Asie – rekordy – socioekonomická sféra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Advertisements

Afrika – oblastní členění 5 Jižní Afrika
Antarktida.
zpracovaný v rámci projektu
neboli chrám svatého Štěpána ve Vídni
NEJVĚTŠÍ PŘEHRADY SVĚTA
OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_9 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Neboli: Čchang-čcheng(doslova „Dlouhá zeď“)
Paříž Prezentace 5.B.
Asie – přírodní podmínky II.
VY_32_INOVACE_16 JZ Asie - Mrtvé moře. MRTVÉ MOŘE  je bezodtoké slané jezero, které se rozkládá mezi Izraelem a Jordánskem  nachází se 420 m pod hladinou.
ASIE Státy J a JV Asie IV. Čína III2-Z7-II-15.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín POBALTSKÉ REPUBLIKY 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_2 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Asie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, obyvatelstvo,
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Rusko Jarmila Kovářová.
Registrační číslo projektu:
ASIE Státy Střední Asie I.
VY_52_INOVACE_03/2/10_ZEMĚPIS
MONGOLSKO Nikola Burkoňová.
Evropská nej... Jakub Drahokoupil.
Vodopády Radim Maciuch VOŠ a SPŠE, Božetěchova 3, Olomouc
Litva, Lotyšsko a Estonsko
EVROPA Rusko III2-Z7-III-20.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
Asie – přírodní podmínky II.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ASIE Kazachstán III2-Z7-II-02.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_270_Ministáty Evropy - 1 AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Asie – rekordy – socioekonomická sféra
ČÍNA - VELKÁ ČÍNSKÁ ZEĎ Autor: Mgr. Jarom í r Van ě k Geografie
VY_32_INOVACE_17 Asie - Čína - Velká čínská zeď
ČÍNA.
Afrika – oblastní členění 1 Severní Afrika
Transsiberianul Má délku 9289 km a přechází přes osm časových pásem. Je nejdelší dráhou na světě. Její stavba byla zahájena za cara Nicholas II, je také.
Oblasti Asie II - základní údaje - 1 studenti Pracovní prezentace pro stažení a doplňování aktuálních dat. 1.
Severní Afrika Obr. 0 Autor : J.Čáp.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
HOSPODÁŘSTVÍ A DOPRAVA ASIE
Státy východní Evropy autor: Mgr. Jana Mikešová
Autor: Mgr. Věra Sklenářová
Autor : J.Čáp Oblasti Asie II - základní údaje -3- ( JZ Asie) 0 VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_1.18.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s částí Českomoravské vrchoviny,
ASIE Státy Střední Asie V.
Autor : J.Čáp Oblasti Asie II - základní údaje – 1 – (C a V Asie) O VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_1.15.
EVROPA Polsko III2-Z7-III-15.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ZEMĚPIS Téma: Hlavní město Praha Ročník:
ASIE - SIBIŘ VY_32_INOVACE_07-40 Ročník: VII. Vzdělávací oblast:
Vodstvo Asie NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
AUTOR: Mgr. Svobodová Alena
VY_32_INOVACE_Z7. 14 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mgr. Jindřiška Řehořková
Transkript prezentace:

Asie – rekordy – socioekonomická sféra Asie – rekordy – socioekonomická sféra Autor : J.Čáp VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_1.9

Asie – rekordy – socioekonomická sféra 1 Asie – rekordy – socioekonomická sféra I.Kde to je ? 1. Obr.1 Burdž Chalífa -Dubaj -Spojené arabské emiráty 828 m 162poschodí ,dokončen 2009

Nejdelší železnice 2 Transibiřská magistrála je daleko nejdelší železnicí světa! Vede napříč Ruskem z Moskvy do Vladivostoku. Její celková délka je 9 288 kilometrů. V každém významném městě na trase Transsibu jsou kilometrovníky. Hranici Evropy a Asie vyznačuje bílý obelisk. Ten je umístěn na 1,777. kilometru. 1,777 kilometrů Transsibu tedy leží v Evropě a 7,511 kilometrů je v Asii. Vlak cestou z Moskvy do Vladivostoku překročí celkem 7 časových pásem. Železnice se stavěla v letech 1891-1916. Obr.2 Transsibiřská magistrála. červeně: „Transsib“, zeleně: BAM

