Evropská síť pro surveillance a kontrolu rakoviny děložního čípku v nových členských zemích – projekt AURORA Modul 3: Prosazování a lobování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Zohlednění genderu jako dlouhodobého cíle projektu Prevence obchodování s dětmi v Etiopii a jejich rehabilitace Inka Píbilová.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Závěry zahraničního výzkumu Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
ZAČLENĚNÍ PODNIKATELŮ DO TVORBY REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE KONKRÉTNÍ AKTIVITY SPOLUPRÁCE S VÁMI PRO OBDOBÍ OD DO – JAK SE MŮŽETE.
ECVET v Programu celoživotního učení
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval: Mgr. Pavel Drobil, Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval:
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Finanční možností svépomocných skupin
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Česká evaluační společnost, o.s., 5.května 65, Praha 4, Czech Repulic, Česká evaluační společnost (ČES) Czech.
MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE Produkt RP Podpora Romů v Praze.
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Protidrogová politika v EU a v ČR Blanka Korčišová Viktor Mravčík Jůnův statek
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Scope2 INDEX 1. Internet mktng and sales 2. Marketing Strategy 3. International M. 4. Tenders and public procurement 5. Q & A E-commerce (Elektronické.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
2. Vedení & zodpovědost Národní pracovní skupina Uherskohradišťská charta / cyklokoordinátoři Jaroslav Martinek (Central MeetBike) Tomáš Řeháček (Mobile.
MUDr. Stanislav Kos. CSc. Předseda ČOPN
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Strategie regionu, obce
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Obor zdravotních služeb MZ
MARKETING V NEZISKOVÉM SEKTORU
Vzorový projekt pro gymnázia
Transkript prezentace:

Evropská síť pro surveillance a kontrolu rakoviny děložního čípku v nových členských zemích – projekt AURORA Modul 3: Prosazování a lobování

Tento kurz byl připraven v rámci projektu «AURORA» s finanční podporou z programu EU v oblasti veřejného zdraví.

OBSAH 1.Co je to veřejné obhajování a prosazování určité myšlenky či konceptu (advocacy)? 2.Co je to kampaň zaměřená na obhajování a prosazování určité myšlenky či konceptu? 3.Jak analyzovat kontext problému? 4.Cíle kampaně zaměřené na obhajování a prosazování 5.Kdo je zapojen do prosazování a lobování? 6.Budování spojenectví 7.Co je to lobování? 8.Ovlivňování lékařů/klinických pracovníků a profesních zdravotnických sdružení 9.Monitorování a hodnocení aktivit zaměřených na obhajování a prosazování 10.Komunikační kampaně realizované na evropské úrovni

1. Co je to veřejné obhajování a prosazování určité myšlenky či konceptu (advocacy)? Veřejné prosazování (též veřejná obhajoba) je činnost zaměřená na podporu určité myšlenky či záležitosti. Obhajujeme určitou myšlenku či záležitost, protože chceme: Poskytnout o ní informace a vytvořit povědomí veřejnosti Získat pro ni podporu Ovlivnit ostatní, aby ji podporovali a/nebo Pokusit se o ovlivnění či změnu relevantní veřejné politiky

Victoria Ayer & Colin Bunn - Advocacy Expert Series, Book 1. Advocacy Campaign Management, Edition 1 - March Publication # VEŘEJNÉ PROSAZOVÁNÍ – 5 KROKŮ PROCESU IDENTIFIKACE Identifikujte problém, který je třeba řešit ŠETŘENÍ Shromážděte nezbytné informace a ověřte si, že jste správně pochopili příčiny a dopady problému. PLÁN Poté, co propagace byla stanovena jako vhodný způsob řešení problému, je třeba navrhnout strategii. V akčním plánu pro realizaci propagační kampaně musí být stanoven hlavní cíl a specifické cíle, ukazatele plnění, metody,aktivity a harmonogram. AKCE Realizujte plán, přičemž postupujte koordinovaně se všemi subjekty zapojenými do kampaně. HODNOCENÍ Provádějte průběžné monitorování a hodnocení aktivit. Rozhodněte o dalších krocích a stanovte, co by se mohlo v budoucnu dělat jinak, aby bylo dosaženo lepších výsledků.

