Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma, jak bude fungovat bez II. pilíře. … jistě levněji
Advertisements

– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ? Harmonogram důchodových.
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Analýza Centra ProEquality
Důchodové pojištění I
Systémy zabezpečení ve stáří
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku Tomáš Fiala katedra demografie Fakulta informatiky a statistiky VŠE Praha.
Představení sady indikátorů pro hodnocení dopadů návrhů Odborné komise pro důchodovou reformu a referenční (základní) varianty Jednání pracovního týmu.
Důchodová reforma Cíle, problémy, Aktuální stav JUDr.Vít Samek
Česká důchodová reforma – současný stav Jiří Král Ministerstvo práce a sociálních věcí 31. března 2011.
PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE 1. VÝCHODISKA DŮCHODOVÝCH REFOREM II. VIZE REFORMY III. PROČ REFORMA IV. REFORMA I. PILÍŘE V. REFORMA III.
Agregátní poptávka a nabídka
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
Milníky důchodové reformy
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Navrhovaná reformní opatření – důchodový systém
Demografická prognóza
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Makroekonomická predikce (leden 2010) a dlouhodobý scénář
Modelování důchodového systému a varianty důchodové reformy podle politických stran Vladimír Bezděk VŠE,
Koncept PTJ a modelování mikrofinančních kritérií Jan Škorpík ČSA,
Kritéria. Makrofinanční kritéria Výdaje důchodového systému v % HDP Příjmy důchodového systému v % HDP –při aplikaci makroekonomického scénáře jsou v.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Alternativy reformy penzijního systému března 2007 S 36 14:00 – 17:15.
1 Některé mýty a bludy okolo české penzijní reformy Seminář na VŠFS 10. prosince 2007.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Vnitřní míra výnosu – souhrnný ukazatel výnosnosti důchodového systému z pohledu jednotlivce Smilovice,
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Důchodové pojištění II.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Dr. Vít Samek VMS CONSULTING, s.r.o. Vysoká škola finanční a správní 10. prosince 2007 Praha Důchodová reforma Reálné možnosti soukromých penz.systémů.
Důchodová reforma v ČR a vývojové tendence v evropských zemích 14. prosince 2006 J I Ř Í K R Á L.
Penzijní systém ČR Pátek 30. března 2007 S 34 13:45 – 17:00 hod.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Důchodová reforma Jiří Schwarz člen NERV 21. května 2013.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Makroekonomické aspekty demografického vývoje doc. Ing. Miroslav Kuře, CSC., Ing. Lucie Marková, Ph.D. SVŠES.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Příjmová situace a zaměstnanost starších osob v evropském kontextu
Makrofinanční výsledky jednotlivých návrhů penzijní reformy
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy Jakub Fischer místopředseda Politického klubu TF Katedra ekonomické statistiky VŠE v Praze Česká spořitelna, a. s. Chair 32. sezení PK TF, 28. května 2005 úvodní prezentace V prezentaci jsou využity materiály na www.reformaduchodu.cz

Obsah Schéma prací na důchodové reformě v ČR Výchozí předpoklady propočtů Kritéria hodnocení dopadů návrhů stran Nutnost reformy Jednotlivé modely a dopady

Důchodová reforma v ČR

Výchozí předpoklady propočtů demografická projekce PřF UK demografická projekce ČSÚ obě jsou si poměrně blízké, pracují ve třech variantách; propočty dle projekce PřF UK makroekonomický scénář komplexní model s 9 proměnnými provedena citlivostní analýza podrobněji viz www složité, na zvláštní přednášku

Demografická prognóza PřF UK

Demografická prognóza (2)

Demografická prognóza (3)

Kritéria hodnocení návrhů makrofinanční příjmy důchodového systému (% HDP) výdaje důchodového systému (% HDP) saldo důchodového systému (% HDP) kumulované saldo DS (% HDP) celkový náhradový poměr (průměrný starobní důchod/průměrná mzda) příspěvková sazba (% vyměřovacího základu)

