RYBOLOV a jeho makroregionální přehled

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Atlantský oceán - Atlantik-
Advertisements

ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Evropa-jeden ze světadílů
Základní škola Kladruby
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Horský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Norsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Island Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Úpravy krmiv.
RYBOLOV Jan Chytil, OA.
AUSTRÁLIE Hospodářství
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Enviromentální výchova.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Situace na trhu s masem v ČR a EU Miluše Abrahamová Pavel Froněk VÚZE Praha.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, obyvatelstvo,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.16 Název pro školu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
STRATEGIE LOVU VELKÝCH KAPRŮ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Světadíly a kontinenty + oceány
Střední škola rybářská a vodohospodářská
TICHÝ OCEÁN (PACIFIK).
Kontaminace (znečištění) vody
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
SEVERNÍ EVROPA Více ZDE.
Lesnictví a rybolov.
Výlov ryb Sebastian Macura. Výlov ryb Sebastian Macura.
ZAHRANIČNÍ OBCHOD Lucka Vrzalová, OB.
Konsolidace hutnictví ve světě - cesta ke stabilizaci ?
Eva Slováčková, Ondřej Smékal, Jana Mlatečková
Operační program RYBÁŘSTVÍ
Zelená revoluce Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Agenturní zaměstnávání v číslech ve světě a v České republice
MOŘSKÉ RYBY 7. třída.
VY_32_INOVACE 01 Úvod do Ameriky - poloha, rozloha, členitost
Doc. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 27. února 2006.
Moře a oceány obratlovci.
Život ve vodě Filip Bordovský.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Oceánie.
Čína Jan Dušek.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_282 Ročník: 2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Moře Juli K.. Co se dozvíme o moři? ● Co je to a kde se nachází ● Moře na našem území ● Statistika moře ● Příklady moří ● Výjimky ● Mimozemská moře ●
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_ZEMĚPIS Téma: Německo Ročník: 8. Číslo projektu:
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Ryby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
ŽIVOT V OCEÁNECH A MOŘÍCH
RYBY –MOŘSKÉ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze
RYBY sladkovodní a mořské.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

RYBOLOV a jeho makroregionální přehled Autoři : Lukáš Mikšovký František Šeda

Téma práce a její obsah Co je rybolov a jeho makroregionální přehled? Způsob rybolovu Světový rybolov a rybolov ČR Dopad

Způsoby rybolovu Dnešní rybáři používají moderní elektronické vybavení,velké lodě a mohou skladovat ulovené ryby na palubě až 6 měsíců Lovné šňůry se stovkami tisíců háků s návnadou dlouhé několik desítek kilometrů určené pro hromadné chytání ryb (délka až 120km) Tenatové sítě tzv. „sítě smrti“ visí ve vodě pomocí bójí na hladině a závaží u dna (délka 60m až 1km) Košelkové nevody jsou nejpoužívanější nástroj pro lov tuňáků, rybářské lodě obklíčí hejno tuňáků, stahují sítě k sobě čímž jich chytí stovky Hlubinné vlečné sítě obří sítě ve tvaru tašky jsou taženy podél dna, sbírají vše co jim stojí v cestě, tento způsob se považuje za podmořský ekvivalent kácení lesů (nejškodlivější způsob rybolovu)

Lovné šňůry – nechtěně chycená želva obr.1 Hlubinné vlečné sítě – vytlačené oči ryb (důsledek drastické změny tlaku) obr.4 Tenatové sítě obr.3 Lovné šňůry – nechtěně chycená želva obr.2 Košelkové nevody Zdroj : http://www.goveg.cz/

Světový rybolov V dnešní době je loveno asi 7784 drůhů ryb z toho je více než než 27% ohrožených druhů Na potravinách z mořských živočichů je existenčně závislých asi 200 mil. lidí Největší exportéři (Čína,Norsko,Thajsko,USA,Dánsko) Největší importéři (Japonsko,USA,Španělsko,Francie,Itálie)

Oblasti rybolovu Evropa (produkce - 2.2 mld. tun ryb) - treska, sleď, platýz, sardinka, tuňák Asie (produkce - 46,4 mld. tun ryb) - treska, makrela, tuňák Oceánie (produkce - 160 mil. tun ryb) - makrela, tuňák, sleď Severní a Jižní Amerika (produkce - 2,2 mld.tun ryb) - tuňák, sleď, treska, losos, sardel Afrika (produkce - 760 mil. tun ryb) - tuňák, makrela

Evropa Norsko Island Španělsko Dánsko Velká Británie - tresky, krevety, velryby, losos - v roce 2003 vydělalo 3,7 mld. $/export a utratilo 560,5 mil $/import - zaměstnanost v rybolovu za posledních 10let pomalu klesá díky novým metodám a vybavení Island - tresky, velryby, losos, pstruh, - v roce 2002 vydělal 1,4mld. $/export - zaměstanost v rybolovu asi 12 000 lidí Španělsko - v roce 2005 vydělalo 5,6 mld. $/export a utratilo 2,5 mld $/import Dánsko Velká Británie