Victoria Ayer & Colin Bunn - Advocacy Expert Series, Book 1. Advocacy Campaign Management, Edition 1 - March Publication # AKTÉŘI SPOJENCI Spojenci jsou osoby a instituce, které naši kampaň podporují. Typicky se jedná o jedince či instituce sympatizující s tématem – známí propagátoři, současní i dřívější politikové, osobnosti z médií, neziskové organizace, akademici a samozřejmě příslušníci dotčené cílové skupiny. Tito aktéři věnují svůj čas, odborné znalosti, finanční a materiální zdroje i svůj osobní vliv na podporu naší kampaně. NEUTRÁLNÍ Neutrální aktéři jsou osoby a organizace, které si dosud neutvořily pevný názor na propagovanou problematiku. Pro naši kampaň jsou důležití, neboť se z nich velmi rychle mohou stát buď naši spojenci či naši oponenti. OPONENTI Oponenti jsou osoby a instituce, které s naší kampaní nesouhlasí. Tyto kampaně často zviditelní existující mocenskou nerovnováhu ve společnosti a taková situace často vyvolá negativní reakci těch, kteří jsou v současnosti u moci či těch, kteří vyznávají odlišné hodnoty. Oponenti se projevují různě, od lidí, kteří sice nesouhlasí, ale nevyvíjejí žádné aktivity k vyjádření tohoto nesouhlasu až po agresivní a násilnické projevy.

Aktivity v rámci veřejného prosazování/obhajování Příklady: Politická analýza Lobování Demonstrace Watchdogové aktivity Leták Webové stránky Networking Setkání Newsletter Petice Vyjednávání Tisková konference Stávka Básnická soutěž Pochod Brožura Průzkum Divadlo Soudní pře Plakátová kampaň Talk Show Kulatý stůl Workshop Školení Televizní či rozhlasové drama „Podomní“ prosazování a obhajování Dopis Rozhovor Veřejné fórum Tisková zpráva Mediace Výjezdy do terénu pro přímé seznámení s problematikou Tiskový briefing

2. Co je to kampaň zaměřená na obhajobu a prosazování určité myšlenky či konceptu? Jedná se o skupinu aktivit zaměřených na ovlivnění politiků či veřejnosti s cílem získat podporu pro určitou myšlenku či záležitost Před zahájením kampaně je třeba: Provést analýzu a přesně definovat myšlenku či problematiku, kterou chcete prosazovat. Stanovit, kdo by měl vaši věc podporovat - koho se snažíte ovlivnit či změnit tak, aby vás začal podporovat. Stanovit, co má být konkrétním výsledkem vaší kampaně – čeho chcete dosáhnout. Kampaň nemůže být realizována několika jedinci; je třeba, aby se do ní zapojil každý z pořádající organizace i řada lidí „zvenku“.

3. Jak analyzovat kontext problému? Která stávající politika je příčinou či alespoň má vazbu na náš problém a jak je tato politika realizována? Jak by změny této politiky pomohly řešit náš problém? Jaký typ změny potřebujeme (legislativa, prohlášení, regulativní změna, institucionální praxe či jiné)? Jaké jsou finanční dopady navržené změny dotčené politiky? Klíčové otázky

Co je klíčové pro prosazování myšlenky screeningu karcinomu cervixu: Drtivá většina evropských žen stále ještě ví velmi málo o rakovině děložního čípku a možnostech její prevence. V řadě evropských zemí mají programy prevence karcinomu cervixu nízkou účinnost, či tam neexistují vůbec.

