Úvod do expertních systémů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematické modelování a operační výzkum
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Automatizační a měřicí technika (B-AMT)
Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
Nepravidlové a hybridní expertní systémy
JUI přednáška Příklad využití Prologu pro tvorbu expertních systémů RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Pravidlové expertní systémy
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Hodnotový management Teorie rozhodování
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
Expertní systémy. Historie ES výzkumné prototypy (Mycin, Prospektor, Hearsey II) experimentální nasazování komerčně dostupné.
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Koreferát: LISp-Miner a (lékařské) ontologie Vojtěch Svátek.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Databáze Jiří Kalousek.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Expertní řízení průběhu E-learningu VOSTROVSKÝ Václav Česká zemědělská univerzita Praha.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Případové usuzování v expertním systému NEST Vladimír Laš, Petr Berka Vysoká škola ekonomická, Praha.
Systémy pro podporu managementu 2
Projektové plánování Projektové řízení Ing. Jiří Šilhán.
Databázové systémy Architektury DBS.
Reprezentace znalostí v UI Inteligentní systém musí umět předvídat důsledky svých akcí – potřebuje „model svého prostředí“. K jeho konstrukci potřebuje.
Ústav automatizace a měřicí techniky
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Dokumentace informačního systému
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Úvod do expertních systémů
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Automatizovaná podpora výběru nástroje pro dobývání znalostí Jakub Štochl.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Přehled metod umělé inteligence a její historie (bakalářská práce) Vedoucí práce: Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA Vypracoval: Michal Jelínek.
Jazyky pro umělou inteligenci RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Reprezentace znalostí
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
Projekt LISp-Miner Milan Šimůnek. Milan Šimůnek – Projekt LISp-Miner2 Obsah Význam databází a uchovávaných informací Proces dobývání znalostí z databází.
Expertní & znalostní systémy
Úvod do expertních systémů
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Testování aplikací v Javě Petr Adámek IBA CZ, s.r.o. © 2010.
Algoritmizace – základní pojmy
Petr Šaloun VŠB-Technická univerzita Ostrava FEI, katedra informatiky
Dobývání znalostí z databází znalosti
Digitální učební materiál
Úvod do expertních systémů
Tradiční metody vývoje softwaru
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Obsah Co je to GIS Segmentace GIS HZS ČR GIS portál HZS ČR
Transkript prezentace:

Úvod do expertních systémů RNDr. Jiří Dvořák, CSc. dvorak@uai.fme.vutbr.cz

Expertní systém Definice ES (Feigenbaum): expertní systémy jsou počítačové programy, simulující rozhodovací činnost experta při řešení složitých úloh a využívající vhodně zakódovaných, explicitně vyjádřených znalostí, převzatých od experta, s cílem dosáhnout ve zvolené problémové oblasti kvality rozhodování na úrovni experta. Charakteristické rysy ES: oddělení znalostí a mechanismu jejich využívání, rozhodování za neurčitosti, schopnost vysvětlování.

Expertní systémy a znalostní systémy Znalostní systém (knowledge-based system) je podle staršího pojetí obecnější pojem než expertní systém. Expertní systémy tedy lze chápat jako zvláštní typ znalostních systémů, který se vyznačuje používáním expertních znalostí a některými dalšími rysy, jako je např. vysvětlovací mechanismus. V poslední době dochází ke stírání rozdílů mezi těmito pojmy.

Základní složky ES báze znalostí, inferenční mechanismus, I/O rozhraní (uživatelské, vývojové, vazby na jiné systémy), vysvětlovací modul, modul pro akvizici znalostí.

Rozhraní k jiným systémům Architektura ES Báze znalostí Znalostní inženýr, doménový expert Prázdný ES Vysvětlovací modul Inferenční mechanismus Modul akvizice znalostí Uživatelské rozhraní Rozhraní k jiným systémům DBS, programy, měřicí přístroje, … Uživatel

Báze znalostí a báze faktů Báze znalostí obsahuje znalosti z určité domény a specifické znalosti o řešení problémů v této doméně. Báze faktů se vytváří v průběhu řešení konkrétního problému a obsahuje data k řešenému problému. Prostředky reprezentace znalostí: matematická logika, pravidla (rules), sémantické sítě (semantic nets), rámce a scénáře (frames and scripts), objekty (objects).

Inferenční mechanismus Inferenční mechanismus obsahuje obecné (doménově nezávislé) algoritmy schopné řešit problémy na základě manipulace se znalostmi z báze znalostí. Typický inferenční mechanismus je založen na inferenčním pravidle pro odvozování nových poznatků z existujících znalostí, strategii prohledávání báze znalostí.

