1 2. Problematika služeb A. Teoretická a metodologická východiska.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Sociální politika. definice Sociální politika = soubor aktivit, které cíleně směřují ke zlepšení základních životních podmínek obyvatel Rozlišujeme sociální.
1 Tisková konference TOP březen 2010 Za účasti: Karla Schwarzenberga, Petra Gazdíka, Bedřicha Moldana, Karla Turečka a Jiřího Olivy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
- Úvodní přednáška 1. - Úvodní přednáška.
SOCIOLOGIE.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Metodologie historického výzkumu volného času
Představení bakalářských oborů – Uchazeči NÁRODOHOSPODÁŘSKÁ FAKULTA.
Mimoprodukční funkce lesa
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Σ Vývoj sociologie. A. Formulování teorií a hypotéz B. Verifikace těchto hypotéz C. Propracování metodologie dosahování žádoucích změn V rámci sociologie.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Demografie je věda, která se zabývá:
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Makroekonomie a hospodářská politika
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Marketingové prostředí
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
POLITICKÉ IDEOLOGIE A JEJICH ZÁKLADNÍ PROUDY
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Hospodářské cykly ekonomiky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Vzdělání z hlediska teorie statků
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Hospodářství.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Ekonomika – základní pojmy.
Hospodářství (ekonomika)
Ekonomika– národní hospodářství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

1 2. Problematika služeb A. Teoretická a metodologická východiska

2 Merkantilisté: „Merkantilismus není žádnou NH teorií, nýbrž soustavou hospodářské politiky, jejíž vnějším cílem je rozmnožení zlata v zemi.“ Engliš rozdělovali obyvatelstvo na produktivní a neproduktivní skupiny z hlediska výběru daní; Fyziokraté – první formulovali teorii akumulace kapitálu (neproduktivní činnosti – brzda akumulace)

3 Adam Smith (1723–1790): ekonomicky produktivní x ekonomicky neproduktivní skupiny lidí; služby – neproduktivní činnost, která nevytváří hodnoty; neproduktivní mělo v jeho pojetí negativní až pejorativní význam (slovo služba pochází z latinského servus – otrok).

4 Jean Babtiste Say ( ): „nemateriální výroba“ – „výroba nehmotného zboží“; „profesní skupina lidí vykonávající stejnou činnost za účelem uspokojení ekonomické potřeby“; vazba: služby – lidský kapitál.

5 Karel Marx ( ): role služeb je zmiňována v Kapitálu, Teorii nadhodnoty; termínu služeb používal pro 2 oblasti: služby, které poskytují jednotlivci jiným jednotlivcům, státu nebo organizacím, takové činnosti, které ve 20. stol. začaly tvořit hlavní oblast sektoru služeb. negativně ovlivnil rozvoj služeb v CPE.

6 John Stuart Mill ( ) spis Zásady politické ekonomie – „činnosti v oblasti vzdělávání a péče o zdraví mají na výrobce, a tím i na samotnou výrobu pozitivní vliv“.

7 Zlom v náhledu na služby jako důl. ekon. sektor – 30.léta 20.stol. Allan G.B.Fisher – rozpracoval teorii 3 ekonomických sektorů (primární, sekundární, terciární); Colin Clark – dostal se ke službám při výpočtu keynesovských multiplikátorů, 3 sektory. Jean Fourastié – zabýval se analýzou vlivu technického pokroku na různé společenské oblasti, definoval 3-sektorovou ekonomiku se zaměřením na sociální problémy vznikající v národních ekonomických procesech.

8 Velký rozmach teoretických prací o službách – léta 20.stol. Daniel Bell – dílo Příchod postindustriální společnosti; Viktor R. Fuchs – termín sektor služeb nahradil termínem „průmysl služeb“.

9 V současné době se problematikou služeb zabývají násl. ekonomové: Karl Sauvant, Jiří Skolka, Kotler a Armstrong.

10 3-sektorová ekonomika rozšířena na 4-sektorovou: Kvartérní neboli kvartární sektor: veřejné činitele a pracovníky nestátních neziskových organizací; odvětví kvality člověka; z terciálního sektoru se vyčleňuje oblast vědy a zajišťování kvalifikace PS.

11 Závěr: V minulosti se význam služeb pro národní hospodářství velmi podceňoval. Ke zvratu dochází zejména od 30. let 20. stol. Většina teoretických ekonomů, mezinárodních institucí či výzkumných ústavů zabývající se problematikou služeb se v současnosti přiklání k názoru, že rozvoj ekonomik není myslitelný bez dalšího rozvoje terciárního/kvartérního sektoru a bez vstupu služeb na mezinárodní scénu.

12 1. Kdo se jako první zabýval problematikou služeb a jaká byla jejich podstata? 2. Kteří ekonomové na služby nahlíželi jako na „neproduktivní sektor“ a kteří naopak ve službách spatřovali „sektor produkující hodnoty“? 3. Vymezte jednotlivé sektory národního hospodářství.