I.Najdi na mapě proloženě psané stanice Transsibu . km 0 Moskva 284 Jaroslavl 289 Volha trať do Nižného Novgorodu Vjatka 957 Kirov 1436 Perm 1816 Jekatěrinburg 2144 Ťumeň 2706 Irtyš 2712 Omsk 3332 Ob 3335 Novosibirsk 4098 Krasnojarsk 4101 Jenisej 4520 Bajkalsko-amurská magistrála 5185 Irkutsk 5642 Ulan-Ude 5655 Transmongolská magistrála 6199 Čita 7273 trať k BAM 7306 Skovorodino Zeja 7875 trať do Blagověščenska 8351 Birobidžan 8515 Amur 8523 Chabarovsk trať do Nachodky 9288 Vladivostok 3 Obr.3 Expresní vlak „Rossija“ při teplotách −40 °C. I.Najdi na mapě proloženě psané stanice Transsibu .

Na které řece leží přístav Šanghaj ? Největší přístav ----------------------- 4 Největší nákladní přístav na světě je čínská Shanghai. V roce 2006 byl objem přepraveného nákladu ve zdejším přístavu 537 milionů tun. Šanghaj je s 23 milióny obyvateli (2010) nejlidnatější město Číny a významné hospodářské centrum této země. Obr.4 Obr.5 Na které řece leží přístav Šanghaj ?

I.V kterém roce došlo k masakru demonstrantů. II.Čím byl tento rok významný pro život v ČR? Největší náměstí 5 Náměstí Nebeského klidu v čínském Pekingu je největším náměstím na světě. Jeho rozloha je 440,000 m2. To je přesně tolik, kolik je rozloha nejmenšího nezávislého státu světa, Vatikánu (0.44 km2). Náměstí má tvar obdélníku o stranách 880x500 metrů Náměstí má mimořádný význam pro čínskou historii. Právě na tomto náměstí vyhlásil Mao Ce-tung 1.10.1949 Čínskou lidovou republiku. Nejznámější událostí z pozdější doby je však určitě masakr z června…….. Čínská armáda zde tehdy zavraždila asi 2000 - 3000 osob. Proti bezbranným demonstrantům, kteří protestovali na náměstí, nasadila mimo jiné tanky a ukončila tak snahy o demokratizační změny v Číně. Obr.6

I.Která řeka je zobrazena na mapce? 6 I.Která řeka je zobrazena na mapce? II.Který technický objekt, představující světové prvenství ,byl na této řece zbudován? Obr.7

Přehrada Tři soutěsky,(stav k r Přehrada Tři soutěsky,(stav k r. 2009) - s největší hydroelektrárnou světa. 7 Pro představu je její výkon 13x převyšuje výkon Dukovanské jaderné elektrárny, nebo 1125x Vranovské přehrady. Projekt tohoto vodního díla pochází již z roku 1919 . Obr.8 1. Výkon po dokončení 22 400 MW Začátek výstavby 1994 Dokončení 2012

Od roku 2007 figuruje v seznamu Nových sedmi divů světa. Velká čínská zeď je starý systém opevnění táhnoucí se napříč severní Čínou. Dnešní podoba zdi byla vybudována za dynastie Ming v době od konce 14. do začátku 17. století.Jejím účelem bylo chránit Čínu před mongolskými nájezdy. Podobná opevnění proti vpádům kočovných kmenů byla však budována již v dávnějších dobách. Zeď se táhne v ohromující délce cca 3460 km (se všemi odbočkami 8860km), východní počátek má v Šan-chaj-kuan při mořském zálivu Po-chaj v provincii Che-pej na hranicích vlastní Číny a Mandžuska a končí daleko na západě v provincii Kan-su na pokraji pouště Gobi. 8 Od roku 1987 je Velká čínská zeď zapsána na Seznam světového dědictví UNESCO. Od roku 2007 figuruje v seznamu Nových sedmi divů světa. Obr.9

I.Jaká negativa přinášela stavba a existence „Velké čínské zdi“ ? Hlavní vojenský význam by se dal zřejmě přirovnat spíše k silnici. Zeď stála často v těžkém, zarostlém a neprostupném terénu. Udržovaná zeď tak pomáhala rychle přesouvat jednotky sem a tam. Mnohdy také byly zdi předsunutou výspou, jejímž cílem bylo rozdělit ještě ne zcela pacifikované území a omezit zde pohyb stepních nomádů. Zeď také fungovala jako demonstrace síly navenek. Některé zdroje mluví o Velké čínské zdi rovněž jako o obdobě gulagu. Jednalo se o stavby, kam čínští císaři posílali své politické odpůrce. 9 21 .století n.l. Obr.10 I.Jaká negativa přinášela stavba a existence „Velké čínské zdi“ ?

