GIMP - úvod
GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje i verze pro Windows je dostupný zdarma včetně zdrojových kódů ve starších verzích bylo nutné pracovat s více okny, od verze 2.8 lze veškeré ovládání umístit do jednoho okna
Vytvoření nového obrázku V rozevírací nabídce Soubor zvolíme Nový a v nově otevřeném okně zvolíme velikost „plátna“ Nejjednodušší je použít šablonu
Dokovatelná dialogová okna GIMP obsahuje několik dialogových oken, která lze podle vlastního výběru otevřít Nejčastěji budeme pracovat s dialogy Vrstvy a Historie změn I když lze v GIMPU malovat, my jej budeme používat především na úpravu fotografií, popřípadě vytvářet grafiku pro web
Kreslící nástroje tužka – kreslení s tvrdým okrajem štětec – malování hladkých tahů plechovka – vyplní vybranou oblast barvou nebo vzorkem mísení – vyplní výběr barevným přechodem guma – mazání štětcem do pozadí nebo průhlednosti rozprašovač – malování pomocí stopy s proměnným tlakem
Kreslící nástroje inkoust – kaligrafické kreslení, napodobuje pero, vytváří čáry různé tloušťky klonování – kopíruje zdrojovou oblast do jiné části obrázku léčení – podobné jako klonovací razítko, použití při retušování, přizpůsobí se lépe okolí perspektivní klonování – při klonování respektuje perspektivu rozostření a zaostření hran objektu rozmazání zesvětlení nebo ztmavení
Stopy u kreslících nástrojů tužka, štětec, guma, rozprašovač můžeme zvolit stopu
Nástroje pro výběr vybere oblasti obdélníkového tvaru vybere oblast eliptického tvaru vybere oblast od ruky, pro dokončení výběru je potřeba „trefit se“ do počátečního bodu přibližný výběr ( kouzelná hůlka ) – vybere spojité oblasti, vhodné pro objekty s ostrými hranami; vybereme bod na obrázku a k němu se vybere ta část pixelů, která se mu barvou nejvíce podobá
výběr podle barvy, vybírá stejný případně podobný odstín barvy, vybírá i nespojité inteligentní nůžky, slouží k výběru různých oblastí a tvarů, kopíruje barevnou hranici, snaží se odhadnout, co chceme vybrat; pro ukončení výběru je třeba „trefit se“ do počátečního bodu a kliknout dovnitř výběru Ukončení výběru – Vybrat–Nic ( Shift+Ctrl+A ) Invertovat výběr – změní vybrané oblasti na nevybrané a naopak Nástroje pro výběr
Režimy výběru Pro nástroje výběru lze zvolit čtyři režimy: novým výběrem nahradíme výběr předešlý novým výběrem přidáme další výběr novým výběrem ubereme z aktuálního výběru novým výběrem vytvoříme průnik
Nástroje transformace přesunování objektů zarovnání objektů ořezání okrajů otáčení škálování, zvětšování a zmenšování naklonění výběru změna perspektivy překlopení výběru přiblížení a oddálení