Zjistěte si fakta a čísla o vašem tématu Sběr dat o dotčené problematice může být pro jakoukoli akci na veřejnosti či v médiích zásadní. Nicméně dostatečně rozsáhlý sběr spolehlivých dat je finančně a časově náročnou záležitostí; proto se nejdříve pokuste využít informace z již provedených relevantních studií, výzkumů atd. Čím více dat shromáždíte k doložení vaší záležitosti, tím informovanější a tedy důvěryhodnější se budete jevit veřejnosti, politikům, případně dalším subjektům, které se snažíte ovlivnit. Nejúčinnější argumenty jsou postaveny na solidních faktech o řešené problematice a o vaší skupině..

Sběr dat k vaší problematice ZDROJE DAT O KARCINOMU CERVISU: International Agency for Research on Cancer (IARC) European Center for Disease Prevention and Control (ECDC) European Cervical Cancer Association (ECCA) European Network for Indicators on Cancer (EUNICE), European Network of Cancer Registries (ENCR), International Federation of Gynecology and Obstetrics (FIGO) ZDROJE DAT O KARCINOMU CERVISU: International Agency for Research on Cancer (IARC) European Center for Disease Prevention and Control (ECDC) European Cervical Cancer Association (ECCA) European Network for Indicators on Cancer (EUNICE), European Network of Cancer Registries (ENCR), International Federation of Gynecology and Obstetrics (FIGO) Organizace zabývající se prosazováním různých myšlenek a konceptů v oblasti zdraví by měly provádět sběr a analýzu dat jak pro svou vlastní potřebu, tak kvůli informování všech zapojených subjektů. Pokud potřebujete informace, které sami zjistit nemůžete, zkuste využít internet. Pokuste se najít buď již hotové statistiky nebo data, která můžete sami analyzovat.

Využití dat Poznejte dostatečně vaše zdroje dat. Uvědomte si, kdy a jak byla data sbírána; např. určitý vzorek může být statisticky reprezentativní na celostátní ale nikoli na místní úrovni. Seznamte se a dobře si zapamatujte, co znamenají údaje v procentech, údaje vyjádřené jako míra určité veličiny, data propočtená na osobu či standardní odchylka. Pak budete snadno vysvětlovat vašim posluchačům, co které číslo vlastně znamená. Téměř všechna data, která budete používat byla sebrána na základě vzorků. Existuje řada různých metod pro práci se vzorky, ale obecně lze říci, že pokud budete pro popisnou statistiku využívat rozsáhlé národní databáze, můžete si být jisti, že data, která používáte, pocházejí z vhodných reprezentativních vzorků. U hlubších analýz, zejména u těch, kde očekáváte poněkud kontroverzní výsledky, konzultujte zkušeného odborníka.

Sběr dat o karcinomu cervixu na národní úrovni Projděte databáze o prevalenci, incidenci, mortalitě, primární a sekundární prevenci, které jsou ve vaší zemi k dispozici. Prostuduje výše zmíněná data s vazbou na konkrétní HTRP identifikovanou ve vašich podmínkách. Zásadní otázky, které je třeba si položit při sběru dat za účelem prosazování screeningu karcinomu cervixu: Existují specifická epidemiologická data týkající se karcinomu cervixu? U kolika žen je nově diagnostikován karcinom cervixu? Jaká je incidence karcinomu cervixu ve vašem členském státě? Jaký je počet úmrtí na karcinom cervixu? Existuje ve vašem státě program zaměřený na screening karcinomu cervixu a jaké je pokrytí cílové populace? Jsou k dispozici data o nákladech na realizaci programu a o nákladové efektivnosti screeningu jako nástroje prevence rakoviny ?