II.Jaké materiály byly asi použity na stavbu zdi? Velká čínská zeď se táhne napříč Čínou v křivce, která je podobná dračímu tělu. Vznikala po dobu více než 1800 let a vede od Žlutého moře přibližně od Pekingu až k Nefritové bráně v Ťia-ju-kuanu. Zde končila sféra vlivu Číny a začíná pustina Střední Asie. 10 Velká zeď má výšku 7 - 9 m, u základů má tloušťku stejnou jako výšku a u hřebene se zužuje na 4,9 m. Na vnitřní straně věže byla asi 1 m vysoká zábrana proti pádu dolů a na vnější straně cimbuří až 1,8 vysoké. Na nejvýznamnějších místech byly vybudovány pevnosti a věže, umožňující pozorovat území. Tato místa byla tam, kde byl útok nepřítele nejpravděpodobnější. Strážní věže jsou většinou o půdorysu 3,7 m čtverečních a o výšce až 12 m. Po celém úseku je jich asi 25000. V baštách byli ubytováni vojáci a byly tu i prostory pro umístění děl. II.Jaké materiály byly asi použity na stavbu zdi? III.Které skupiny obyvatel Číny se nejspíše na stavbě podílely? Obr.11

11 Obr.12 Zeď je postavena z hlíny, kamene, dříví, tašek i cihel podle toho, jaké suroviny byly v daném kraji dostupné. Dochovaly se proto jen ty úseky, které byly postaveny z trvanlivého materiálu. K přepravě materiálu se používala převážně lidská síla, lidské řetězy, dvoukolové káry, rumpály, ale i mezci i kozy. Hliněné stěny se stavěly metodou plnění postaveného bednění zeminou. Ta se vždy po nasypání několika centimetrů udusala palicemi. Při budování zděných úseků se na vyrovnaný terén položilo několik vrstev kamenných desek jako základy. Čelní plochy zdi byly postaveny z kamene, prostor mezi nimi byl vyplněn štěrkem, sutí, vápnem a zeminou. Když byla zeď dostatečně vysoká, postavil se nahoře hřeben z několika vrstev cihel. Toto monumentální dílo vzniklo za cenu obrovských lidských obětí. Stavby se v jedné fázi účastnila celá armáda a asi půl miliónu rolníků. V 7. století zde však již pracovalo 1,8 miliónu lidí.

Hora Čching-čcheng a tu-ťiang-jenský zavlažovací systém 12 Tu-ťiang-jenský zavlažovací systém se začal stavět v 3. století před n. l. a pořád kontroluje vody řeky Minjiang a rozvádí je do okolní úrodné zemědělské půdy. Tento systém přinesl komplexní výhody protipovodňové ochrany , zavlažování, vodní dopravy a všeobecné spotřeby vody . Začal pracovat už před 2250 lety , nyní zavlažuje 668.700 hektarů zemědělské půdy . Vyhledej název provincie,ve které leží oba jmenované objekty světového dědictví UNESCO. Obr.14 Obr.13

Hora Čching-čcheng ( téžQingcheng )byla rodištěm taoizmu, který je oslavován v celé sérii starobylých chrámů. 13 Obr.15 Zhang Ling Obr.16 Hora je v čínské historii proslulá jako místo, kde v roce 142 p.n.l. filosof Zhang Ling založil nauku čínského taoismu . Většina základních prvků kultury taoismu ,které jsou obsaženy v učení taoismu , pochází z chrámů, které byly následně postaveny na hoře během Jin a Tang dynastie . Hora pokračovala ve své roli jako duchovní a intelektuální centrum taoismu v 17. století . Jedenáct významných taoistických chrámů na hoře odráží tradiční architekturu S'-čchuanu .Patří sem chrám Erwang , chrám Changdao postavený nad místem, kde Zhang Ling kázal své učení , a Jianfu palác .

