Legislativní a socioekonomické aspekty obnovy Ekologická obnova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STÁTNÍ OCHRANA PŘÍRODY V ČR
Advertisements

RNDr. Martin Guth G-servis Praha, s.r.o. Třanovského 622/11
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Terénní úpravy v krajině - navážky -
Odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu Aleš Roztočil
Setkání s novináři, Vimperk k tématu Vládní návrh zákona o NP Šumava … fám už bylo dost … Jiří Mánek, ředitel Správy NP a CHKO Šumava.
Organizace ochrany přírody v ČR
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
Obecná územní ochrana přírody a krajiny podle zák.č.114/1992 Sb.
Chráněná území v ČR Autor: Bronislav Šenkeřík
Nástroje územního plánování
Aktuální stav problematiky ÚSES a možné hospodářské využití prvků ÚSES - multifunkční ÚSES v zemědělské krajině - zdroj obecné diverzity.
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Pravomoc obecních (městských) úřadů při ochraně a povolování kácení dřevin rostoucích mimo les A. Co je lesní zeleň? B.Lesní porosty C.Ovocné dřeviny.
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
Adoptujte břehuli!. Břehule říční Naše nejmenší vlaštovka Hnízdí v norách, které vyhrabává do kolmých stěn Zvláště chráněný živočich (kategorie ohrožených.
Likvidace starých ekologických zátěží
Vytvoření a pilotní ověření systému školení v obecných a odborných kompetencí dobrovolníků při akcích pro veřejnost, CZ.1.07/3.1.00/ Sportovní akce.
Chráněná území České republiky
Stavební uzávěry Krajský úřad Plzeňského kraje
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Půda – složka životního prostředí
Územní ochrana OBECNÁ.
Ochrana zemědělského půdního fondu
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Právní úprava ochrany lesa
Ministerstva a jejich úloha ve státní správě Ing. Eva Tylová náměstkyně ministra žp ředitelka ČIŽP.
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Ochrana přírody.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Vybrané otázky práva životního prostředí
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Roční produkce VEP ve skupině ČEZ
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Právní předpisy jimiž se projednání řídí (obecně):  Stavební zákon  Zákon o posuzování vlivů na ŽP (EIA/SEA) 2.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
AGENTURA OCHRANY PŘÍRODY A KRAJINY ČESKÉ REPUBLIKY.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) Zemědělské hospodaření.
Vodohospodářské aktuality
DP BŘEŽANY II postup prací
Protipovodňová opatření na Frýdlantsku -
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Ochrana vody, půdy a lesa
Těžba nerostných surovin
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Právní režim ochrany půdy
Stavební právo.
Právní problematika břehových porostů
Krajský úřad Středočeského kraje
Fiche 5 – Relax v lese Článek 25 Neproduktivní investice v lesích
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
Rekultivace × přirozená sukcese
Transkript prezentace:

Legislativní a socioekonomické aspekty obnovy Ekologická obnova

Těžba -velká hra ?

Povinné odvody Rezerva na rekultivace - součást POPD Roční úhrady za dobývací prostory a vydobyté vyhrazené nerosty – 1000 Kč/1ha (podle dopadu na ŽP a stupně ochrany ŽP na daném území) - příjemci obce

Základní statistika K roku 2012 evidováno 967 dobývacích prostor 2012VýhradníNevýhradní Dobývací prostory (počet) Těžba (mil.t)11411 Těžící organizace (počet) Starý et al., 2013 Těžba v CHKO - největší plošné zatížení v CHKO Český kras, Třeboňsko, České středohoří, Blanský les a Moravský kras 2012 (2008)VýhradníNevýhradní Stavební kámen (kt)2685 (3950)586 (38) Štěrkopísky (kt)1046 (1463)36 (50) Dekorační kámen (kt)54 (37)3 (5.2) Celkem (kt)7586 (9093)265 (97) Starý et al., 2013

Rekultivace Plocha rekultivací (km²) VýhradníNevýhradní Rozpracované953 Ukončené2222 Ještě nerekultivovaná52113 Stav k roku 2012 Typy rekultivací ( v roce 2012) Plocha (km²) RozpracovanéUkončené zemědělské lesní vodní ostatní Starý et al., 2013

Kolik to stojí? Odval Tuchlovice – Kč předpo

Náklady na 1 ha Lesnická: (300 bez následní údržby ) 400 – 600 tis. Kč Zemědělská: (100) – 300 tis. Kč Hydrická: 1.9 mil – 7.8 mil. Kč Ostatní (hřiště, parky, atd) : 300 tis. – 2.8 mil. Kč Sanace: (100) 300 – 800 tis.Kč Technická rekultivace (Gremlica et al., 2011)

