Jakub Špork 8. listopadu 2013
Dnešní hry Ekonomové bývali právníky… Ekonomie jako imperiální věda Kouzlo matematiky Alles Gute – díl prfní
Info ou intox ? (5 min) Ne EU, ale spotřebitelé si mají vybrat, zda chtějí úspornou nebo obyčejnou žárovku. Fotovoltaická energie je podvod, protože je dražší, než energie z uhelných elektráren. Obchody Lidl nabízejí v ČR horší potraviny než v Německu. Je to ale vlivem jiných spotřebitelských preferencí.
Ekonomové bývali právníky Pamatujete na bubliny? Morální normy Právní normy Ekonomické normy
Znáte to sami... (5 min) Člověk tím, že sleduje především vlastní potřeby, zajišťuje dobro celé společnosti. Člověk je racionální bytost, která maximalizuje svůj užitek Díky konkurenci svobodných subjektů dojde na trhu k dosažení nejnižší možné ceny. Najděte příklady, které dokazují/vyvracejí platnost tvrzení.
Imperiální věda Nereflektuje vlastní axiomy a omezení Snaží se získat nad ostatními vědami vrch Vytěsňuje jiné přístupy jako irelevantní
Ekonomie zkoumá... (5 min) Uveďte příklady!Vypočtěte! Děje Aktéry Příběhy C + I + Y + G + NX = ? vn × Q + FN = k – Q × ? (S – I) + (M – L) = ?
Takže česky... Makroekonomie agregáty Y C I G NX hladiny IS LM BP tempa P Y Mikroekonomie trh, podnik, spotřebitel omezení, preference, účelová funkce, rovnováha (optimum), selhání Pozitivní nebo normativní věda – a jaká?
Najděte 5 rozdílů Co tvrdí v hodinách ekonomie Co (ne)říkají ekonomové Cílem podnikání je maximalizace zisku Podnik minimalizuje náklady O podniku rozhoduje vlastník Zisk je 123 Kč Čísla dokazují, že… Cílem podnikání je uspokojovat potřeby Podnik přetváří vzácné zdroje na vzácnější Podnik je společenská smlouva Nikdo neví, kolik je zisk Co chcete dokázat? Čísla zařídíme…
Slovíčka (5 minut) Economics – Economy – Economical Turnover – Revenue – Output Gain – Profit – Margin Price – Cost Expense – Loss Unit Cost – Average Cost – Margin Cost Fixed Cost – Total Cost – Sunk Cost Variable Cost – Volatile Cost
Díky za pozornost!
Co nás ještě čeká? Účetnictví a daně Peníze, banky a finanční trhy Management – řízení, organizace, strategie Marketing – výzkum trhu, produkt, komunikace Informační systémy