Kritéria hodnocení návrhů (2) mikrofinanční (individuální) náhradový poměr (nově přiznaný důchod/poslední mzda před důchodem) vnitřní míra výnosu důchodového systému implicitní daň z práce motivace daného PTJ k tomu, aby odešel do důchodu (kladná hodnota daně) nebo aby setrval na trhu práce (záporná hodnota daně) příjmově typizovaný jedinec (PTJ) statický dynamický

Nutnost reformy (základní varianta) východisko: vše zůstane na úrovni roku 2004 valorizace důchodů dle CPI + 1/3 růstu reálných mezd valorizace základní výměry a redukčních hranic dle průměrných mezd

Základní varianta (2)

Základní varianta (3) – PTJ 100%

Varianta ČSSD (fiktivní účty) do roku 2009 lze odejít dle PAYG 2010 – 2040 podíl NDC 3,3 % za každý rok, od roku 2040 odchod plně dle NDC věk odchodu postupně na 65 let do roku 2040 garantován min. důchod 1,2ŽM, později 1,1ŽM sazba pro NDC 21 %, z toho 18 % na účty, 3 % solidární, celkem 28 % od roku 2010 převod 1,6 % ze SPZ, tj. celkem 22,6 % resp. 29,6 % valorizace důchodu inflace + ½ průměrné RM, obdobně minimální garantovaný důchod starobní důchod z NDC jako doživotní anuita zohledňující valorizaci a unisex (!) dobu dožití dané generace (ročníku narození) u ostatních parametrů PAYG se předpokládá stejný vývoj jako v základní variantě druhý pilíř: není, třetí pilíř: dobrovolné připojištění s daňovou podporou nestarobní důchody: 7 p.b. z pojistného Švédsko, Itálie, Polsko

Varianta ČSSD (dopady)

Varianta ČSSD (dopady)

Varianta ČSSD (dopady)

Varianta ČSSD (shrnutí) eliminace nárůstu výdajů důchodového systému (pozor, klesá ŽM, klesají invalidní důchody) pokles náhradového poměru (až na polovinu); nižší NP u žen (nepracují v době péče o děti), částečně kompenzován unisex tabulkami trvale přebytkový systém získají osoby s nadprůměrnými příjmy ekvivalentní systém pokles vnitřní míry výnosu ženy jsou motivovány k setrvávání na trhu práce

Varianta KDU-ČSL (opt-out) start 2007 mladší 50 let, kteří již jsou na trhu práce, mají možnost opt-outu, sazba 28 % hrubé mzdy (starobní 20 %, nestarobní 8 %) nově příchozí na trh práce mohou 8 bodů vyvázat a platit do druhého pilíře ti, co již na trhu práce jsou, též mohou vyvázat, musí ale 2 body přidat „ze svého“ postupný náběh odvodů do druhého pilíře (2007-2010) snížení sazby pro důchodce (na polovinu) zvýhodnění za děti (1, 2, 3 body) vyvázání nelze vzít zpět úprava PAYG: důchodový věk 65, valorizace dle CPI, snížení zápočtu v první redukční hranici na 90 % jiná valorizace druhé redukční hranice (cíl: 90/10)

Varianta KDU-ČSL (dopady)

Varianta KDU-ČSL (shrnutí) deficit státního pilíře dlouhodobě 1 % HDP dlouhodobě se vyváže 50 % mužů a 10 % žen výdaje nepřekročí dlouhodobě 8 % HDP dluh nepřekročí 60 % HDP, penzijní fondy akumulují 40 % HDP redukce náhradového poměru ke 30 % státní pilíř – plná solidarita, kapitálový snižuje míru redistribuce reforma slibuje vysokou míru výnosnosti jedincům s nízkými příjmy, vysokopříjmoví se naopak budou chtít vyvázat podněty k setrvání na trhu práce pro osoby v důchodovém věku

Varianta KSČM (parametrická optimalizace) od roku 2012 převod příspěvku na SPZ od roku 2015 OSVČ minimálně z průměrné mzdy (!!) od roku 2007 posílení o platbu ve výši zrušeného příspěvku na PP zvyšování odchodu do důchodu na 65 let počínaje rokem 2042 jinak stejně jako v základní variantě

Varianta KSČM (dopady)

Varianta KSČM (dopady)