Náklady na 1 ha Spontánní sukcese: 0 – cca 100 tis. - podle náročnosti modelace terénu - podle náročnosti modelace terénu Usměrňovaná sukcese: několik tis. – až několik set tis. - podle náročnosti obnovy cílového ekosystému - podle náročnosti obnovy cílového ekosystému - přenos posekané biomasy x pestrý listnatý porost se stepí - přenos posekané biomasy x pestrý listnatý porost se stepí Přírodě blízká obnova

Ekonomický profit Spontánní vs: lesnická: 0.3 – 0.6 mil. Kč (0.5 – 1.3 mil. Kč včetně sanace) zemědělská: 0 – 0.3 mil. Kč (0.2 – 1 mil. Kč včetně sanace)

Paragrafy pro ekologickou obnovu Jiří Řehounek Calla –Sdružení pro záchranu prostředí

Paragrafy pro ekologickou obnovu Jiří Řehounek Calla –Sdružení pro záchranu prostředí

Paragrafy pro ekologickou obnovu Jiří Řehounek Calla –Sdružení pro záchranu prostředí §

§ § § §

§ § § § § § §

§ § § § § § § §

Jak je u nás povolována těžba?

Velké těžebny se povolují v režimu horního zákona (č. 44/1988 Sb.). Jak je u nás povolována těžba?

Velké těžebny se povolují v režimu horního zákona (č. 44/1988 Sb.). Jak je u nás povolována těžba?

Velké těžebny se povolují v režimu horního zákona (č. 44/1988 Sb.). Jak je u nás povolována těžba? Malé těžebny se povolují v režimu stavebního zákona (č. 183/2006 Sb.)

Velké těžebny se povolují v režimu horního zákona (č. 44/1988 Sb.). Jak je u nás povolována těžba? Malé těžebny se povolují v režimu stavebního zákona (č. 183/2006 Sb.) U všech těžeben předchází ještě EIA (zákon č. 100/2001 Sb.)

SPSR Souhrnný plán sanace a rekultivace (= rekultivační plán) Základní dokument, jímž se rekultivace řídí Základní dokument, jímž se rekultivace řídí Obvykle vyžaduje krajinu podobnou té před těžbou Obvykle vyžaduje krajinu podobnou té před těžbou Součást POPD (plán otvírky, přípravy a dobývání) Součást POPD (plán otvírky, přípravy a dobývání)

Problémy při prosazování přírodě blízké obnovy Nedostatečná informovanost úředníků Stereotypy v jednání a rozhodování některých institucí Nesouhlas vlastníků pozemků Velké odvody za trvalé vynětí ploch z PUPFL či ZPF (o dva řády vyšší než u klasických rekultivací) Obtížnost změny starých rekultivačních plánů (SPSR)

Problémy při prosazování přírodě blízké obnovy Nedostatečná informovanost úředníků Stereotypy v jednání a rozhodování některých institucí Nesouhlas vlastníků pozemků Velké odvody za trvalé vynětí ploch z PUPFL či ZPF (o dva řády vyšší než u klasických rekultivací) Obtížnost změny starých rekultivačních plánů (SPSR)

Nedostatečná informovanost?

Nedostatečná informovanost? Kdo chce, informace najde!

Problémy při prosazování přírodě blízké obnovy Stereotypy v jednání a rozhodování některých institucí Nesouhlas vlastníků pozemků Velké odvody za trvalé vynětí ploch z PUPFL či ZPF (o dva řády vyšší než u klasických rekultivací) Obtížnost změny starých rekultivačních plánů (SPSR)

Problémy při prosazování přírodě blízké obnovy Stereotypy v jednání a rozhodování některých institucí Nesouhlas vlastníků pozemků Velké odvody za trvalé vynětí ploch z PUPFL či ZPF (o dva řády vyšší než u klasických rekultivací) Obtížnost změny starých rekultivačních plánů (SPSR)

Stereotypy úředníků a nesouhlas vlastníků? Faktory obtížně ovlivnitelné – pomůže trpělivé vyjednávání.

