Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Městská poliklinika Praha Městská nemocnice následné péče Název projektu Celoživotní.
Advertisements

Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
CZ / /0314 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
EDINBURGH NAPIER UNIVERSITY
Specializační vzdělávací program
Darja Hrabánková Navrátilová
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Zvyšování kvality služeb pracovníků v přímé obslužné péči prostřednictvím vzdělávání.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Kurz Všeobecný sanitář
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
STANDARD STUDIA k výkonu specializovaných činností Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
ošetřovatelství a porodní asistence
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Koncepce ošetřovatelství
Fakulta zdravotnických studií
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Novinky ve specializačním vzdělávání
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Inovace kurikula studijního programu Všeobecné lékařství. Reg.č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
● Kulatý stůl ke vzdělávání nelékařských zdravotnických povolání Střední a vyšší odborné vzdělávání nelékařských povolání MZ ČR 8. prosince 2014.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Klinická hodnocení a farmakologie pro 3.tisíciletí – multimodální edukační platforma CZ.1.07/2.4.00/
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Mezinárodní den sester květen 2009
Fakulta zdravotnických studií
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Fakulta zdravotnických studií
Fakulta zdravotnických studií
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Institut zdravotnických studií Ústav ošetřovatelství
Ústav zdravotnických věd
E-learningový kurz e-learningu
PEDAGOGICKÉ VEDENÍ STUDENTŮ Garant: Mgr. Anna Krátká, Ph.D
Studijní program Ošetřovatelství
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 4: Relevance
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Podpora pedagogické praxe u předmětů odborné praxe studentů FZS TUL
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Fakulta zdravotnických studií
Transkript prezentace:

Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence Darja Jarošová, Bohdana Dušová, Yvetta Vrublová Ústav ošetřovatelství a managementu ve zdravotnictví, Zdravotně sociální fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě ÚVOD Termín mentor pochází z období klasické literatury. Ve starověkém Řecku bylo zvykem, že se mladíci učili od starších a zkušených mužů – svých osobních mentorů. Mentoři působili jako učitelé a rádci a měli přímou osobní odpovědnost za vývoj svých žáků. Mentorství v ošetřovatelství se objevuje v odborné literatuře až v posledních třiceti letech. První mezinárodní konference o mentorství, která se konala ve Vancouveru v roce 1980, nastínila koncept a směr výzkumu v této oblasti. PROJEKT MENTOR V České republice jsou v současné době odborné klinické praxe studentů ošetřovatelství (50% výukových hodin) na většině pracovišť vedeny odbornými asistentkami vysokých škol nebo sestrami z příslušných pracovišť. Vzhledem k doporučením Evropské strategie pro přípravu mentorů odborné praxe nesplňuje většina sester z klinických pracovišť kritéria výběru a pedagogické přípravy. Pracovníci Ústavu ošetřovatelství a managementu ve zdravotnictví ZSF OU se rozhodli řešit tento problém za podpory Evropských strukturálních fondů (ESF). Práce na dvouletém projektu s názvem Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence byly zahájeny v listopadu roku 2005. Cílovou skupinou projektu jsou mentoři – dle stanovených kritérií vybraní odborníci ošetřovatelství a porodní asistence tří ostravských nemocnic. Hlavním cílem projektu je vzdělávání mentorů a vytvoření sítě mentorů pro zajištění a vedení odborných ošetřovatelských praxí studentů bakalářských studijních oborů všeobecná sestra a porodní asistentka. V rámci celoživotního vzdělávání byl vytvořen studijní program Mentor klinické praxe, který budou od září 2006 absolvovat vybraní zdravotničtí pracovníci. Hlavním přínosem projektu je rozšíření základny kvalifikovaných odborníků z praxe, kteří přispějí ke zvýšení kvality klinických praxí studentů ošetřovatelství v souladu s českou legislativou a požadavky Evropské strategie pro vzdělávání sester a porodních asistentek. KRITÉRIA VÝBĚRU MENTORA registrovaná sestra a porodní asistentka (dle zákona 96/2004) minimálně 3 roky klinické praxe odborník ve své profesi – praktické oblasti úspěšný absolvent mentorského kurzu VZDĚLÁVACÍ PROGRAM Nově vytvořená kurikula studijního programu pro vzdělávání mentorů mohou být využitelná také na jiných vysokých školách a v akreditovaných školících centrech. Studijní program se skládá celkem ze tří tématicky zaměřených modulů: 1. Organizace ošetřovatelství (organizace studia ošetřovatelství, organizace klinických praxí, legislativa v ošetřovatelství), 2. Ošetřovatelství (filozofie a teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a dokumentování, potřeby člověka a diagnostika v ošetřovatelství - NNN, etika v ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství, řízení v ošetřovatelství, komunikační dovednosti v ošetřovatelství), 3. Pedagogika a didaktika (pedagogika a didaktika v ošetřovatelství, edukace v ošetřovatelství, portfolio). Vzhledem k očekávané struktuře posluchačů kurzů (velká část sester a porodních asistentek zatím nemá vysokoškolské vzdělání v ošetřovatelství) jsme zařadili do studijního plánu modul Ošetřovatelství s obsahovou náplní filozofie, teorie a metodologie ošetřovatelství. V příštích letech již pravděpodobně bude dosažené vzdělání cílové skupiny odlišné a tento modul bude modifikován dle potřeb posluchačů a vzdělavatelů studentů. Vzdělávací kurz bude mít charakter distančního studia. Bude probíhat formou dvoudenních výukových bloků v pěti navazujících cyklech o celkovém počtu 60 kontaktních (prezenčních) hodin a 70 nekontaktních hodin s podporou e-learningu (samostudium podle § 53 zákona č. 96/2004 Sb.). Ve výuce budou uplatňovány aktivizační metody (problémová výuka, případové studie, hraní rolí, projektová výuka, praktická cvičení), které napomáhají vytvoření požadovaných klíčových odborných dovedností Podstatnou částí samostudia bude projektová práce, vypracování portfolia mentora a zpracování komplexní ošetřovatelské dokumentace vybraného případu. Po úspěšném absolvování celého kurzu získají absolventi celkem 10 kreditů (dle vyhlášky č. 423/2004 Sb.). Podmínkou přiznání/udělení celkového počtu kreditů bude absolvování celého kurzu a úspěšné složení závěrečné zkoušky. ZÁVĚR Cílem práce mentorů je úspěšná a pozitivní adaptace mentorovaného (studenta, kolegy) na nové pracovní prostředí včetně adaptace sociální, což má zásadní vliv na kvalitu poskytované péče, která je prokazatelně vyšší v zařízeních, kde působí mentoři. Ošetřovatelská péče je na těchto pracovištích efektivněji organizována a přináší kvalitnější terapeutické prostředí pro pacienty/klienty. Sestry, které pracují s podporou a podle rad mentorů, uvádí vyšší míru sebeaktualizace, větší spokojenost s pracovním prostředí a náplní práce, lepší týmovou spolupráci a méně stresujících situací. Prezentace vznikla s podporou projektu OP RLZ CZ.04.1.03/3.2.15.1/0102.