Příklad: KARCINOM CERVIXU - EPIDEMIOLOGICKÁ DATA PARTNERSKÝCH ZEMÍ PROJEKTU Země Incidence Hrubá/ ASR(W) na žen/rok (rok) Mortalita Hrubá/ ASR(W) na žen/rok (rok) Stádium choroby při stanovení diagnózy stádium I % stádium IV % Bulharsko 29.6/20.6 (2008)8.8/5.3 (2008)43.6% (2008)4.0% (2008) Kypr / 5.3 (2007) /1.7 (2008)50 (2007)3,33 (2007) Česká republika 18,8? (2007)Absolutní čísla46.9 (2007)9.9(2007) Řecko (dle informace WHO/ICO) 5.5/3.8 (2008)2.8/1.5(2008) Maďarsko Absolute numbersAbsolutní čísla Itálie 9.8? (yrs )Absolutní čísla Lotyšsko 18,9? (2009) 20.9? (2010) Absolutní čísla17 (2010) Polsko 16,6/11,2 (2008)8,9/5,3(2008) Rumunsko ASR(W) ( ) 31(36)? (2008 WHO) ASR(W) ( ) Slovensko 15.8 (2008) ASR(W)4.8 (2008) ASR(W)455 Slovinsko 12.6? (2008) 20.6? (2003) 2,8 ASR(W) (2008 Globocan) 42.8 ( ) 11.9 ( ) EU-15 (2004) 11.8/9.54.9/2.8 EU-27(2004) 13.9/12,46.6/4.8

4. Cíle kampaně zaměřené na obhajování a prosazování Cíle Nejdříve si sepište cíle vaší kampaně. Buďte konkrétní a přesní. Pomůže vám to zpětně zjistit, v čem jste byli úspěšní, v čem nikoli a na co se máte zaměřit příště. Otázky, které vám pomohou definovat cíle Co je hlavním cílem kampaně? Jaké specifické cíle byste chtěli dosáhnout na cestě za vaším hlavním cílem? Které cíle byste chtěli splnit v krátkodobém a které v dlouhodobém časovém horizontu? Jak definujeme náš hlavní cíl? Jak bychom měli naše cíle popsat, aby byly snadno pochopitelné? Jak bude vypadat náš úspěch či vítězství? Jak je změříme? Určete cílovou skupinu kampaně

Cíle prosazování prevence karcinomu cervixu Zvýšit povědomí o karcinomu cervixu a jeho možné prevenci mezi: – Ženami - aby se dozvěděly, jak se před tímto onemocněním chránit a kde najdou potřebnou zdravotní péči, – politiky a úředníky v resortu zdravotnictví - aby pochopili přínosnost preventivních programů a pokud takové programy ještě neběží, aby jejich zavedení dali co nejvyšší prioritu. Prosazovat screening karcinomu cervixu, a to především u obtížně dosažitelných skupin populace (HTRP)

The AURORA Project is co-funded by the European Commission (Executive Agency for Health and Consumers) Čeho chceme dosáhnout jako školitelé a jako prosazovatelé Prosazovat screening karcinomu cervixu, a to především u obtížně dosažitelných skupin populace; Zvýšit povědomí o karcinomu cervixu a jeho možné prevenci. Cíle Školitelé Prosazovatelé Lobovací strategie Hledat oporu pro screening karcinomu cervixu v legislativě a relevantních veřejných politikách Vzdělávací strategie Sledovat inovativní přístupy k cervikálnímu screeningu a zlepšovat tyto služby Aktivační strategie Vybudovat podporu pro prevenci karcinomu cervixu a realizaci screeningových programů