Problémy při prosazování přírodě blízké obnovy Velké odvody za trvalé vynětí ploch z PUPFL či ZPF (o dva řády vyšší než u klasických rekultivací) Obtížnost změny starých rekultivačních plánů (SPSR)

Problémy při prosazování přírodě blízké obnovy Velké odvody za trvalé vynětí ploch z PUPFL či ZPF (o dva řády vyšší než u klasických rekultivací) Obtížnost změny starých rekultivačních plánů (SPSR)

Legislativní problémy Dvě možnosti: 1.Změnit špatnou legislativu 2.Využít existující možnosti v legislativě

Legislativní problémy Dvě možnosti: 1.Změnit špatnou legislativu 2.Využít existující možnosti v legislativě

Legislativní změny jsou obtížně prosaditelné, trvají dlouho a jejich podoba je předem stěží předvídatelná.

Jaké možnosti tedy poskytuje současná legislativa? 1. Problém s vysokými odvody za trvalé vynětí pozemků.

Kde vlastně končí vodní plocha?

Pokaždé jinde! Proto lze do katastru zapsat jako vodní plochu i její okolí. Přitom za vodní plochu se platí méně.

Jak se pozná les?

Tohle přece není jediná možnost.

Les může vzniknout i spontánní sukcesí! I tohle je les a může být součástí PUPFL. Jak se pozná les?

A jak se pozná trvalý travní porost?

Jaké možnosti tedy poskytuje současná legislativa? 2. Problém se změnou starých SPSR

Role orgánů ochrany přírody a krajiny 114/1992 Aktivní využívání zákona o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.) Druhová ochrana, územní ochrana, VKP, přechodně chráněné plochy atd. Rozhodnutí či závazná stanoviska v různých řízeních, změny SPSR

Které úřady by se měly zapojit? Krajské úřady Obecní úřady Správy CHKO a NP ČIŽP

Změna starých rekultivačních plánů (SPSR) Aktivita orgánu ochrany přírody (změna SPSR z důvodu změny skutečností od jeho schválení)Aktivita orgánu ochrany přírody (změna SPSR z důvodu změny skutečností od jeho schválení) Využití institutů VKP, přechodně chráněné plochy, zvláště chráněného území, druhové ochrany apod.Využití institutů VKP, přechodně chráněné plochy, zvláště chráněného území, druhové ochrany apod. V krajním případě podnět na ČIŽPV krajním případě podnět na ČIŽP

Pískovna u Žemličky, Hluboká u Borovan Využití institutu přechodně chráněné plochy

Přechodně chráněná plocha Pískovna u Žemličky

Informační tabule, která byla u pískovny instalována v roce 2010

Přechodně chráněná plocha Pískovna Třebeč Obnova podle zákona

Břehule říční

I pro pozitivní zásah musíte získat výjimku z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů podle zákona č. 114/1992 Sb.

Břehule říční I pro pozitivní zásah musíte získat výjimku z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů podle zákona č. 114/1992 Sb. A také souhlas vlastníka pozemku!

Jestliže musíme získat výjimku pro pozitivní zásah, musí ji kdokoli získat i pro zásah negativní, a to i přes schválený rekultivační plán!

Haló! To je Česká inspekce životního prostředí?

Obnova těžených rašelinišť Nepodléhá režimu horního ani stavebního zákona Zákon č. 61/1956 Sb. (originální název zní „Zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění o těžbě rašelin“) Zákon je v gesci ministerstva zemědělství

Kam dál?

Kam dál?

Literatura Gremlica T. (ed.) Závěrečná zpráva projektu VaV SP/2d1/141/07 Rekultivace a management nepřírodních biotopů v České republice. Ústav pro ekopolitiku, o.p.s, Praha. =http%3A%2F%2Fekopolitika.cz%2Fcs%2Fpublikace%2Fpublikace-uep%2Fvav-sp-2d rekultivace-a-management-neprirodnich-biotopu-v-ceske-republice- %2Fview.html&ei=ubBmU4flO4Td7QaO8YH4Cg&usg=AFQjCNFAQ0rMKSqYFG1758an RZg6QvgyYg&sig2=zbKLy3Zq8IdlVN64KRjFtw&bvm=bv ,d.ZGU Starý J., Sitenský I., Mašek D., Hodková T., Kavina P Surovinové zdroje České republiky. Nerostné suroviny Statistické údaje do roku Česká Geologická služba, Praha. Řehounek J., Hátle M Obnova těžebních prostorů v ČR. In Řehounek J., Řehounková K., Prach K. (eds.). Ekologická obnova území narušených těžbou nerostných surovin a průmyslovými deponiemi. Calla, České Budějovice.

Děkuji za pozornost. Jiří Řehounek, Calla

Děkuji za pozornost. Jiří Řehounek, Calla