Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Im Restaurant Střední odborná škola Otrokovice
Advertisements

VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
Autor výukového materiálu: Mgr. Kučírková Klára Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu: Září 2011 Číslo.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_PR.1.04 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Obrázky: zdroje Snímek 4 - cbkladno
Digitální učební materiál
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_ČJL1.42 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACESoubor slouží k nácviku pozdravů v různých situacích. Druh.
VY_32_INOVACE_Čt z 1 PLAVE KOPE Bc. Zuzana Uhrinová Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická 920/7, příspěvková.
VY_32_INOVACE_18 - TĚLESO V KAPALINĚ
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Autor výukového materiálu:Monika Matoušková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu: Číslo klíčové.
BĚŽÍ, BĚŽÍ, NEPOLEŽÍ, NEMÁ VŮZ ANI SÁNĚ, PŘECE NIKDY NEUSTANE.
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Autor výukového materiálu:
Autor výukového materiálu: Mgr. Klára Viznerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:Září 2012 Číslo.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Autor výukového materiálu:
VY_32_INOVACE_06 - Aktivačně-motivační vlastnosti
Z Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Slovesa – osoba, číslo, čas
VY_32_INOVACE_ 03 - Feudální stát
Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_ČJL1.50 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Autor výukového materiálu:Mgr. Kučírková Klára Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu:Září 2011 Číslo klíčové.
VY_32_INOVACE_18_ Rozvoj jazykových schopností 3 (SADA ČÍSLO 1)
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
Procvičování vyjmenovaných slov po
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Autor výukového materiálu:Mgr. Júlia Holíková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu: Číslo.
Vztlaková síla a Archimédův zákon
Autor výukového materiálu: Bc. Markéta Miláčková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu:Listopad 2011 Číslo.
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autor výukového materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Homolková ANOTACE Prezentace seznamuje žáky se základní sestavou PC a dalšími.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.02 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 02 Název materiálu:Fruit Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:
Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.04 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 04 Název materiálu:Toys Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:Anglický.
Česká próza1. pol. 19. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.04.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Autor výukového materiálu:Monika Matoušková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu: O12 Číslo klíčové.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.01 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 01 Název materiálu:Colours Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:Anglický.
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Obrázky – zdroje Snímek 4 -
Autor výukového materiálu: Bc. Markéta Miláčková Datum (období) vytvoření výukového materiálu: Prosinec 2011 Číslo klíčové aktivity: VY_32_INOVACE_CJ.4.12.
Anotace: Prezentace seznamuje s významnými osobnostmi světové literatury. Leo Calvin Rosten Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Zdroj obrazového materiálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k opakování slovní zásoby podle obrázků v.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k opakování a procvičování slovní zásoby.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Brabcová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Papežová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
 Anotace: Žák se dozví informace o spisovateli a jeho dílech. Převypráví pohádku Kráska a zvíře.  Ročník: 5.  Vzdělávací oblast: Český jazyk – čtení.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_84
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_12_ČTENÍ S POROZUMĚNÍM
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE_02 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, vyučovací předmět, ročník/y: Český jazyk, 7. ročník Téma: Drobné útvary lidové slovesnosti I – hádanky, jazykolamy, anekdoty Anotace: Žáci budou zábavnou formou seznámeni s hádankami, jazykolamy a anekdotami – drobnými útvary lidové slovesnosti Materiál byl vytvořen (datum, období): 3. 12. 2011 Ověření ve výuce: 10. 1. 2012, 7. B, Mgr. Lucie Plechatá VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Drobné útvary ústní lidové slovesnosti I Hádanky, jazykolamy, anekdoty Drobné útvary ústní lidové slovesnosti I VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Hádanka vybízí k rozuzlení literární forma naznačující několika neobvyklými pohledy předmět tak, aby zůstal utajen vybízí k rozuzlení základem hádanky může být - metafora, slovní hříčka, početní problém a u hádanek nepravých čili anekdotických zdánlivě vážná otázka s žertovným řešením je začleňována do jiných liter. útvarů, např. do pohádek (Chytrá horákyně) v Anglii silně působila na rozvoj detektivního žánru, její princip proniká do vyprávění s tajemstvím VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

patří k nejstarším slovesným projevům ve všech literaturách nejstarší sbírka hádanek - vzor pozdějších středověkých souborů - pochází z 5. století od Římanů. evropsky významnou sbírkou byl v polovině 14. stol. latinsky psaný Klaretův Enigmaticus nejoblíbenějším souborem hádanek u nás byly z němčiny přeložené Pohádky kratochvilné (1695). K hádance se vrací i moderní poezie pro děti (např. F. Hrubín). VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