Varianta KSČM (shrnutí) výdaje dlouhodobě značně rostou posílení příjmové strany dlouhodobé deficitní tendence po počátečním přebytku (+ další nezapracovaná rizika: riziková prémie apod.) výrazná redistribuce, a to i směrem od mužů k ženám (vyšší náhradový poměr, vyšší míra výnosu)

Varianta ODS (rovný důchod) start 2007 dvě varianty povinný přechod: 1960 a st. dle PAYG, 1961-1974 lineární kombinace, 1975 a ml. mzdově valorizovaný RD (1975-1986 ztráta, odvod současné sazby), pokles sazby na SD z 20 % na 10 % dobrovolný přechod: 1966 a starší možnost volby RD (snížení sazby na 20,5 %, z toho 12,5 % na starobní důchody), 1967 a mladší povinně RD nárůst věkové hranice až na 71 let (na 65 let rychleji), sjednocení pro všechny na stejnou úroveň znemožnění předčasného důchodu, rozhoduje jen věk rovný důchod 20 % průměrné hrubé mzdy nestarobní důchody stejně jako v základní variantě dopady ukazuji jen pro povinný přechod

Varianta ODS (dopady)

Varianta ODS (dopady)

Varianta ODS (dopady)

Varianta ODS (shrnutí) příjmy i výdaje důchodového systému klesají rizika v modelech (růst zájmu o ID) pokles náhradového poměru na 20 % deficity se ustálí na nule kumulované saldo 34 % HDP pokles vnitřní míry výnosu (vyšší VMV je pro nízkopříjmové) implicitní daň – motivace k odchodu na věkové hranici (zřejmé) pro muže a ženy se příliš neliší (vliv současného stavu)

Varianta US-DEU (kombi) start 2007 parametrické úpravy PAYG: zvýšení odchodu do důchodu na 65 let (M 2019, Ž 2031) resp. 67 let (2043) rozhodné období pro stanovení VZ na 40 let změna redukčních hranic (posílení ekvivalence) na 50 % a 150 % průměrné mzdy, zápočet 80-50-30 nulová valorizace základní výměry zhoršení předčasného důchodu snížení náhradového poměru u nových důchodů (cíl 2030: 30 %), snížení zápočtu náhradních dob mzdová valorizace důchodů snížení nestarobních důchodů možnost částečného opt-outu 3 % VZ s tím, že dodá dalších 6 % VZ, důchod ze státního pilíře snížen za každý rok na 85 % (17/20) lze učinit kdykoli před dosažením statutární hranice celkem se platí 28 %, z toho 20 p.b. na starobní důchody, opt-outi 34 % z fondového pilíře doživotní anuita s různými tabulkami a mzdovou valorizací, možnost předčasného důchodu

Varianta US-DEU (dopady)

Varianta US-DEU (dopady)

Varianta US-DEU (dopady)

Varianta US-DEU (shrnutí) pokles výdajů v důsledku parametrických změn v krátkém a středním období deficit v PAYG poptávka po opt-out modelována, předpoklad racionální volby; v čase slábne, protože s posunem důchodové hranice roste výnosnost PAYG transformační deficit max. 0,4 % HDP ročně snížení individuálního náhradového poměru v důsledku parametrických změn pokles vnitřní míry výnosu; PAYG výhodnější pro ženy (započtení náhradních dob) motivace k odkladu doby odchodu do důchodu v důsledku sankcí u předčasných důchodů nízkopříjmoví pojištěnci budou chtít jít do důchodu ještě před reformou, vysokopříjmoví si počkají na zvýšení zásluhovosti

Závěrečné shrnutí ČSSD – zvýšení míry ekvivalence, přebytkový KDU-ČSL, US-DEU – opt-out do druhého pilíře, u US-DEU v menším rozsahu a s větší spoluúčastí (což se projeví na menším schodku rozpočtů) KSČM – pouze parametrické změny, schodková až riskantní varianta, solidární ODS – rovný důchod (extrémní pokles náhradového poměru), pokles odvodů

Ing. Jakub Fischer fischerj@vse.cz Děkuji za pozornost. Ing. Jakub Fischer fischerj@vse.cz