Hodnotová východiska ochrany ŽP a UR Předpokládá udržitelný rozvoj také změnu našeho jednání?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

Ing. Lubomír Vavroš, LET´ S FLY s.r.o.
Environmentální výchova pro základní školu
Objektivní faktory.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Až na dno blahobytu Jan Keller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
a víceúrovňové vládnutí
Environmentální výchova
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Zdravotnický asistent, druhý ročník Vývoj lidské společnosti Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ (TUR). Definice Trvale udržitelný rozvoj(TUR) je obecně chápán jako takový rozvoj,který sleduje současně tři cíle:   Ekonomický.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
OSOBNOST.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Složky krajiny a životní prostředí
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Rodinné potřeby a ekonomika
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Psychologie II Sociální psychologie
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Trvale udržitelný rozvoj  Rozvoj uspokojující potřeby současnosti bez ohrožení možnosti budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby (OSN)  Strategie.
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Ekonomika životního prostředí – základní pojmy
Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera.
Od moderní k nové společnosti
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Je předcházení vzniku odpadů slučitelné s kapitalistickým ekonomickým systémem? RNDr. Oldřich Syrovátka, CSc. Katedra společenských věd Fakulty managementu.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Ekonomika – základní pojmy.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Stát Definice, funkce, typy.
Ekonomika životního prostředí
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Ekonomika životního prostředí
GLOBALIZACE.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Hodnotová východiska ochrany ŽP a UR Předpokládá udržitelný rozvoj také změnu našeho jednání?

Hodnoty Hodnoty lze definovat jako přesvědčení o žádoucích cílech v životě. Jsou to vlastnosti, které jedinec přisuzuje určitému objektu, situaci, činnosti ve spojitosti s uspokojováním potřeb a zájmů. Jsou hierarchicky uspořádány a jsou zdrojem motivací jednání, ospravedlňování jednání, poskytování standardů k hodnocení lidí a událostí, směrování pozornosti a vnímání. Hodnoty jsou kritéria, podle kterých hodnotíme a jednáme (Velký sociologický slovník, 1997).

Otázky k předchozím přednáškám Jaké jsou globální problémy životního prostředí? Jak se člověk/lidstvo podílí na těchto problémech? Čím planetě nejvíc škodí? Kde hledat příčinu? Kde hledat řešení?

Historické proměny vztahu člověka k přírodě Člověk sběrač a lovec Člověk zemědělec Člověk městský Jak vnímáme dnes přírodu? Co pro nás znamená?

Příroda a kultura Člověk potřebuje kontakt s přírodou pro svůj zdravý psychický vývoj a pocit pohody Příroda je krásná, smyslové zážitky - hnutí romantismu (19.století) Člověk ovlivňuje přírodu, ale příroda také má vliv na člověka, jeho zdraví, vnímání atd. Přírodu je třeba chránit – kvůli nám nebo kvůli přírodě?

Příroda a kultura Příroda je složitá, nepopsatelná, záhadná (mytologizace přírody vydržela až do průmyslové revoluce, pak převážil instrumentální rozum,vznik moderní vědy) Důsledkem moderního přístupu je snaha svět zjednodušovat = redukce Extrémní redukce a „paranoidní“ myšlení vnášejí do světa „pořádek“ za cenu odsunutí mnoha „nepodstatného“ – zárodek ideologií (ideologie = výklad zjednodušeného obrazu světa) Celkově by bylo možno redukci označit také jako proces banalizace = potírání detailů a jednotlivostí (S.Komárek, Příroda a kultura).

Biocentrický x antropocentrický přístup ve vztahu k přírodě a její ochraně Ekologická etika: soustava zásad, které člověku naznačují, jak by se měl chovat ve svém obcování s mimolidským světem (E.Kohák) Biocentrický přístup: příroda má hodnotu sama o sobě (hlubinná ekologie – Aldo Leopold, Arne Naess) Antropocentrický přístup: příroda má hodnotu pro člověka (romantismus, ochranářské hnutí, koncept udržitelného rozvoje)

A Schweitzer: Úcta k životu Východiska: Lidé (druh Homo sapiens) je rovnoprávným členem společenství všech bytostí Země je soustava vzájemných závislostí Každý člen biotického společenství má hodnotu svým bytím, že je