5. Kdo je zapojen do veřejného prosazování a lobování? Subjekt Aktivity Politikové Vytvoření dostatečného povědomí a poptávky po preventivních programech zaměřených na karcinom cervixu, a to na národní i regionální úrovni. Alokace zdrojů na preventivní programy zaměřené na karcinom cervixu a promítnutí změn zdravotní politiky (screening) do národních strategií zdravotní péče. Manažeři zdravotních programů Požadovat, aby se screening stal součástí strategií pro prevenci rakovinných onemocnění. Příprava vzdělávacích programů, které přispějí ke snížení nemocnosti a úmrtnosti v důsledku infekcí HPV a vyzdvihnou možnost prevence rakoviny děložního čípku. V rámci boje s rakovinou začlenit screening do preventivních aktivit. Ženští lékaři Provádění osvěty u pacientek zaměřené na prevenci infekcí HPV. Akceptace screeningu jako součásti vyšetření žen. Vůdčí osobnosti reprezentující veřejnost a propagátoři sexuálního a reprodukčního zdraví Aktivní šíření informací o možnosti podstoupení screeningu v rámci existujících programů prevence proti HPV. Příprava vzdělávacích programů, které pomohou snížit nemocnost a úmrtnost na onemocnění způsobená HPV a zdůrazní možnost prevence rakoviny děložního čípku. Využití zkušeností s médii a interpersonální komunikací nabytých během osvětových kampaní zaměřených na prevenci rakoviny čípku a prsu s cílem posílit pozitivní vnímání screeningu ze strany veřejnosti a jeho reálné využívání. Média Zajištění dostatečné informovanosti veřejnosti o rakovině děložního čípku a screeningových programech. Ženy Přesvědčování žen, aby vyžadovaly přístup ke screeningu.

Jak budovat podporu propagace screeningu karcinomu cervixu Vytvořte koalici, která podpoří vládu a ministerstva zdravotnictví a financí při přípravě komunikačních strategií zaměřených na zvýšení informovanosti o HPV a prevenci karcinomu cervixu. Lobujte u politiků (tvůrci legislativy, ministerstvo zdravotnictví, instituce zabývající se genderovou problematikou, vzděláváním, relevantní regionální subjekty atd.) s cílem otevřít diskusi o karcinomu cervixu jako zdravotním tématu celostátního zájmu Snažte se působit na lékaře/klinické pracovníky clinicians i profesní zdravotnická sdružení, aby se zabývali inovativními přístupy ke zvýšení adherence k cervikálnímu screeningu a zlepšováním těchto služeb. Připravte materiály s informacemi o epidemiologii karcinomu cervixu v různých státech/regionech, s údaji o pokrytí cervikálním screeningem a o dalších preventivních opatřeních.

6. Budování spojenectví Jedním z nejefektivnějších nástrojů pro získání podpory je sdružení. Sdružení je skupina několika obdobně smýšlejících organizací, které spolupracují za účelem dosažení společných cílů. Koalice s jinými organizacemi či jednotlivci, kteří usilují o stejné změny veřejných politik, stojí na konkrétních politických tématech a cílech. Koalice mohou fungovat trvale či dočasně, mohou být zaměřeny na jedno či více témat, mohou být zaměřeny na určité zájmové skupiny či mohou mít geografické vymezení. Poté, co je dosaženo změny politiky, může se koalice rozpustit, nebo může pokračovat ve své existenci s cílem řešit další otázky společného veřejného zájmu.

Budování spojenectví Spojenectví vám může pomoci: vybudovat trvalý základ pro poskytování podpory zvýšit dopad vaší kampaně vychovat další vůdčí osobnosti pro vaši kampaň rozšířit zaměření vaší kampaně posílit vaše finanční aj. zdroje

Budování spojenectví: Identifikace potenciálních spojenců Pro propagování a prosazování jakékoli myšlenky je velmi důležité mít spojence. Většinou můžete dopad vašich aktivit zvýšit díky spolupráci s dalšími organizacemi či jedinci, kteří mají stejný zájem. Společné úsilí, dovednosti i disponibilní zdroje povedou s větší pravděpodobností k minimalizaci rizik, k zaměření pozornosti na klíčové polické otázky a k úspěšné změně příslušné politiky. Udělejte si seznam: Místních a/nebo celostátních institucí, které se zabývají podobnou problematikou Osob, které pro tyto subjekty pracují – ať už za úplatu či jako dobrovolníci Organizací, které se věnují řešení problémů spadajících do oblasti prevence rakoviny a sexuálního a reprodukčního zdraví obyvatel (i když jde o jiné konkrétní problémy); tyto organizace vás pravděpodobně podpoří také.