Metody inference Dedukce – odvozování závěrů z předpokladů. Indukce – postup od specifického případu k obecnému. Abdukce – usuzování ze závěru k předpokladům. Heuristiky – pravidla „zdravého rozumu“ založená na zkušenostech. Generování a testování – metoda pokusů a omylů. Analogie – odvozování závěru na základě podobnosti s jinou situací. Defaultní inference – usuzování z obecných znalostí při absenci znalostí specifických. Nemonotonní inference – je možná korekce resp. ústup od dosavadních znalostí. Intuice – obtížně vysvětlitelný způsob usuzování, zatím nebyl v ES implementován.

Neurčitost v expertních systémech Neurčitost se může vyskytovat jednak v bázi znalostí a jednak v bázi faktů. Zdroje neurčitosti: nepřesnost, nekompletnost, nekonzistence dat, vágní pojmy, nejisté znalosti. Prostředky pro zpracování neurčitosti: Bayesovský přístup, Bayesovské sítě faktory jistoty, Dempster-Shaferova teorie, fuzzy logika.

Typy ES: Problémově orientovaný ES: báze znalostí obsahuje znalosti z určité domény. Prázdný ES (shell): báze znalostí je prázdná. Diagnostický ES: jeho úkolem je určit, která z hypotéza z předem definované konečné množiny cílových hypotéz nejlépe koresponduje s daty týkajícími se daného konkrétního případu. Plánovací ES: obvykle řeší takové úlohy, kdy je znám cíl řešení a počáteční stav a je třeba s využitím dat o konkrétním řešeném případu nalézt posloupnost kroků, kterými lze cíle dosáhnout.

Tvorba ES Tvorba ES zahrnuje procesy: akvizice znalostí (získání a reprezentace znalostí), návrh uživatelského rozhraní, výběr hardwaru a softwaru, implementace, validace a verifikace. Vytvářením ES se zabývá znalostní inženýrství (knowledge engineering). V procesu tvorby ES představuje úzké místo akvizice znalostí (knowledge acqusition bottleneck). Toto úzké místo pomáhají překonat metody strojového učení (machine learning).

Nástroje pro tvorbu expertních systémů Prázdné expertní systémy: EXSYS, FLEX, G2, HUGIN, M4, ... Speciální programová prostředí: CLIPS, OPS5, Lisp, Prolog, ... Obecná programová prostředí: Pascal, Delphi, C, C++Builder, ...

Aplikace ES Aby mělo smysl použít expertní systém pro řešení nějakého problému, musejí být splněny dvě podmínky: 1. Musí se jednat o problém složitý rozsahem nebo neurčitostí vztahů, pro nějž exaktní metoda řešení buď není k dispozici, nebo není schopna poskytnout řešení v požadované době. 2. Efekty plynoucí z použití expertního systému musejí převyšovat vynaložené náklady. To znamená, že by mělo jít o problém s opakovanou potřebou řešení a značnými finančními dopady, pro nějž lidští experti jsou drazí nebo omezeně dostupní.

Typické kategorie způsobů použití ES Konfigurace – sestavení vhodných komponent systému vhodným způsobem. Diagnostika – zjištění příčin nesprávného fungování systému na základě výsledků pozorování. Interpretace – vysvětlení pozorovaných dat. Monitorování – posouzení chování systému na základě porovnání pozorovaných dat s očekávanými. Plánování – stanovení posloupnosti činností pro dosažení požadovaného výsledku. Prognózování – předpovídání pravděpodobných důsledků zadaných situací. Ladění – sestavení předpisu pro odstranění poruch systému. Řízení – regulace procesů (může zahrnovat interpretaci, diagnostiku, monitorování, plánování, prognózování a ladění). Učení – inteligentní výuka při níž studenti mohou klást otázky např. typu proč, jak, co kdyby.

Výhody a nevýhody ES Výhody ES: schopnost řešit složité problémy, dostupnost expertíz a snížené náklady na jejich provedení, trvalost a opakovatelnost expertízy, trénovací nástroj pro začátečníky, uchování znalostí odborníků odcházejících z organizace. Nevýhody ES: nebezpečí selhání ve změněných podmínkách, neschopnost poznat meze své použitelnosti.

Historie vývoje ES Poté, co při řešení praktických problémů selhaly obecné metody řešení, byla pochopena nutnost využívat specifické (expertní) znalosti z příslušné problémové domény. Etapy vývoje: 1965-70 počáteční fáze (Dendral) 1970-75 výzkumné prototypy (MYCIN, PROSPECTOR, HEARSAY II) 1975-80 experimentální nasazování 1981- komerčně dostupné systémy

1.generace ES Charakteristické rysy 1.generace ES: jeden způsob reprezentace znalostí, malé schopnosti vysvětlování, znalosti pouze od expertů.

2.generace ES Charakteristické rysy 2.generace ES: modulární a víceúrovňová báze znalostí, hybridní reprezentace znalostí, zlepšení vysvětlovacího mechanismu, prostředky pro automatizované získávání znalostí. V rámci 2.generace ES se také objevují hybridní systémy, v nichž se klasické paradigma expertních systémů kombinuje s dalšími přístupy, jako jsou neuronové sítě a evoluční metody.