Etika Země –Myslet jako hora A. Leopold: americký lesník a učitel „Myslet jako hora“ znamená pečovat o rovnováhu života Správné je to, co přispívá k zachování integrity, stability a krásy celého společenství. Co vede k opaku, je nesprávné. Příklad: vyhubení vlka může vést k destrukci celého ekosystému díky narušení rovnováhy

Antropocentrický přístup Přírodu a životní prostředí je třeba chránit, protože je člověk existenčně potřebuje. Panství nad přírodou – tradiční přístup křesťanství Emancipace od boha a vznik moderní vědy v 19.století Svět zbavený mýtů –pozitivistický přístup ke světu Romantismus Ochranářské hnutí Udržitelný rozvoj

Hodnoty udržitelného rozvoje Rozvoj, který uspokojuje naše dnešní potřeby takovým způsobem, aby to neohrožovalo šance budoucích generací uspokojovat potřeby jejich.“ (Naše společná budoucnost, 1987) S jakými hodnotami se UR pojí?

Hodnoty udržitelného rozvoje Orientace na budoucnost Prevence a předběžná opatrnost Nezatěžovat nadměrně Zemi – průmyslovou výrobou, v zemědělství, dopravou…. ….tak mírou spotřeby jednotlivců

Co s nadměrnou spotřebou? Žijeme v konzumní společnosti, která je poháněna čím dál větší spotřebou H. Librová –studium alternativních životních stylů, koncept uvědomělé skromnosti x výběrové náročnosti Dobrovolná skromnost není o askezi, je o výběrové náročnosti, o radosti ze života místo radosti z majetku.

Ingelhart –Tichá revoluce (1997) V moderních společnostech dochází k zabezpečení dvou základních potřeb – obživy a bezpečnosti (hmotný dostatek) Tato skutečnost umožňuje posun od materiálních hodnot k post-materiálním, tj. orientace na seberealizaci, svobodu projevu, participaci,osobní vztahy Posun od mít k být (E. Fromm)

Ekologická stopa "Kolik plochy (země a vodních ekosystémů) je třeba k souvislému zajišťování všech zdrojů, které potřebuji ke svému současnému životnímu stylu a k zneškodnění všech odpadů, které při tom produkuji?" Ekologická stopa je měřítkem toho, jak udržitelné jsou naše životní styly Výpočet ES:

Co ovlivňuje ekologickou stopu? -Klima -Druh bydlení (velikost bytu,vytápění…) -Stravování (spotřeba masa, dovážené potraviny, nadspotřeba…) -Množství a nakládání s odpady -Doprava ( na jak velké vzdálenosti a jak často cestujeme)

Udržitelný rozvoj x udržitelný život Narůstající spotřeba v důsledku globalizace konzumní společnosti je největší slabinou konceptu udržitelného rozvoje. Koncept udržitelného života – klade důraz na potřebu změny hodnot Bez kulturní proměny spojené s proměnou hodnot usměrňujících jednání jednotlivců a potažmo také institucí a celých společenství ke snížení zátěže na životní prostředí nedojde.

J. Vavroušek - hodnoty pro udržitelný život orientace na dlouhodobý časový horizont úcta k živé a neživé přírodě ekonomika postavená na čerpání obnovitelných zdrojů/nedrancování přírodních zdrojů kvalita života x kvantita spotřebovávaných statků energetické úspory

J. Vavroušek - hodnoty pro udržitelný život svoboda (informované) volby posilování sounáležitosti, solidarity, spolupráce vzdělanost/kritické myšlení (racionální myšlení doplňovat intuicí a citem) předběžná opatrnost/hodnocení rizik kulturní diverzita, respekt a pochopení jiných kultur aktivní občanství

Literatura E.Kohák: Zelená svatozář, kapitoly z ekologické etiky, SLON,2011 H.Librová: Pestří a zelení: kapitoly o dobrovolné skromnosti, Veronica – Hnutí DUHA, Brno, 1994 H. Librová: Vlažní a váhaví: kapitoly o ekologickém luxusu, nakladatelství DOPLNĚK, Brno, 2003 Jan Keller: Přemýšlení s Josefem Vavrouškem, G plus G, Praha 1995 S. Komárek: Příroda a kultura. Svět jevů a svět interpretací. Vesmír, edice Medúza, Praha, 2000.