Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková zpracováno: ročník (obor)sekunda tematická oblastFyzikální veličiny PředmětCvičení z fyziky Anotace:Prezentace je vytvořena jako podpora k laboratorní práci Určení rychlosti pohybu. V úvodu slouží několik otázek k opakování pojmu a jednotek rychlosti, určení rychlosti na základě výpočtu. V závěru je studentům nabídnut návrh na protokol o vykonané laboratorní práci, který odevzdají dle domluvy s vyučujícím. Šablona číslo materiálu III/2-11 III/
Měření rychlosti
Co bychom měli vědět … Doplňte: 1.Rychlost má označení ……… 2.Základní jednotkou rychlosti jsou ……… 3.Rychlost automobilů obvykle určujeme v ……… 4.Rychlost planet obvykle určujeme v ……… v
Co bychom měli vědět … Vyberte správnou možnost: 5. Rychlost je fyzikální veličinou. 6.Rychlost lze počítat podle vzorce základní odvozenou
Co bychom měli vědět … 7.Vypište veličiny, které musíte změřit, abyste vypočítali rychlost: a) …………, značka ……, jednotka ……… b) …………, značka ……, jednotka ……… dráhasmetr (m) častsekunda (s)
Pomůcky: Co budeme potřebovat? stopky délkové měřidlo
Postup práce: Jak budeme postupovat? Ve třídě vyznačíme přímou dráhu, jejíž délku změříme (např. 2m), označíme start a cíl. Před dráhou postavíme nakloněnou rovinu (jako startovací rampu) Z nakloněné roviny pustíme předmět (např. autíčko) a od značky start po značku cíl měříme čas. Hodnoty přehledně zapíšeme. Měření provedeme pětkrát.
Tabulka: Jak zapíšeme změřené hodnoty? POČET MĚŘENÍDRÁHAČASRYCHLOST
Výpočet rychlosti: Jak zapíšeme změřené hodnoty? s… naměřená dráha t… naměřený čas Pozor! Vše v základních jednotkách
Výpočet aritmetického průměru rychlosti: Jak zapíšeme změřené hodnoty?
Závěr: Zhodnocení výsledků Průměrná rychlost tělesa se shodovala-neshodovala s naměřenými rychlostmi.
Protokol:
Zdroje : Obrázky: galerie z office.microsoft.com FYZIKA učebnice pro ZŠ a VG, K. Rauner, Nakladatelství Fraus 2004, ISBN