Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Dlouhodobý rozvoj sportovce
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Silové schopnosti Pohybová schopnost překonávat, udržovat, nebo brzdit odpor svalovou kontrakcí při dynamickém, nebo statickém režimu svalové činnosti.
Přednášky pro studenty FTK UP Olomouc
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Trénink atletických skoků
Přednáška č. 2 Teoretický základ tělesného pohybu
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
Metodický list  Výuka probíhá diskusní formou. Vhodnými otázkami se pokoušíme přivést studenty k odhalování struktury sportovní výkonnosti sportovců.
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Technická, taktická a psychologická příprava
Žena a sport.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
TALENT ..
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Psychologie pro sportovní praxi
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pohybové schopnosti a dovednosti
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Kondiční příprava ve sportu
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované) 2.procesuální- osvojení tělesných cvičení-senzomotorické učení 3.finální- výkon

Výkon =práce vykonaná za jednotku času Vymezení pojmu výkon. Výkon =práce vykonaná za jednotku času Motorický výkon Čelikovský(1989) Motorický výkon je míra realizace pohybového úkolu Dobrý(1994) Motorický výkon je výsledek určité pohybové činnosti dosažené v určitém čase a v daných podmínkách. Měkota(2007) Motorický výkon je jednotou provedení a výsledku(zadání) pohybové činnosti. Sportovní výkon je specifickým typem motorického výkonu(činnost brankáře)‏ Gajda(2006) Sportovní výkon je projevem specializovaných schopností jedince v uvědomělé pohybové činnosti,zaměřené na řešení pohybového úkolu,vymezeného pravidly sportovní disciplíny.

Činitelé výkonu. Výkon můžeme objasnit jako funkci(f) pohybových předpokladů(P),motivace(M) a intervenující proměnné(I). V = f(P,M,I)‏ Pohybové předpoklady(P) – motorické schopnosti,dovednosti,somatické a psychické předpoklady. Motivace(M) – soubor a integrace pohnutek k činnosti Intervenující proměnné(I) – momentální zdravotní stav,psychická pohoda,přírodní podmínky, diváci,rozhodčí.

Klasifikace výkonu. 1. individuální x kolektivní 2. relativně maximální výkon x absolutně maximální výkon

Hodnocení pohybových výkonů statisticky podle bodovacích tabulek pomocí standardizovaných stupnic 1. měřením 2. testováním 3. posuzováním

Pohybová výkonnost Výkonnost je schopnost podávat opakovaně výkony v určité pohybové činnosti.V ní se integruje úroveň pohybových schopností, dovedností, návyků, úroveň zvládnutí pohybové činnosti a psychické připravenosti člověka. Měkota(2007) Výkonnost = způsobilost (připravenost) podávat výkony v určité konkrétní činnosti,zpravidla na poměrně stabilní úrovni. Sportovní výkonnost je výsledkem adaptace člověka na pohybovou zátěž a jeho motivaci. Sportovní výkonnost je chápána jako schopnost podávat opakovaně sportovní výkony resp. jako způsobilost opakovat pohybový výkon.

Druhy motorické výkonnosti. 1. Základní motorická výkonnost 2. Sportovní výkonnost Základní motorická výkonnost je připravenost podávat výkony ne v jedné,ale ve všech základních pohybových činnostech.Ty bývají součástí výkonnostních testů(baterií) a zároveň slouží jako indikátory motorických schopností. a) výkonnost jednotlivce b) výkonnost určité populace

Senzibilní období pro rozvoj pohybových schopností Nástup senzibilního období Věk - roky Pohybové schopnosti Raný 5 - 11 Koordinační schopnosti, frekvenční rychlost Střední 8 -15 Rychlostně a explozivně silové, realizační rychlost, flexibilita Pozdní 14 - 18 Silově vytrvalostní, staticko silové, rychlostně silové Nevyhraněný 6 - 20 Vytrvalost

2. Sportovní výkonnost je způsobilost (předpoklad) opakovaně podávat výkony v určité sportovní činnosti(zpravidla na poměrně stabilní úrovni). Sportovní výkonnost můžeme také pojímat jako předpoklad pro zdolávání nároků na sportovní výkon v tréninku a v soutěži. Je to předpoklad strukturovaný a zahrnuje tyto základní komplexní činitelé: Somatotyp - konstituci Kondici (všestranná – tělesná a psychická připravenost ke sportovnímu výkonu)‏ Koordinaci a techniku Kompetenci k jednání (Měkota,2007)‏