František Hrubín (1910 – 1971) byl český spisovatel, básník, dramatik, překladatel Pro děti Říkejte si se mnou – moderní poezie pro děti Špalíček veršů a pohádek Běží, ovce běží – hádanky VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Má to klobouček, jednu nožičku, pěkně si sedí v mechu, v lesíčku. Přiřaď obrázky k textům Sedí paní v řádku v červeném kabátku, kudrny má na sluníčku a sama je v chládku. Dvě trkadla, dvě dívadla, vpředu chroustadlo, vzadu mávadlo, dole čtyři utíkadla, na nich čtyři kopytadla.. Nohy tenké jako žíně, bydlí přímo na komíně. Dlouhý zoban, klapy, klap, ten se hodí k lovu žab. Namnožený pracovní list Sedí pán na blátě v zeleném kabátě.. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

dobrého zpěváčka. Černý nosí fráček, žlutý má zobáček. Růžová je, leze z hlíny, kos má na ni laskominy Hleďme na ni, parádnici: puntíky má na čepici. Bílý závoj, nožka laní, pozor na tu krásnou paní!. Znám jednoho ptáčka, dobrého zpěváčka. Černý nosí fráček, žlutý má zobáček. Namnožený pracovní list Jednooký, jednonohý vrátný ohlídá dům za světla i za tmy. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Kdo z vás nejrychleji odpoví na následující hádanky? V zimě dokonce i zebe. V létě je ho plné nebe. Na obzoru beránky zrána jako za večera proměňuje v červánky. Táta dlouhý, máma krátká, děti jako pimprlátka. Jede, jede panáček, má placatý zobáček, kde voděnka crčí, tam nosejček strčí. Maličký sklípek, na dvou hřadách slípek a červený kohoutek. Chodí v koruně, král není, nosí ostruhy, rytíř není. Má šavli, husar není, k ránu budívá, ponocný není. Namnožený pracovní list VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

5. Dvě sovy vedle sebe sedí, aniž o sobě vědí. 6 5. Dvě sovy vedle sebe sedí, aniž o sobě vědí. 6. Běží, běží, nepoleží, nemá vůz a nemá saně,přece nikdy neustane. 7. Červený pán v trní, břísko plné zrní. 8. Malý ptáček ohniváček nepije a nejí, ale svůj dům chraň si před ním víc než před zloději. 9. Býček s železnými zuby přehryzává silné duby. 10. Divné zvíře vidím v díře, na hlavě růžky a v rukou nůžky. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

