Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková zpracováno: ročník (obor)sekunda tematická oblastFyzikální veličiny PředmětCvičení z fyziky Anotace:Prezentace je vytvořena jako podpora k laboratorní práci Gravitační síla. V úvodu slouží několik otázek k opakování pojmu síla, jaké síly na těleso mohou působit. V závěru je studentům nabídnut návrh na protokol o vykonané laboratorní práci, který odevzdají dle domluvy s vyučujícím. Šablona číslo materiálu III/2-11 III/
Gravitační síla aneb Závody padáků
Co bychom měli vědět… 1.Jaké síly působí na těleso při pádu na zem ? gravitační (Fg), odporová (Fo) 2.Jaké jsou základní jednotky působících sil? newtony ( N ) 3.Jak můžeme působící síly znázornit? šipkou : její délka představuje velikost síly, její začátek umístíme tam, kde síla působí a namalujeme ji ve směru síly
Co bychom měli vědět… 4.Zakreslete síly, které působí při pádu padáku: T… těžiště tělesa Fg…gravitační síla Fo…odporová síla
Úkol č. 1 Porovnejte rychlost dvou listů papíru: Pomůcky: 2 stejné listy papíru A4, stopky Postup práce: Vezmeme 2 listy papíru, jeden zmačkáme do kuličky. Oba papíry pustíme najednou ze stejné výšky a pozorujeme, kdy dopadnou.Měříme čas pohybu obou papírů. Měření provedeme několikrát (třikrát), výsledek zapíšeme a vysvětlíme.
Úkol č. 1 Porovnejte rychlost dvou listů papíru: Měření: POČET MĚŘENÍ ZMAČKANÝ PAPÍR HLADKÝ PAPÍR
Úkol č. 1 Porovnejte rychlost dvou listů papíru: Závěr: Oba papíry padaly – nepadaly stejně. Proč?
Úkol č. 2 Porovnejte rychlost dvou různých listů papíru: Pomůcky: Kuchyňské ubrousky, izolepa, nůžky, nit, závaží, stopky
Úkol č. 2 Porovnejte rychlost dvou různých listů papíru: Postup práce: Nastříháme dva různě velké čtverce papírových ubrousků. Lepící páskou připevníme ke každému rohu ubrousků nit (asi 15 cm), všechny čtyři nitě svážeme dohromady (tak aby lepící páska byla na vnější straně). Tak jsme sestrojili velmi jednoduché padáky. Na každý padák připevníme např. 2 sponky na papír, aby měly oba stejnou zátěž. Z výšky opatrně pouštíme oba padáky najednou, měříme čas pohybu a pozorujeme, co se děje. Měření provedeme několikrát (třikrát), výsledek zapíšeme a vysvětlíme.
Úkol č. 2 Porovnejte rychlost dvou různých listů papíru: Měření: POČET MĚŘENÍ MALÝ PADÁK VELKÝ PADÁK
Úkol č. 2 Porovnejte rychlost dvou různých listů papíru: Závěr: Oba papíry padaly – nepadaly stejně. Proč?
Protokol :
Zdroje : Obrázky: vlastní tvorba galerie z office.microsoft.com FYZIKA učebnice pro ZŠ a VG, K. Rauner, Nakladatelství Fraus 2004, ISBN