Čtyři úrovně motorické výkonnosti Gymnasta 20 Podmiňuje úspěšnost v dílčí, fyzicky náročné činnosti Speciální Student TV 10 Zpravidla nejvýhodnější úroveň Svědčí o rezervách Optimální Zdravý muž 6 Odpovídá centrální tendenci modální interval v běžné populaci Většinová Oslabený 1 Hranice motorické nedostatečnosti úroveň hraničí s patologií Minimální Typ jedince Příklad: Počet shybů Charakteristika Úroveň výkonnosti Číselné údaje kvantifikují počet shybů na hrazdě mužů ve věku 20 – 30 let Pramen: Unifittest (6 – 60)‏

Klíčové faktory dlouhodobé sportovní výkonnosti 1. Pravidlo 10. let (10 000 hod. tréninku, tj. 3 hod denně po 10 let)‏ 2. Elementární pohybové dovednosti a základní sportovní dovednosti: osvojit před zahájením růstového spurtu (akcelerace): dívky 11-13let, končí obvykle v 15letech (2 roky po menarché), chlapci – od 12let, nejvíce kolem 14roku, končí obvykle v 18letech 3. Specializovaný trénink až po 10 roce 4. Základem je vývojový věk (ne chronologický).

Stádia sportovního tréninku 1. Fundamentální stadium (dívky 6–8 let, chlapci 6–9 let) - vše co děti dělají musí být zábavné 2. Stadium zahájení soustavného tréninku (dívky 8-11 let, chlapci 9–12 let)‏ 3. Stadium tréninku se zvýšeným úsilím (dívky 11-15 let, chlapci 12–16 let)‏ 4. Stadium tréninku s důrazem na účast v soutěžích (ženy 15-17, muži 16-18 ) 5. Trénink s důrazem na vítězství 6. Udržení celoživotní pohybové aktivity

Variabilita hledisek pohybové výkonnosti Genetické (fylogeneze a ontogeneze)‏ Bisexuální (rozdíly pohlaví)‏ Geografické (populace, rasy, kontinenty)‏ Socioprofesní (rodina, zaměstnání, škola)‏

Faktory tělesné výkonnosti 1) Vliv polohy: a) vliv státu: severské státy (lyžování, zimní sporty), jižní státy (plavání, letní sporty) b) vliv města: město - vyšší lidé (sportovní hry, plavání), venkov - nemožnost učit se plavat (více neplavců) 2) Vliv sportu: a) sportující: vyšší výkonnost než průměrná populace b) vrcholoví sportovci: sprinteři na 100m už jsou v cíli, 89m urazí žena sprinterka, Vliv fylogeneze:a) rozvoj technických disciplín (lyžování, lední hokej, skok o tyči) b) běhy jsou na stejné úrovni jako na začátku století c) celkově klesá úroveň silových schopností (zaměření na tělocvičné nářadí z počátku století) 5) Vliv ontogeneze: a) chlapci: akcelerace v pubertě (rostou ročníkové přírustky), v mecítmě věk vrcholné výkonnosti (K.S.- S.S.- R.S.- V.S.) b) děvčata: stagnace v pubertě (stejné nebo klesající ročníkové výsledky)

Výkonnostní rozdíly podle pohlaví Obecně platí, že motorická výkonnost dospělých žen je o čtvrtinu nižší než výkonnost mužů. Znevýhodnění žen je největší v silových disciplínách, výkonnost podmíněná koordinačně je u obou pohlaví přibližně stejná. Výkonnostní intersexuální rozdíly ovšem souvisí s typem činnosti: Krátké běhy(30 – 60m) 80 – 85 % Skoky z místa i rozeběhu 70 - 80 % Hod obouruč 55 – 65 % Hod jednoruč 45 – 55 %

Důvody snížené výkonnosti u žen 1) Anatomická stavba: absolutně méně svalů - menší postava o 12-13cm, hmotnost o 12kg, relativně méně svalů - 80% podílu svalové hmoty mužů (svaly/hmotnost) 2) Profil těla: níže těžiště, úzká ramena, široké boky 3) Metabolismus: méně hemoglobinu a červených krvinek, menší srdeční výkon 4) Horší motivace: především v pubertě nastupují tzv. jiné zájmy

Měkota 2007

Sekulární trend Termínem sekulární trend se označuje základní směr vývoje určitého jevu v populaci,pozorovaný během dlouhodobé periody(seculum=století)‏ Příklady: V období 1895 – 2001 se výška postavy u nás zvýšila o 12 cm u mužů a 10 cm u žen.Současné hodnoty jsou 180,1 cm u mužů a 167,3 u žen. Na olympijských hrách byl medián 6 nejlepších závodníků v roce1904 11,20 sec, v roce 2004 9,88 sec. Sekulární trend je u obou pohlaví sportovců jednoznačně pozitivní a výrazný.