Budování spojenectví: Identifikace potenciálních oponentů Součástí dolaďování vaší strategie je také identifikace vašich potenciálních oponentů. To je stejně důležité jako identifikace potenciálních spojenců. Budete efektivnější, pokud: pochopíte argumentaci vašich oponentů a důvody, proč se mohou cítit ohroženi změnami veřejné politiky, které navrhujete; např. iniciativa, která se snaží změnit politiku uplatňovanou u antikoncepce, může narazit na nesouhlas náboženských vůdců. Nezapomeňte proto na argumenty a aktivity zaměřené na vaše odpůrce – v takovém případě se oponenti mohou stát vaší sekundární cílovou skupinou. Zhodnoťte, zda můžete nějakým způsobem přesvědčit vaše odpůrce, aby změnili názor, či zda můžete alespoň neutralizovat jejich negativní vliv na vaše úsilí o změnu politiky.

Příklad: Národní asociace pro prevenci karcinomu děložního čípku (NCCC) sdružuje v USA stále větší počet osob bojujících proti rakovině děložního čípku a infekcím HPV Členové Především ženy, členové jejich rodin, přátelé a pečovatelé Ženské skupiny Cytotechnologové Patologové a gynekologové Laboratorní pracovníci Biotechnologické firmy Odborníci zabývající se výzkumem rakoviny Nemocnice Instituce realizující programy pro detekci karcinomu cervixu Další subjekty, v USA i ve světě Cíle Snaha poskytnout ženám, které jsou infikovány HPV a měly či mají karcinom cervixu, místo, kde najdou bezpečí a potřebné informace. Aktivity Preventivní, osvětové a vzdělávací akce Den BEZPLATNÝCH Pap testů pořádaný druhý lednový pátek pro ženy, které za poslední tři roky test nepodstoupily. Lékařské konference věnované gynekologickým zhoubným nádorům. Konference jsou pořádané společně s Národní asociací pro prevenci karcinomu vaječníků (NOCC) a hodnocené kredity v rámci průběžného vzdělávání lékařů (CME). NCCC provozuje oceněnou webovou stránku zaměřenou na prevenci karcinomu cervixu a rozvíjí síť svých poboček v jednotlivých státech USA.

7. Co je to lobování? Pokud usilujete o změnu legislativy či veřejné politiky, je třeba navázat kontakt s tvůrci politik/osobami z rozhodovací úrovně a prosazovat u nich váš pohled na problém. Lobování je nejúčinnější, pokud požadujete nějakou konkrétní změnu legislativy/veřejné politiky.

Rozhodovací úroveň Jak lobovat? Seznamte se řádně s celým legislativním procesem – jak funguje, jaká jsou jeho psaná i nepsaná pravidla Rovněž se seznamte s osobami, které plánujete při lobování oslovit. Vzhledem k tomu, že různí politici mohou mít různé priority, měli byste svou prezentaci vždy individuálně upravit; Pokud chcete za vaši věc lobovat, můžete s vytipovanou osobou komunikovat prostřednictvím dopisu, nebo ještě lépe telefonicky či osobně. Tvůrci legislativy/ veřejné politiky Snaha o změnu ve prospěch programů prevence karcinomu cervixu Lobování Co? Jak?Kdo?

