Jak si počínat při soudním jednání JUDr.Tomáš Sokol 2010 6.4.2017
O čem to dnes bude?
Co je soudní řízení a co určuje pravidla hry ? Procesní předpisy Advokátní předpisy
Řízený konflikt
§ 16 zákona o advokacii (1) Advokát je povinen chránit a prosazovat práva a oprávněné zájmy klienta a řídit se jeho pokyny. Pokyny klienta však není vázán, jsou-li v rozporu se zákonem nebo stavovským předpisem; o tom je advokát povinen klienta přiměřeně poučit. (2) Při výkonu advokacie je advokát povinen jednat čestně a svědomitě; je povinen využívat důsledně všechny zákonné prostředky a v jejich rámci uplatnit v zájmu klienta vše, co podle svého přesvědčení pokládá za prospěšné
§ 17 zákona o advokacii Advokát postupuje při výkonu advokacie tak, aby nesnižoval důstojnost advokátního stavu; za tím účelem je zejména povinen dodržovat pravidla profesionální etiky a pravidla soutěže.Pravidla profesionální etiky a pravidla soutěže stanoví stavovský předpis.
čl.4 Důstojnost a vážnost stavu (1) Advokát je všeobecně povinen poctivým, čestným a slušným chováním přispívat k důstojnosti a vážnosti advokátního stavu. (3) Projevy advokáta v souvislosti s výkonem advokacie jsou věcné, střízlivé a nikoliv vědomě nepravdivé.
Kárné rozhodnutí Předloží-li advokát soudu listinu s vědomě podvrženým obsahem, jedná se o použití prostředků vědomě nepravdivých a nečestných a tedy o závažné porušení povinnosti advokáta.- č.11/98
Čl. 17 Povinnosti advokátů v řízení před soudy a jinými orgány (1) Vůči soudům, rozhodčím orgánům, orgánům veřejné správy a jiným orgánům, které rozhodují v právních věcech, jakož i vůči osobám, které plní jejich úkoly, je advokát povinen zachovávat náležitou úctu a zdvořilost. (2) Advokát nesmí v řízení uvádět údaje, ani navrhovat důkazy, o nichž ví, že jsou nepravdivé nebo klamavé, a to ani na příkaz klienta. (3) Advokát je povinen v řízení jednat poctivě, respektovat zákonná práva ostatních účastníků řízení a chovat se k nim i k ostatním osobám zúčastněným na řízení tak, aby nebyla snižována jejich důstojnost ani důstojnost advokátního stavu. V takových věcech nesmí za nepřítomnosti, popřípadě bez vědomí advokáta druhé strany nebo této strany, není-li advokátem zastoupena, jednat s osobami, které plní úkoly soudů nebo jiných orgánů, a předávat jim písemnosti, ledaže takový postup procesní předpisy dovolují.
Předpoklady zastupování u soudu Dispozice Komunikace Aplikace v daném čase a v zátěži Přednes Sebeovládání Znalosti Procesní právo Hmotné právo
Proč chodí advokát k soudu? a) Protože dostal obsílku b) Aby se předvedl a vydělal si c) Aby poskytl právní službu
Není spravedlnosti bez obhajoby, není obhajoby bez advokáta. J Není spravedlnosti bez obhajoby, není obhajoby bez advokáta. J. Grévy BA 11-12/2002
Forma konfliktu - komunikace Komunikace s klientem Komunikaci se soudem Komunikace s účastníky
Základní hodnotou a devizou advokáta není to, že vždycky vyhraje, ale že bude vždy působit kompetentně, bude vědět o čem věc je a bude se chovat jako profesionál.
Komunikace s klientem Nezbytná pro jednání advokáta u soudu Klient musí s postupem advokáta souhlasit Klient, má-li být přítomen, musí být informován o průběhu řízení a své případné roli v něm
Komunikace se soudem Písemná Verbální Non verbální
Komunikace s účastníky Se svědky Se znalci S dalšími (právní zástupce protistrany, státní zástupce, obecný zmocněnec, opatrovník)
Čl. 17 Povinnosti advokátů v řízení před soudy a jinými orgány (3) Advokát je povinen v řízení jednat poctivě, respektovat zákonná práva ostatních účastníků řízení a chovat se k nim i k ostatním osobám zúčastněným na řízení tak, aby nebyla snižována jejich důstojnost ani důstojnost advokátního stavu.
Začátek závěrečné řeči Mgr. Pěnkava
Závěrečná řeč Mgr. Pěnkava 2
Závěrečná řeč Mgr. Pěnkava 3
Závěrečná řeč Mgr. Pěnkava 4
Závěrečná řeč Mgr. Pěnkava 5
Začátek závěrečné řeči Mgr. Polišenská
Závěrečná řeč Mgr. Polišenská
Závěrečná řeč Mgr. Myšák
Děkuji za pozornost 6.4.2017