Krize v životě člověka člověk v obtížných životních situacích obtížné životní situace z psychologického hlediska.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

ČASTÉ NEINFEKČNÍ CHOROBY
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Interrupce jako trauma
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rozdíly mezi osobnostmi
Domácí násilí v praktické rovině
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
- definice, charakteristika, průběh
Alkoholismus.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
VY_32_INOVACE_PSYPS14660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Co je riziko ? Z historie:
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Specifické metody SP LS 2014
Seminář Trauma.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
SCHIZOFRENIE.
Krizové stavy u dětí a mládeže
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Základy psychopatologie
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Mgr. Michal Oblouk. každý člověk v životě zastává mnoho různých rolí = SOCIÁLNÍ ROLE (obvyklý způsob chování lidí v určité sociální pozici) rozlišujeme.
Krize v rodině U3V Mgr. Michaela Vaško.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
FOBIE 16. října 2013 VY_52_INOVACE_220127
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy speciální pedagogiky
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
POSTTRAUMATICKÁ STRESOVÁ PORUCHA
Transkript prezentace:

Krize v životě člověka člověk v obtížných životních situacích obtížné životní situace z psychologického hlediska

Význam pojmu krize, psychická krize Krize – „bod obratu“, zlom v situaci, v normálním průběhu života, předěl, určité vyvrcholení děje, rozhodující chvíle … krinó (řec.) = volit, oddělit, vybrat, krisis (řec.) = rozsouzení, rozhodnutí Polarita krize (dvojí aspekt) (pozn.: čínský výraz pro krizi: wei-ji /wej-dži/ = „nebezpečí-příležitost“ Krize může být současně situací krajní nouze příležitostí k pozitivnímu obratu, k růstu (v osobn. smyslu) Problém je v tom, že smysl, význam krize (resp. celý její kontext…) vidíme až zpětně (pozn.: Kastová – tvořivý proces)

Druhy krizí (více možností dělení, toto nejlogičtější a nejpoužívanější) kritéria: 1. příčina, 2. průběhové charakteristiky, 3. míra uvědomování, dále je důležitá intenzita krize (jako případné kritérium) Podle příčiny (event. spouštěče) (1) Vývojové (přechodové, transitorní) „normální“ (tj. postihují víceméně každého), objevují se v určitém vývojovém období (ontogeneticky), popř. jsou mezníky v životě člověka či jeho rodiny jsou předvídatelné! (nikoli ale jejich projevy, průběh, důsledky apod.) Příklady: „separační krize“ v adolescenci, klimakterická krize, „krize středního věku“, mezníky: narození prvního dítěte, odchod do důchodu… , vývojově psychologicky systematicky rozpracováno: Erikson: 8 věků člověka (in: Dětství a společnost) Traumatické (pozn.: trauma=úraz, zranění) Individuální (ztráta blízkého, autonehoda, útok, zneužití, svědectví traumatu…) Komunitní (povodně, hurikán, zemětřesení, terorismus, válečné situace …)

Druhy krizí (více možností dělení, toto nejlogičtější a nejpoužívanější) kritéria: 1. příčina, 2. průběhové charakteristiky, 3. míra uvědomování Podle průběhu (2) Akutní krize nápadné, bouřlivé, často jim předchází traumatizující zážitek (životní událost), jsou nepředvídatelné (v psychol. nebo psychiatr. ordinacích nejčastěji právě lidé v akutní krizi) Chronické Začátkem i průběhem nenápadné, mohou probíhat i roky (!!), nejčastěji dlouhodobě ne(vy)řešené problémy či konflikty v mezilidských vztazích (někdy se mluví o tzv. mikrotraumatizaci - např. po mnoho let) Akutní a chronická krize – někdy jedna přechází v druhou (akutní se může „chronifikovat“, naopak i chronická k. může vyvrcholit v akutní…)

Druhy krizí (více možností dělení, toto nejlogičtější a nejpoužívanější) kritéria: 1. příčina, 2. průběhové charakteristiky, 3. míra uvědomování Podle míry vědomé reflexe (3) Zjevné krize člověk si je plně uvědomuje a připouští, někdy je ani „nelze nevidět“ (vážné somatické onemocnění, rozpad manželství, ztráta blízkého člověka…) Latentní jakoby člověku „utajené“, neuvědomuje si je (resp. ne plně); nejčastěji se projevuje nepřímo: závislosti, somatizace, depresivní ladění, nadměrná únava, nejasné (nepochopitelné) úzkostné stavy, útěk do … významná souvislost: PTSD – posttraumatický syndrom, posttraumat. stresová porucha, další důležitá souvislost: trauma(-tizace) v dětství má za následek vznik určitého „specificky citlivého místa“ (oblast vyšší zranitelnosti) v psychice člověka, někdy dojde k retraumatizaci

Psychopatologie krizových stavů Projevy krize lze popsat pomocí psychopatologických pojmů (pozor na chápání slova „patologie“) úzkost nebo strach (úzkost- nápadný a nepřehlédnutelný příznak), spojeno s neschopností koncentrace, pocitem „zmatku“, často s vegetativním doprovodem, strach – většinou situační strachy vázané k určitému místu atp. deprese (chorobně smutná nálada, kt. má vliv na ostatní oblasti psychiky, pozor na slovo „chorobně“) vegetativní symptomy (nejčastěji: 7 „klasických“: astma bronchiale, revm. artritida, thyreotoxikóza, hypertenzní choroba, neurodermatitis, peptický vřed, migréna) paranoidní reakce (pocit ohrožení bez reálného podnětu, přenesení úzkosti na osoby v okolí – chápány jako nepřátelské) psychogenní psychóza (přítomnost psychotic. symptomů)

děkuji vám za pozornost