Dobrá znalost domácí situace Klíčové otázky: Who is pushing for and tracking progress? Who is responsible for cervical cancer prevention and control at the Ministry of Health? Is there a National Cancer Registry tracking progress? If not, are there smaller registries at hospitals and/or clinics that offer screening? Do national and community leaders see cervical cancer as a problem? Are these programs ongoing? Are national or sub-national cervical cancer advocacy or education efforts underway? Možné překážky, na které můžete narazit: Malá znalost problematiky rakoviny děložního čípku Lidé často neví, že rakovině děložního čípku lze předcházet Nedostatek zdrojů v sektoru zdravotnictví Národní screeningové programy zaměřené na rakovinu děložního čípku nejsou považovány za účinné Menšiny a ženy, které nevyužívají zdravotní péči nejsou dostatečně zastoupeny are Vakcinace vs. screening

8. Ovlivňování lékařů/ klinických pracovníků a profesních zdravotnických sdružení Chcete-li kontaktovat odborníky zabývající se rakovinou děložního čípku, měli byste: Zařadit je do svého adresáře pro obesílání vybranými materiály Zvát je na vaše akce a konference Případně je požádat, aby se stali členem výboru či pracovní skupiny Pošlete jim dopis, kde se představíte a také materiály o vaší kampani Navštivte je osobně a zeptejte se, zda by byli ochotni se zapojit Identifikujte potenciální příznivce Musíte vědět, kdo jsou tito lidé a tyto organizace.

O čem přesvědčovat lékaře/klinické pracovníky a profesní zdravotnická sdružení aby revidovali interní politiku a postupy a pomohli tak zajistit, aby byl screening ženám dostupný a aby z něj neměly obavy. aby byla zajištěna: o finanční dostupnost o místní a časová dostupnost o důvěrnost a soukromí o Možnost komunikace v jazyce příslušné HTRP

9. Monitorování a evaluace vašich aktivit Monitorování je proces sběru informací a dat o všech aspektech vaší kampaně s cílem využít tyto informace pro další rozhodování a aktivity. Evaluace spočívá v systematické objektivní analýze kampaně, pokud jde o její účinnost a hospodárnost a její dopad ve vztahu ke stanoveným cílům. U kampaní zaměřených na prosazování určitého tématu hodnotíme: Cíle Způsob informování a argumentace a komunikaci Využití výzkumu a statistických dat Rozhodovací procesy Budování spojenectví Řízení a organizaci

10. Komunikační kampaně realizované na evropské úrovni 1. ECCA (European Cervical Cancer Association, Evropská asociace pro prevenci karcinomu děložního čípku): Evropské kampaně zaměřené na veřejnost a subjekty na rozhodovací úrovni Evropský týden prevence rakoviny děložního čípku Petice STOP rakovině děložního čípku (STOP Cervical Cancer) Kampaň Perla moudrosti (Pearl of Wisdom ) Další informace lze nalézt na: 2. WACC (Women against Cervical Cancer, Ženy proti rakovině děložního čípku): Vzdělávací kampaně Brožury a letáky Rozhovory a videa Publikace Další informace lze nalézt na :

Reference The Alliance for Cervical Cancer Prevention (ACCP) Center for Lobbying in the Public Interest (2007), Know The Legislative Process & Players. Center for Lobbying in the Public Interest (2007). Working in Coalitions. Cervical Cancer Action: A Global Coalition to Stop Cervical Cancer (CCA). (2007). Coalition Building: A Cornerstone of National Advocacy, Policymaking and Effective Cervical Cancer Prevention Programs ECCA (European Cervical Cancer Association): EuroNGOs (2011). SRHR Advocacy in the new aid environment: Targeting European donors at embassy level Fieldstone Alliance Nonprofit Guide to Forming Alliances: Working Together to Achieve Mutual Goals Fox, Leslie (1997). Advocacy Strategies for Civil Society: A Conceptual Framework and Practitioner's Guide, USAID/Global Bureau, Center for Democracy and Governance, Washington, D.C. The International Planned Parenthood Federation (IPPF) (2011), From advocacy to accessTargeted political action for change The Knowledge for Health (K4Health) project The National Cervical Cancer Coalition (NCCC). WACC (Women Against Cervical Cancer) World Health organization (WHO) 2002, Cervical Cancer Screening In Developing Countries.