TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně
dorost 2012 subjektivní pohled: malé povědomí o tom, co dělám; slabé vnímání konkrétního významu velké rozdíly ve výkonnosti chybí rozvaha při rozhodování (náhodná, nepromyšlená navigace, spíše zpětné dohledání aktuální pozice než důsledné dodržování a kontrola předem stanoveného plánu) absence zpětné vazby, vnímání chyb a následné poučení Všechny tyto vlastnosti jsou naprosto přirozené, společným cílem by měla být minimalizace těchto slabin.
Tréninková jednotka vliv a záběr jedné tréninkové fáze: fyziologický pohled psychické hledisko rozsah TJ - trénink jednotlivých složek výkonu
Faktory výkonu v OB Fyzické/fyziologické - vytrvalost, rychlost, síla, obratnost, pohyblivost, ekonomika běhu... Technicko/taktické - práce s mapou (čtení mapy, volba postupu, generalizace, dohledávka), práce s buzolou (držení a změna směru) Psychické - nervozita, motivace,, sebedůvěra, zkušenosti, adaptace, rozvaha, celková mentální připravenost, … Ostatní somatické - výška, hmotnost, skladba svalových vláken podmínky - zázemí, rodina, finance, povolání, … věk, zdravotní stav
rozsah činností
TJ – fyziologický pohled
konečný efekt tréninku se dostaví až po zotavení (systém v tréninku) trvání jednotlivých fází závisí na – celkové trénovanosti, tělesným funkcím, skladbě tréninků poznávat reakce těla na zátěž rozlišovat období: přípravné x závodní x vrcholné (hlavní podstata plánování)
3 fáze TJ – psychické hledisko komunikace s trenérem trénuji, abych se zlepšil, chci něčeho dosáhnout … trénink není jen další zápis do deníčku příprava zátěž analýza
mentální naladění, sběr informací Co? (mapové okruhy, intervaly na dráze, …) Jak? (forma provedení, intenzita, …) Proč? (význam tréninku) informovaný trénink přináší nesrovnatelně vyšší efekt, než bezmyšlenkovitě odběhnutá fáze -> urychlí přirozený vývoj => vím co mě čeká, chápu smysl přípravazátěžanalýza
konkrétní tréninková fáze pečlivé a správné provedení zaměřím se na hlavní význam tréninku vím co mi trénink přinese - efekt tréninku soustředěnost x nekoncentrace => soustředěnost x nekoncentrace během tréninku přípravazátěžanalýza
kompletní zhodnocení fáze splnil trénink mé představy? co se mi povedlo, co můžu příště zlepšit => zjištění, poučení a následná reakce přípravazátěžanalýza
další principy pravidelnost systematičnost, plánování postupný nárůst všestrannost x specializace variabilita krátkodobé x dlouhodobé cíle
pravidelnost, plánování, systematičnost stanovení cílů znalost požadavků na výkon postupný nárůst (délka, počet, intenzita, …) přípravné x závodní období s rostoucí trénovaností se zvyšuje i práce vedoucí k dalšímu rozvoji
specializace v obecném smyslu pro dorost nevhodná všestranný fyzický trénink postupný nárůst specifických činností získávání zkušeností z nejrůznějších terénů „Nikdy nebudeš silnější než je tvůj nejslabší článek.“
rozvoj osobnosti – nepřetržitý proces učíme se z chyb sebepoznání (přednosti x slabiny, talent x dříč) fyzické i mentální rozdíly jsou v dorosteneckém věku naprosto přirozené … Proč běhám? Co chci dokázat? Na vrchol vede spousta cest, jde jen o to, najít si tu svou nejlepší.