VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa opakování
Advertisements

Pohyb tělesa.
POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI. CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
nerovnoměrného pohybu tělesa
Rychlost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Dráha, rychlost, čas.
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
7. ročník Pohyb Klid a pohyb tělesa Křivočarý a přímočarý pohyb Dráha
POHYB TĚLESA VY_32_INOVACE_01 - POHYB TĚLESA.
Vytvořil: Robert Kunesch
Kinematika 8. NEROVNOMĚRNÝ POHYB I. Mgr. Jana Oslancová
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
NEROVNOMĚRNÝ POHYB.
Kinematika 20. SHRNUTÍ DRUHŮ POHYBŮ Mgr. Jana Oslancová
Kinematika 3. RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0203.
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Dráha při rovnoměrném pohybu tělesa
Rovnoměrně zrychlený pohyb
Rychlost rovnoměrného pohybu
Fyzika - mechanika.
11. ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB II.
10. ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB I.
Jak můžeme popsat pohyb?
Nerovnoměrný přímočarý pohyb
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
VY_32_INOVACE_07 - OTÁČIVÉ ÚČINKY SÍLY
Fy – sekunda Yveta Ančincová
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Rovnoměrný pohyb – test 1
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_03_ VÝPOČET HUSTOTY
9. NEROVNOMĚRNÝ POHYB II. - ZRYCHLENÍ
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Druhy pohybu – rovnoměrný, nerovnoměrný
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
Pohyb a klid.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Deformační účinky síly
Rychlost nerovnoměrného pohybu tělesa (průměrná rychlost)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Nerovnoměrný a rovnoměrný pohyb
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Pohyb rovnoměrný VY_52_INOVACE_05 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
Dráha při rovnoměrném pohybu tělesa
Kinematika 5. ROVNOMĚRNÝ POHYB I. Mgr. Jana Oslancová
Pohyb tělesa Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_703.
Grafické znázornění pohybu
Při pohybu těleso mění polohu a opisuje čáru...
PRŮMĚRNÁ A OKAMŽITÁ RYCHLOST
Název výukového materiálu Vztah rychlosti, dráhy a času Identifikátor
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Průměrná rychlost ZŠ Velké Březno.
Nerovnoměrný pohyb.
MECHANIKA.
Rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
Co je pohyb?.
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST MECHANICKÝ POHYB RYCHLOST VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST

VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST Pohyb tělesa = změna polohy tělesa vůči jiným tělesům v závislosti na čase. Rychlost = změna dráhy tělesa za jednotku času. Dráha tělesa = je délkou trajektorie, kterou těleso urazí za určitý čas. Trajektorie = množina bodů, která znázorňuje pohyb tělesa. VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST

DĚLENÍ POHYBU DLE RYCHLOSTI FYZIKÁLNÍ VELIČINA ZNAČKA FYZIK. VELIČINY MĚŘÍCÍ JEDNOTKA ZNAČKA MĚŘÍCÍ J. RYCHLOST v SEKUNDA s DĚLENÍ POHYBU DLE RYCHLOSTI ROVNOMĚRNÝ POHYB (RYCHLOST JE KONSTANTNÍ) NEROVNOMĚRNÝ POHYB (RYCHLOST SE MĚNÍ V PRŮBĚHU POHYBU) VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST

VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST ROZLIŠUJEME NĚKOLIK DRUHŮ RYCHLOSTI. ROVNOMĚRNÁ RYCHLOST – RYCHLOST SE NEMĚNÍ, ZA STEJNÝ ČAS URAZÍ TĚLESO STEJNOU DRÁHU. NEROVNOMĚRNÁ RYCHLOST- MĚNÍ SE DRÁHA S ČASEM PRŮMĚRNÁ RYCHLOST – POČÍTÁME Z NĚKOLIKA DRAH A ČASŮ. PRO VÝPOČET RYCHLOSTI POUŽÍVÁME VZORCE NEBO GRAFY. Rovnoměrná rychlost:v = 𝑠 𝑡 Průměrná rychlost: vp = 𝑠1+𝑠2+ … 𝑡1+𝑡2+ … v = rychlost; s = dráha; t = čas VÝPOČET RYCHLOSTI VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST

