Jakub Špork 8. listopadu 2013. Dnešní hry  Ekonomové bývali právníky…  Ekonomie jako imperiální věda  Kouzlo matematiky  Alles Gute – díl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODNIKATELSKÉ DOVEDNOSTI PRO ROZVOJ MSP A NNO V K RÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Projekt CZ.1.07/3.2.10/ Společnost pro právní a ekonomické vzdělávání.
Advertisements

Trh a jeho zákonitosti.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Jakub Špork 29. listopadu O co dnes půjde?  Co jsou peníze?  Jak vznikají peníze?  Proč se obchoduje s penězi?  Finanční trhy.
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Cvičení - Úvod do studia ekonomické teorie
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Jakub Stránský 10. října O co dnes půjde?  Trust  Transparency  Accountability  Evidence.
Jakub Špork 22. listopadu O co dnes půjde?  Trust  Transparency  Accountability  Evidence.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Jakub Stránský 3. října Program kurzu  Ekonomie jako věda  Ekonomické disciplíny.
Základní ekonomické pojmy
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výuka makroekonomie v magisterských programech na Ekonomické fakultě VŠB-TUO Martin Macháček Praha,
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
STUPŇOVITOST A METODY USPOŘÁDÁNÍ UČIVA V EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTECH
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 1. Předmět ekonomie
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
 Ekonomie. statky  Ekonomické statky -> omezené, u ž ite č né  výrobky, slu ž by  Vzácné statky -> omezené, u ž ite č né, vzácné  výrobky,
Jakub Špork 20. prosince O co dnes půjde?  Zbytky včerejší večeře (4P)  Marketing.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Definice ekonomie „Ekonomie zkoumá, jak různé společnosti užívají vzácné zdroje k výrobě užitečných komodit a jak je rozdělují mezi různé skupiny.“
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Chicagská škola Rozvoj od 30. let 20. století
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tržní prostředí.
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PODNIKÁNÍ Všechno v mém životě souvisí AC Education.
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
8. Marketing.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Ekonomika elektrotechniky a telekomunikací aneb JAK VYDĚLÁVAT PENÍZE V TELEKOMUNIKAČNÍ BRANŽI ?!?
Vysoká škola polytechnická Jihlava – veřejná vysoká škola (vznikla v červnu 2004 na základě zákona č. 375/2004 Sb.) – neuniverzitní vysoká škola (celosemestrální.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Letní semestr 2015/6 Pavel Pražák, Jakub Stránský Prezentace zveřejňovány na
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Základní informace. Ekonomie 1 Bakaláři První přednáška Základní pojmy, zákony a principy ekonomie.
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Mikroekonomie I Všeobecná (celková) rovnováha
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Jakub Špork 8. listopadu 2013

Dnešní hry  Ekonomové bývali právníky…  Ekonomie jako imperiální věda  Kouzlo matematiky  Alles Gute – díl prfní

Info ou intox ? (5 min)  Ne EU, ale spotřebitelé si mají vybrat, zda chtějí úspornou nebo obyčejnou žárovku.  Fotovoltaická energie je podvod, protože je dražší, než energie z uhelných elektráren.  Obchody Lidl nabízejí v ČR horší potraviny než v Německu. Je to ale vlivem jiných spotřebitelských preferencí.

Ekonomové bývali právníky  Pamatujete na bubliny? Morální normy Právní normy Ekonomické normy

Znáte to sami... (5 min)  Člověk tím, že sleduje především vlastní potřeby, zajišťuje dobro celé společnosti.  Člověk je racionální bytost, která maximalizuje svůj užitek  Díky konkurenci svobodných subjektů dojde na trhu k dosažení nejnižší možné ceny.  Najděte příklady, které dokazují/vyvracejí platnost tvrzení.

Imperiální věda  Nereflektuje vlastní axiomy a omezení  Snaží se získat nad ostatními vědami vrch  Vytěsňuje jiné přístupy jako irelevantní

Ekonomie zkoumá... (5 min) Uveďte příklady!Vypočtěte!  Děje  Aktéry  Příběhy  C + I + Y + G + NX = ?  vn × Q + FN = k – Q × ?  (S – I) + (M – L) = ?

Takže česky...  Makroekonomie  agregáty Y C I G NX  hladiny IS LM BP  tempa P Y  Mikroekonomie  trh, podnik, spotřebitel  omezení, preference, účelová funkce, rovnováha (optimum), selhání  Pozitivní nebo normativní věda – a jaká?

Najděte 5 rozdílů Co tvrdí v hodinách ekonomie Co (ne)říkají ekonomové  Cílem podnikání je maximalizace zisku  Podnik minimalizuje náklady  O podniku rozhoduje vlastník  Zisk je 123 Kč  Čísla dokazují, že…  Cílem podnikání je uspokojovat potřeby  Podnik přetváří vzácné zdroje na vzácnější  Podnik je společenská smlouva  Nikdo neví, kolik je zisk  Co chcete dokázat? Čísla zařídíme…

Slovíčka (5 minut)  Economics – Economy – Economical  Turnover – Revenue – Output  Gain – Profit – Margin  Price – Cost  Expense – Loss  Unit Cost – Average Cost – Margin Cost  Fixed Cost – Total Cost – Sunk Cost  Variable Cost – Volatile Cost

Díky za pozornost!

Co nás ještě čeká?  Účetnictví a daně  Peníze, banky a finanční trhy  Management – řízení, organizace, strategie  Marketing – výzkum trhu, produkt, komunikace  Informační systémy