Vymezení a funkce volného času

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Karviná – Nové Město, Komenského 614, příspěvková organizace Karviná – Nové Město Projekt finančně podpořený Fondem životního.
Advertisements

NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
Hra a její atributy doc. PhDr. D. Tomajko, CSc..
ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Rodina.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Motivační témata a životní příběhy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Reálné a zobrazené vzory
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
KDO CO je PR OČ KDO CO je PR OČ. Roman Šebrle Změlík Robert.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Motivační témata a životní příběhy
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Komunitní a otevřená škola
NIPOS – Lenka Lázňovská.  Velký okruh subjektů poskytujících veřejné služby v kultuře, a to zejména v oblasti veřejné osvěty a edukace. Jsou naplněním.
Průřezová témata.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Psychologické aspekty zdraví
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Model transkulturní péče
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Hra a její atributy Mgr. Tomáš Pětivlas,Ph.D. Mgr. Tomáš Pětivlas,Ph.D.
INTERVENČNÍ TÉMA – KVALITA ŽIVOTA Tipy a nástroje k vytváření a prezentacím snímků v širokoúhlých formátech.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Aktivita je součástí individuálního projektu Služby sociální prevence v Královéhradeckém kraji ( Projekt.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Volnočasové aktivity dospělých
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Subjekty a objekty veřejných politik
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Pedagogika jako vědecká disciplína
Vymezení a funkce volného času
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Prvky edukačního procesu
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

Vymezení a funkce volného času

Vymezení volného času Volný čas = opak nutné práce a povinností, doba, kdy si své činnosti můžeme svobodně vybrat, děláme je dobrovolně a rádi negativní pojem – volný čas = zbývající doba (po škole, práci, …) pozitivní pojem = disponibilní čas

Základní roviny VČ (Krystoň 2006) individuální – VČ = prostor pro seberealizaci a saturaci individuálních zájmů sociální – VČ = prevence sociálně-patologických jevů, VČ = součást životních způsobů edukační – VČ = prostor pro vzdělávání a celkový rozvoj

Specifika VČ (Dumazedièr, 1962) svobodná volba – VČ osvobozuje od primárních povinností (práce, rodina, občanské, …) absence zištného, utilitárního, ideologického, politického, … zaměření (je-li zaměření = polovolný čas) hedonistický charakter naplnění individuální potřeby (i když je realizován ve skupin) proměnlivost – hledání = rys VČ

Funkce volného času 3 prolínající se funkce (Dumazedièr 1962): odpočinek = zotavení, reprodukce sil, odstranění napětí, ... rozptýlení = zábava, kompenzace, únik (dnes virtuální svět, ...) rozvoj = kreativní, kulturní, sociální, ... aktivity Dumazedièr: VČ = hlavní měřítko pokroku

Funkce VČ Sociologický pohled (Marshall 1998) – funkce: terapeutická – VČ = prostor pro pomáhání poradenská – VČ = prostor podporující optimalizaci životní a profesní dráhy autonomní – VČ = vlastní rozvoj, potřeby a zájmy podporující zdraví – VČ = podpora zdravého životního stylu

Funkce volného času Mnoho funkcí VČ (Opaschowski 1977): rekreace (zotavení) – fyzické, duševní, aktivní, receptivní, ... kompenzace (vyrovnání toho, co se v ostatním životě nedostává či nedaří) – v oblasti vzdělávání, profese, vědy, ... katarze („očištění“, osvobození a odreagování od potlačených emocí a napětí) – význam umění, zážitků, ...

Funkce volného času ventil (uvolnění přebytečné energie) – práce, sport, umění, ... konzum (prostředek k užívání věcí a produktů) – x průmysl VČ, manipulace kontrast (protiklad vůči práci) – fyzická duševní, sociální kontakty X samota doba podobná práci (kongruenční teorie) – workholismus X „ostření pily“

Význam volného času Jaký je význam VČ aktivit? individuální – rozvoj tvořivých sil, individuality, pozitivních zážitků, ... posilování skupinové i sociální participace ... sociální – dobrovolná činnost, pomáhání, ...

Vědecké přístupy k VČ optimistický – VČ = smysl a cíl života (od 60. let 20. st.) skeptický (kritický) – důraz na rizika a negativní stránky VČ – konzum, média, průmysl VČ – nutná výchova k VČ (již Spencer) realistický – rozvoj hodnot ve VČ v reálných sociálních kontextech

Definice VČ pozitivní – volný čas = disponibilní časový prostor – svobodně nakládat s časem negativní – VČ = zbývající doba denního průběhu Obtížné definování VČ: VČ = cokoliv, co lidé za volný čas považují pro VČ je významné prožívání, plynutí – stav flow (Smékal) VČ = fikce – je závislý na tom, kdo mu dává náplň – společnost x jedinec (Giesecke 1983)