Strategické propojení virtuálního a reálného světa – hranice padly Petr Hulec, expert ČR 24. října 2013
Kdo je Expert Nákupní aliance maloobchodních prodejců elektrospotřebičů – vznikla ve švýcarském Curychu v roce 1967 Celosvětově sdružuje více než 7500 obchodů se spotřební elektronikou pod jednotným označením Expert V ČR Expert provozuje síť 50ti prodejen
Quelle: status : 30 Jun, 2012, accessed 15 Feb, 2013http:// Internetová populace v % - porovnání 2000/2012 Východní Evropa HU PL 65 SK CZ RU Zdroj: GfK 2013
*) AT, BE, CH, CZ, DE, ES, FR, GB, HU, IT, NL, PL, PT, RU, SK, UA **) CE, IT, OE, MTG, Photo, Telecom, SDA, PersDiag, MDA leden - červen 2013 Spotřební elektronika** Statistika zahrnuje 16 Evropských států* Zdroj: GfK 2013
Masivní rozvoj internetových prodejů elektroniky v uplynulých 3,5 letech *) AT, BE, CH, CZ, DE, ES, FR, GB, HU, IT, NL, PL, PT, RU, SK, UA **) CE, IT, OE, MTG, Photo, Telecom, SDA, PersDiag, MDA % % 14.2% Jan-Jun % Zdroj: GfK 2013
Total Sales Ranking Internet Zdroj: GfK 2013
Důvody nákupu v kamenných prodejnách JISTOTA - možnost prohlédnout si výrobek v reálu SERVIS- možnost poradit se s prodavačem BEZPEČÍ - možnost jednoduché reklamace ZVYK – spokojenost s tím, co dlouho znám DŮVĚRA – realita - obavy z nákupu na internetu
Důvody nákupu na internetu RYCHLOST - možnost nákupu během několika minut FLEXIBILITA - možnost nákupu 24/7 CENA - možnost cenového porovnání INFORMACE – nekonečné množství informací o výrobku, možnost parametrického porovnání atd. REFERENCE – reference ostatních zákazníků o výrobku a obchodu
Vybudování online prodeje u sítí s KP Dostupnost online prodejní platformy – rychlost, cena, profesionální řešení Rozšíření prodejního portfolia– možnost vystavení několikanásobně širšího portfolia výrobků Prodejní support – rychlá a účinná pomůcka pro prodavače – zdroj informací a možnost up-sellingu a cross-sellingu
Vybudování offline prodeje u eshopů Vybudování vlastní odběrné sítě – finančně velmi nákladné a časově náročné Systém odběrných míst – minimální prodejní potenciál pro up-selling nebo cross-selling, absence poradenského servisu a impulsivního nákupu
Systémové propojení offline/online Výhoda sítí s kamennými prodejnami – využití zázemí (síť odběrných míst), portfolia, skladových zásob a systému Synergie procesů – IT, logistika, účetnictví, nákup atd. Znalost trhu – vybudované vztahy s dodavateli i zákazníky Propojení prodejních programů – věrnostní programy, letáky, promo akce atd.
Argumenty pro multichannel řešení Objednání 24/7 – zákazník objednává kdy mu to vyhovuje Osobní odběr – zákazník si objednané zboží vyzvedne, až se mu to bude hodit – nenahání vás přepravce, prodejny mají zpravidla otevřeno déle než ČP, odběry o víkendech… Kontrola zboží – zákazník nekupuje zajíce v pytli Konzultace – zákazník může ještě před zaplacením výrobku své rozhodnutí změnit
Argumenty pro multichannel řešení Odstoupení/reklamace – zákazník má větší důvěru v reálný svět, má kam přijít s reklamací a přitom využívá výhod internetové objednávky (odstoupení od smlouvy do 14ti dnů) Rychlost – zákazník může zboží odebrat týž den (skladový sortiment na prodejně) nebo hned druhý pracovní den (skladem na centrále) – denní zásobování prodejen
Prognóza dalšího vývoje Prudký rozvoj online prodejů u sítí – sítě kamenných prodejen budou dále zdokonalovat svá online řešení s důrazem na komunikaci výhod propojení virtuálního a reálného světa Rozšiřování odběrných míst u eshopů – profesionální eshopy budou dále rozšiřovat síť odběrných míst s možností drobných příprodejů Velké MO řetězce začnou budovat své eshopy – lze očekávat postupné budování online platforem u většiny velkých MO řetězců, které mají vybudovanou svou prodejní síť
Děkuji za pozornost Petr Hulec