Asie Čína Indonésie Japonsko - největší producent,exportér a 6. největší importér ryb na světě - ančovičky, mořský úhoř, sardinky, krevety, makrely, chobotnice, tuňák - v roce 2004 vydělala 6,6 mld. $/export a utratila 3,13 mld. $/import - export ryb dělá asi 30% čínského zemědělského exportu - velká rybářská flotila (280 000 lodí) - loviště v Tichém, Atlantském a Indickém oceánu - rybářský průmysl zaměstnává 13 mil. osob Indonésie - 3,8 mil. zaměstnaných lidí v rybolovu - makrely, sardely, ančovičky, krevety - velké množsví škol zaměřených na rybolov - v roce 2004 vydělala 1,6 mld. $/export Japonsko - v roce 2007 vydělalo 1,7 mld. $/export a utratilo 13,1 mld $/import - nejvíce dovážejí krevety, lososy, tresky - import pomalu klesá, ale export se zvyšuje oblíbeností japonského jídla ve světě a ekonomickým růstem Asie

Oceánie Austrálie Nový Zéland - v roce 2002 vydělala 900 mil. $/export a utratila 550 mil. $/import - tuňák, krevety, langusty, makrely, sleď, žraloci, ústřice, humr - velkou složka rybolovu je rekreační rybářství, hlavně v okolí velkých měst - rybářský průmysl je na čtvrtém místě zemědělské produkce Nový Zéland - v roce 2003 vydělal 700 mil. $/export a utratil 60 mil $/import - rybolov na novém zélandu patří mezi důležité složky života - langusty, mník, kanic, chobotnice, treska, losos, ústřice - sladkovodní druhy (úhoř, pstruh, losos)jsou důležité pro Maori (duchovní účel) - Maori jsou jedním z největších účastníků komerčního rybolovu, díky smlouvě z Waitangi (1992) ovládají více než 50% komerčního rybolovu prostřednictvím různých firem

Severní a Jižní Amerika Peru - 2. největší producent ryb na světě - sardinky, makrely, sardel, štikozubec, tuňák, treska, chobotnice, pstruh, ústřice - vysoká rozmanitost drůhů (736 z toho pouze 80 pro spotřebu) - velké sezónní výkyvy spojené se složitým systémem mořských proudů (El Niño) - v roce 2002 vydělala 1 mld. $/export a utratila 24 mil. $/import - klíčová součást národního hospodářství (po těžbě 2. největší) - v pohoří Sierra Nevada, zejména jezero Titicaca jsou vysazené ryby jako pstruh, sumec, očnatec USA - 3. největší producent ryb na světě - velké množství rybářských flotil a velká rozmanitost úlovků - rybářský průmysl v USA patří k nejnebezpečnějším (velká úmrtnost ) - losos, halibut, tresky, pollock, kraby, krevety, sardinky, štikozubec - největš přístav – Dutch Harbor (Aljaška) - v roce 2006 vydělala 5,5 mld $/export a utratila 13,2 mld $/import Chile - v roce 2006 vydělala 3,5 mld $/export a utratila 175 mil $/import

Afrika Jižní Afrika Nigérie - v roce 2003 vydělala 395 mil. $/export a utratila 80 mil. $/import - tuňák, makrely, langusty, žraloci, sardel, sardinky, humr - spotřeba rybích výrobků na obyvatele je oproti jiným přímořským státům nízká - 17 000 zaměstnanců v rybolovu - v posledních 15 letech došlo ke zlepšení politiky rybolovu Nigérie - v roce 2005 vydělala 570 mil. $/export a utratila 430 mil. $/import Namibie - v roce 2002 vydělala 380 mil. $/export a utratila 22 mil $/import

Rybolov ČR - v roce 2003 vydělala 44 mil. $/export a utratilo 100 mil. $/import - na území ČR je 24 000 rybníků (52 000 ha), většina z 15.a 16.století - v exportu dominují živé ryby (důsledek tradice a nižší ceny) - v obchodních řetězcích se prodá ¼ všech vyprodukovaných sladkovodních ryb - 87% kapr, 5% lososovité ryby, 4% bíložravé ryby, 2% lín, 1% dravé ryby (jejich úloha v exportu je nezastupitelná) - kapr je svým způsobem bioprodukt,protože se živý přirozenou potravou a je dokrmován jen obilovinami, proti ostatním rybám, které jsou intenzivně odkrmovány krmnými směsmi

Dopad komerčního rybolovu - zvýšení počtu ohrožených druhů ryb (kolem 30%) - s přibývajícím časem se zvyšuje intenzivnost rybolovu → kolaps druhů (úlovky klesly až o 90%) - 1/3 zdrojů je již vyčerpaná - zrychující trend vede k totálnímu zhroucení asi za 40 až 50 let - v důsledku ztráty druhů dochází k prudké destabilitě celých ekosystémů - podle ekonomů by měl však náhlý útlum rybolovu vážný dopad na světové hospodářství a ryb je podle nich dostatek Obr. 5

Zdroje informací Rybolov a oddělení akvakultury / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://www.fao.org/fishery/countryprofiles/search/en > Země / James F. Luhr / Knižní klub / 2004 Komerční rybolov decimuje život v mořích / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2006110005 > Komerční rybolov / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://www.goveg.cz/content.php?action=show-site&id=135&language=1 > Moře jsou skoro prázdná, ryb dramaticky ubylo / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://aktualne.centrum.cz/priroda/clanek.phtml?id=632148 >

Zdroje informací Výroba a užití ryb v České republice / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://rybsdr.fish-net.cz/ryby_cr.htm > Oceány – problém / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://www.greenpeace.org.uk/oceans/problems > Mořské plody / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://www.greenpeace.org/czech/kampane2/morske_plody > Obr. 1 – 4 / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://www.goveg.cz/content.php?action=show-site&id=135&language=1 > Obr. 5 / online, cit. 20.9.2009 / Dostupné z WWW : < http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2006110005 >