Rekordní Karakumský kanál 14 Vodní díla mají v Turkmenistánu dlouhou tradici. Rozsáhlé zavodňovací systémy tady fungovaly už před mnoha staletími. Obr.17

I.Jaké funkce plnil karakumský kanál? II.Jaké problémy mohla tato stavba přinést? 15 Karakumský kanál Pro pěstování bavlníku v Turkmenistánu se sovětští inženýři rozhodli využít vodu druhého velkého přítoku Aralského jezera, řeku Amudarju. Zbudovali 1375 kilometrů dlouhý Karakumský kanál, který je nejdelším zavlažovacím systémem na světě. Dokončen byl v roce 1988.   Na jedné straně byly jeho přínosy neoddiskutovatelné – plocha zemědělské půdy se v okolí kanálu rozrostla na trojnásobek a voda se dostala až do turkmenské metropole Ašchabadu. Daň za to byla ale vysoká. Ztráty vody tekoucí kanálem se odhadují až na 50 %. To vedlo k vzestupu hladiny spodních vod, které s sebou na povrch přinášely rozpuštěné soli, především síran sodný. Voda se odpařila a soli zůstaly. Do vzdálenosti několika kilometrů od kanálu je půda prakticky mrtvá, protože zasolení nedovolí existenci žádné běžné formě života. Sůl z nadměrných závlah netrápí jen bezprostřední okolí Karakumského kanálu. Na řadě míst, kam byla závlahami přivedena voda, stoupla hladina spodních vod tak vysoko, že se tu začala formovat slaniska a slaná jezera.

16 Poušť Karakum Obr.19 Obr.18

K.Kašparovský – Zeměpis II,v kostce Použité zdroje: Wikimedia Commons Wikipedie K.Kašparovský – Zeměpis II,v kostce Holeček,Janský a kol. – Zeměpis světa 2 Školní atlas světa,Kartografie PRAHA,a.s.,2008 Citace obrázků: Obr.1 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 28.4.2014]. Dostupný na WWW: http://i.lidovky.cz/10/021/lnorg/MTR310248_architecture_003_burj_khalifa%5B1%5D.jpg Obr.2 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 28.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Trans_siberian_railroad_large.png Obr.3 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 28.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Train_stop.JPG/800px-Train_stop.JPG Obr.4 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 28.4.2014]. Dostupný na WWW: http://kml.vse.cz/wp-content/uploads/2013/09/p%C5%99%C3%ADstav2.jpg Obr.5 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 28.4.2014]. Dostupný na WWW: http://img.mf.cz/950/673/2-2.jpg 17

18 Obr.6 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: www.1world2travel.com/article.php?articleID=2830 Obr.7 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://www.casopisstavebnictvi.cz/UserFiles/Image/0703/60_04.jpg Obr.8 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/ThreeGorgesDam-China2009.jpg/250px-ThreeGorgesDam-China2009.jpg Obr.9 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://www.tyden.cz/obrazek/201309/52396e7f39b26/great-wall-of-china-523971ae446eb.jpg Obr.10 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://img.ct24.cz/cache/616x411/article/40/3975/397407.jpg Obr.11 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/%C5%98%C3%AD%C5%A1e_Ming.png/290px-%C5%98%C3%AD%C5%A1e_Ming.png

19 Obr.12 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://imageproxy.jxs.cz/~nd03/jxs/cz~/507/050/1910bc18b3_61791483_o2.jpg Obr.13 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://www2.luventicus.org/mapycs/cina/primospravovanamesta.gif Obr.14 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/Dujiangyan_Irrigation_System.jpg/1024px-Dujiangyan_Irrigation_System.jpg Obr.15 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://files.taoismus.webnode.cz/200000130-2dd2a2ecd9/Zhang_Daoling.jpg Obr. 16 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://mikinvcine.files.wordpress.com/2011/04/qingchengshan-chram1.gif

20 Obr.17 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://leccos.com/pics/pic/turkmenistan-_mapa_.jpg Obr.18 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/Karakum_Desert.png/755px-Karakum_Desert.png Obr.19 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 7.5.2014]. Dostupný na WWW: http://www.megasphera.cz/africanvenomoussnakes/images/Echis/Monografie/Echis%20multisquamatus/E%20multisquamatus%20locality.jpg