Příklad výpočtu a graf rychlosti Dráha (m) 1 2 3 4 Čas (s) 6 8 Příklad: Těleso se pohybovalo rovnoměrně 8 sekund a urazilo dráhu 4 metry. Určete rychlost tělesa v m/s a km/hod. Sestrojte graf závislosti dráhy na čase. Měřítko: (y) 1 cm = 1 metr (x) 1cm = 0,5 sekund s (m) 3 2 1 v (m/s) 1) Rozbor a výpočet: v = ?; v = 𝒔 𝒕 ; s = 4 m; t = 8 s v = 𝒔 𝒕 = 𝟒 𝟖 =𝟎,𝟓 𝐦/𝐬 0 2 4 6 8 t (s) Odpověď: Těleso se pohybovalo rychlostí 0,5 m/s tj. 1,8 km/hod. VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST

Výpočet průměrné rychlosti Vlak se rovnoměrně rozjel ze stanice a po 3 minutách dosáhl rychlosti 72 km/hod. Touto rychlostí se pohyboval 30 minut, poté začal rovnoměrně zpomalovat a po dalších 6-ti minutách zastavil. Nakreslete graf závislosti rychlosti na čase. Určete dráhu, kterou vlak urazil. Určete průměrnou rychlost vlaku. Měřítko grafu: (y) 1 cm = 18 km/hod (x) 1 cm = 18 sekund Rychlost (km/hod) 72 Čas (min → s) 3x60= 180 s 30x60= 1800 s 6x60= 360 s v (m/s) 72 18 VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST 0 180 1980 2340 t (s)

VÝPOČET PŘÍKLADU (dráha vlaku) Rozbor a výpočet: 2) Dráha vlaku: s = s1 + s2 + s3 Tři úseky: a) rovnoměrný rozjezd (s1); b) rovnoměrný pohyb (s2); c) rovnoměrné zpomalení (s3). Rovnoměrný rozjezd vlaku: v0 – 0 m/s; v1 – 72 km/hod = 20 m/s; t1 – 3min=180s s1= 𝒗𝟎+𝒗𝟐 𝟐 .𝐭𝟏= 𝟎+𝟐𝟎 𝟐 .𝟏𝟖𝟎= 𝟐𝟎 𝟐 . 180= 1800 m b) Rovnoměrný pohyb vlaku: V1 – 20m/s; t2 – 30 min=1800 s S1 = v1 . T2 = 20 . 1800 = 36000 m Rovnoměrné zpomalení vlaku: v0 – 0 m/s; v1 – 72 km/hod = 20 m/s; t3 – 6min=360 s s3 = 𝒗𝟎+𝒗𝟐 𝟐 .𝐭𝟑= 𝟎+𝟐𝟎 𝟐 .𝟑𝟔𝟎= 𝟐𝟎 𝟐 . 360= 3600 m VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST Odpověď: Vlak ujel dráhu 1800 + 36000 + 3600 = 41400 m ( 41,4 km)

VÝPOČET PŘÍKLADU (průměrná rychlost vlaku) c) Půměrná rychlost – ZÁPIS: s1= 1800 m; s2= 36000m; s3 = 3600m t1= 180 s; t2 = 1800s; t3 = 360s VÝPOČET: vp = 𝒔𝟏+𝒔𝟐+𝒔𝟑 𝒕𝟏+𝒕𝟐+𝒕𝟑 = 𝟏𝟖𝟎𝟎+𝟑𝟔𝟎𝟎𝟎+𝟑𝟔𝟎𝟎 𝟏𝟖𝟎+𝟏𝟖𝟎𝟎+𝟑𝟔𝟎 = 𝟒𝟏𝟒𝟎𝟎 𝟐𝟑𝟒𝟎 = vp = 17,69 m/s (63,68 km/hod) ODPOVĚĎ : Průměrná rychlost vlaku byla 17,69 m/s (63,68) km/hod. VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST

VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST ZDROJE Snímek č. 2: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=rychlost&ex=2#ai:MC900432628| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=mapa&ex=1#ai:MP900422961| Snímek č. 6: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=VLAK&ex=1#ai:MC900089392| VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST