ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Vývoj výdajů za potraviny v ČR a vybrané země EU
Struktura spotřebitelských výdajů v ČR (%) z celk.spotř. výdajů
Spotřeba vybraných potravin v ČR a EU v kg na osobu
Důvody změn nákupu pečiva a cukrářských výrobků
Důvody změn v nákupu masa a masných výrobků
Důvody změn v nákupním chování podle respondentů
Maloobchod Význam maloobchodu: Aktivity spojené s prodejem zboží a služeb konečným spotřebitelům pro osobní a neobchodní použití Důležité odvětví v NH
Povaha maloobchodu: Obchodní jednotka – prodej plyne z maloobchodní činnosti Konkurenční prostředí – neustále mění se Soustředit se na cílový trh - pozorně vybírat Cílený marketingový mix
Výběr maloobchodníka Spotřebitel zvažuje: Cenu Pohodlnost nákupu Kvalita prodavačů Pověst,poctivost,čestnost v jednání Zvláštní služby Nabízená hodnota
Typy maloobchodů Závisí: Typ obchodů – úvaha o daném obchodu (zákazník) Třída výrobků – co v něm mohu koupit Maloobchodník musí brát názor zákazníka na uvedené vlivy
Kombinace obchod-zboží zákazník Typ obchodu Třída výrobků Příhodné obchody Obchody s širším sortim. Specializ.obchody Zboží denní spotřeby Koupí v jak.obchodě Lepší služby či nižší ceny Důležitá značka Přechodný typ výrobků Určitý výběr – nejbližší obchod Nutné srovnávání – mix Trvá na odpovídajícím sortimentu Speciální Přednost konkrétnímu výrobků, preferuje blízký obchod Přednost konkrt.výrobků, hledá nejlepší výrobek a mix Přednost obchodu i výrobků
Dělení maloobchodů Maloobchod v prodejnách Maloobchod bez prodejen Obchodní domy,supermarkety,hypermark. Maloobchod bez prodejen Přímý prodej Automatizovaný prodej Maloobchodní organizace- obchodní společnosti apod.
Maloobchody v prodejnách Mají svou životní křivku Tradiční obchody Nabízí mnoho služeb Ceny určuje tak aby pokryl své náklady To vede k vytváření nových druhů maloobch.prodeje např. Obchody s levným zbožím- nižší ceny,méně služeb . Tyto obchody se také mění a to: Rozšiřují služby, zlepšují vybavení, používají menší ziskové rozpětí apod.
ÚROVEŇ SLUŽEB V PRODEJNÁCH Maloobchod se samoobsluhou Běžné zboží Levné zboží Maloobchod s vlastním výběrem Zákazník si vybírá požadované zboží Může využít prodejní personál Maloobchod s omezenými službami Větší pomoc se strany personálů Zákazník chce více informací Vyšší provozní náklady Např. prodej na úvěr
Maloobchod s plnými službami Personál pomáhá ve všech fázích nákupu Vysoké provozní náklady Např. prodej šperků, modní oděvy apod.
Maloobchod bez prodejen Přímý prodej - je nákladný, budoucnost je nejistá Podomní prodej Prodeje v kancelářích Prodej na domácích večírcích Automatizovaný prodej – mincovní automaty Nabízejí 24 hod. službu Zboží o 10-15% dražší
TYPY MALOOBCHODŮ Úzce specializované prodejny Sortiment Ceny Uplatnění Velmi úzký, značná hloubka Zboží občasné či dlouhodobé spotřeby Ceny Vyšší Prodej doprovázen speciálními službami Uplatnění Městské centra Nákupní střediska Vývojový trend – rostoucí Např. foto-kino, boutique, značková vyp.techn.
Specializované prodejny Sortiment Hluboký s omezenou šíří Doprovodné služby Ceny Vyšší, zahrnují i náklady na zboží s nižší obrátkou Uplatnění Městská centra, nákupní střediska Např. elektro, oděvy, cukrárny
Odborné prodejny nepotravinářského zboží Sortiment Navazuje na sortiment specializovaných obchodních domů Ceny Nízké při vyšší úrovni kvality Uplatnění Předměstí a okraje měst – příjezd. Komunikace Vývoj – rostoucí Forma prodeje – samoobsluha Prodejní plocha od 800 m3 (1-4 tis.m3) Např. OBI,Baumax
Superrety Široký sortiment potravin – nemusí být zastoupeno maso Ceny – střední – vyšší úroveň kvality Prostor – obytné zony Trend – mírný růst Forma prodeje – samoobsluha Prodejní plocha – do 400m2
Supermarket Sortiment – komplexní sortiment potravin a základní druhy nepotr. Zboží Ceny –střední Trend – rostoucí Forma prodej – samooblsuha Plocha – min. 400m2, max. 2500m2
Hypermarkety - plocha od 2500m2 Obchodní domy univerzální - 100-200tis. druhů zboží Obchodní domy specializované – dům sportu, dům módy apod. Prodejny smíšeného zboží - pokles
Velkoobchod Činnosti spojené s prodejem dále Význam velkoobchodů: Výrobci mají omezené finanční zdroje – nemohou si vybudovat vlastní distribuční síť Výrobci dávají přednost investovat fin.prostředky na rozvoj výroby Předpoklad, že velkoobchodníci budou obchodní činnost vykonávat efektivněji Maloobchodníci dávají přednost nákupu – v místech širšího sortimentu výrobků
Velkoobchody se podílejí: Prodeji a propagaci Tvorbu sortimentu Skladování Dopravě Financování Přebírání rizika Informace o trhu Poradenské služby
Členění velkoobchodu dle formy činnosti Dodávkový velkoobchod – rozváží zboží Agenturní velkoobchod – organizuje dodávky zboží od jiných velkých dodavatelů Samoobslužný velkoobchod (Cash and Carry) Regálový velkoobchod – maloobchodník prodává ve vymezené části (v regálech) zboží velkoobchodníka (ten doplňuje zboží) Prodejní sklady