11. Šedé zvířátko ve vzduchá lítá, není to pták, ale hmyz chytá. 12 11. Šedé zvířátko ve vzduchá lítá, není to pták, ale hmyz chytá. 12. Slunce v dešti kreslí most malým dětem pro radost. 13. Kořeny má skryté v zemi, vypíná se nad jedlemi, stoupá pořád výš a výš, ale růst ji nevidíš. 14. Stojí babice rozcuchaná velice. Když přijdou časy, zelené má vlasy, když tělo chřadne, do vody padne. 15. Ze střechy se na svět dívá, nezamává, nezakývá. Roste shora dolů k zemi, nehýbá se a je němý. Sotva slunce zazáří, už má slzy na tváři. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Hádanky - řešení Slunce Netopýr Hrábě Duha Kachna Hora Ústa Vrba Kohout Rampouch Oči Čas Šípek Zápalka Rak VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Jazykolam je krátká věta nebo spojení slov, které má za úkol procvičit obtížně vyslovitelná slova a slovní spojení V češtině jsou předmětem jazykolamů především slova s minimem samohlásek, rytmicky znějící fráze s rozdílnou výslovností a písmeno ř. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Slova a věty bez samohlásek Strč prst skrz krk. Nejznámější český jazykolam, který se dává obvykle vyslovit cizincům. Zkuste vymyslet svou vlastní verzi jazykolamu bez samohlásek. Např. Chrt pln skvrn vtrhl skrz trs chrp v čtvrť Krč, prv zhltl čtvrt hrst zrn. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Trénování výslovnosti ř Přišel za mnou jeden Řek, a ten mi řek, abych mu řek, kolik je v Řecku řeckých řek. A já mu řek, že nejsem Řek, abych mu řek, kolik je v Řecku řeckých řek. Kmotře Petře, nepřepepřete mi toho vepře, jak mi, kmotře Petře, toho vepře přepepříte, tak si toho přepepřeného vepře sám sníte. Přijdete na další? VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Hláska ř Řapík řebříčku řízl Řinu do prstu. Řehoř Řehořovič řeže řeřichu. Ve skříni se skrývá skřítek před skřivanem. Mařeno řekni „ř", neřeknu vy byste se mi řehtali. U Řezáčů řinčel řetěz při řezání řezanky. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Víte, které slovo je údajně v češtině nejdelší? Nejneobhospodařovávatelnější Z kolika hlásek se skládá? Z 28 hlásek Vymyslíš podobná slova? Např. Nejpomarmeládovanější chleba. Zkus vymyslet dlouhé věty, které by se mohly stát jazykolamem. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Skupinová práce Zadání: Každý člen ze skupiny má za úkol naučit se jeden z jazykolamů z daného seznamu. Jazykolamy se nesmějí opakovat. Všichni členové se musí zapojit. Každý člen za správné vyslovení svého jazykolamu získává bod pro skupinu. Vítězí skupina s největším počtem bodů. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Jazykolamy pro skupinovou práci Lolita dělá jelita. Jelita ta jsou elita. Elita mezi jelity, to jsou ta jelita Lolity! Je- li to jelito, je-li to jelito, je-li to jelito její, rád je sní, má milá Lolito, kdo jiná jelita nejí! Od poklopu ke poklopu, Kyklop kouli koulí. Vlk strhl srně hrst srsti. Kolouch, kohout s mouchou mnohou, s hloupou chloubou houpou nohou, plavou dlouhou strouhou ouzkou, chroupou oukrop s pouhou houskou. Slyšel sysel? Slyšel! Vyšel sysel? Vyšel! Tiše vyšel sysel z Pyšel, tiše vyšel, tiše přišel. VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Anekdota (vtip, fór) Je krátké vyprávění, jehož účelem je pobavit příjemce. Je založena na dvojznačnosti, absurditě nebo paradoxu, je stručná a směřuje k výrazné a úderné pointě. Původně se tímto slovem označovaly texty z různých důvodů nezveřejněné. Nejstarší anekdoty jsou dochovány z řečí a kázání, kam byly vkládány jako moralizující příklady. Př. Lákají kamaráda do vody: „Pepo, tak krásně, voda teplá, pojď se koupat!” „Na co, plavat neumím a čůrat se mi nechce!” VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

Drobné útvary lidové slovesnosti zápis Hádanka - literární forma naznačující několika neobvyklými pohledy předmět tak, aby zůstal utajen,vybízí k rozuzlení Jazykolam - je krátká věta nebo spojení slov, které má za úkol procvičit obtížně vyslovitelná slova a slovní spojení Anekdota - je krátké vyprávění, jehož účelem je pobavit příjemce, je stručná a směřuje k výrazné a úderné pointě Ke každému útvaru si doplň příklad. Zápis z hodiny VY_32_INOVACE_02_Drobné útvary lidové slovesnosti I - hádanky, jazykolamy, anekdoty

VY_32_INOVACE_01_Ústní lidová slovesnost Použité zdroje: Obrázky. [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: Smajlík s otazníkem http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=smajl%C3%ADk&ex=1#ai:MC900434411| Ruka s perem http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=spisovatel&ex=1#ai:MC900341798| Mrkev http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=mrkev&ex=1#ai:MC900441780| Hřiby http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=h%C5%99ib&ex=1#ai:MC900193312| Čáp http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C4%8D%C3%A1p&ex=1#ai:MC900084042| Kráva http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kr%C3%A1va&ex=1#ai:MC900034103| Žába http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%BE%C3%A1ba&ex=1#ai:MC900326474| Kos http://www.clker.com/clipart-blackbird-1.html Muchomůrka http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=muchom%C5%AFrka&ex=1#ai:MC900193270| Klíč http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kl%C3%AD%C4%8D&ex=1#ai:MC900335757| Žížala http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%BE%C3%AD%C5%BEala&ex=1#ai:MC900057341| VY_32_INOVACE_01_Ústní lidová slovesnost