René Chateaubriand, Victor Hugo, Alexandr Dumas Německo – preromantikové Johann Wolfgang Goethe a Friedrich Schiller, Heinrich Heine Rusko – Alexandr Sergejevič Puškin, Michail Jurjevič Lermontov U nás – Karel Hynek Mácha

hudba František Škroup Německo - Carl Maria von Weber, Robert Schumann, Richard Wagner Rakousko- Franz Shubert, Fryderik Chopin Itálie – Gioacchino Rossini Maďarsko – Franz Liszt

Architektura Napodobování dřívějších slohů = historismus obnovení středověkého rázu staveb Zakládání parků přírodně krajinného rázu Přirozenost, panenská příroda, umělé zříceniny, altány, napodebeniny minaretů, čínské pavilonky, maurské zvonice, hrádky… 2 styly : anglická (windsdorská) novogotika a francouzská novogotika

Malířství důraz na citovou a barevnou stránku malby Kontrast Techniky: olej, akvarel, grafika Knižní ilustrace Rozvoj krajinářství Témata hrdinných bojů, náměty z minulosti, tvůrčí svoboda

Joseph mallord william turner

Eugène delacroix

Honoré daumier

ZDROJE Dějepis v kostce (Novověk) – Marie Sochrová www.wikipedia.cz Obrazová příloha: www.google.com Připravila: MONIKA KOMJATIOVÁ