Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Trestní odpovědnost právnických osob Zákon č.418/2011 Sb., O trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (6 částí, 48 paragrafů)
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Hospodářství ČR všechna výrobní i nevýrobní odvětví, v nichž pracují ekonomicky aktivní obyvatelé Vyjadřuje se pomocí různých ukazatelů: HDP, HNP, % zastoupení.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Přebytek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Hospodářský mechanismus
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Základní ekonomické systémy. K čemu slouží? Aby lidé přežili, musí spojit své síly a efektivně využívat dostupné zdroje Ekonomický systém se stále mění.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ing. Veronika Dostálková MBA
Úvod, základní principy a cíle
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu DUM č. 2 – Základní ekonomické otázky a ekonomické systémy – Přechod od plánovaného hospodářství k tržnímu Autor Ing. Kateřina Smejkalová Tematická oblast Makroekonomie Anotace DUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie obecně Ročník Ročníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a3. Datum tvorby Prosinec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Základní ekonomické otázky a ekonomické systémy – Přechod od plánovaného hospodářství k tržnímu „Nejsme s to pochopit činnost jakéhokoliv systému, nevíme-li, k čemu je určen.“ (W. R. Ashby)

Osnova Úvod Základní ekonomické otázky Ekonomické systémy Přechod od plánovaného hospodářství k tržnímu Shrnutí a závěr Použité zdroje

Myšlenka. Zdroj: BUCKINGHAM, Will. Kniha filozofie. Vyd. 1 Myšlenka?! Zdroj: BUCKINGHAM, Will. Kniha filozofie. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2013, 352 s. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-3912-5., str. 199

Základní ekonomické otázky Otázka řádu společnosti a mechanismu fungování Problematika regulace vnitřních a vnějších vztahů dotčené společnosti Existence různých způsobů pořádků Ekonomický pořádek (systém) se odvíjí od odpovědí na základní ekonomické otázky! Ekonomický pořádek upravuje vztahy mezi ekonomickými subjekty

Základní ekonomické otázky společnosti: Co vyrábět (co dělat)? Jaké statky, jaké služby, v jakém množství? Problematika omezenosti zdrojů – jejich využívání. Jakým způsobem vyrábět? Volba technologií, postupů, způsobů Které zdroje čerpat, které dovážet a v jaké míře? Jak zdroje kombinovat? Pro koho vyrábět? Kdo je spotřebitelem? Dělení statků mezi spotřebitele Jaké trhy? Jaké potřeby? Jaká poptávky a proč?

Ekonomické systémy - základní Základní ekonomické otázky zodpovídají základní ekonomické systémy (pořádky): Zvykový systém Systém centrální moci Tržní systém Smíšený systém

1. Zvykový systém Tradice, obyčeje, zvyky = faktory ovlivňující společenské včetně ekonomického rozhodování a jednání člověka Tradiční formy přetrvávají do dnešních dnů Zásadně se s tímto systémem setkáme u rozvojových zemí či u domorodých kmenů Jaká je dle vašeho názoru role tradic a zvyků ve společnosti? Jaké znáte hospodářské důsledky tradičního rozhodování v běžném životě? S čím se často pojí? Co a jak se bude vyrábět rozhoduje vůdce „kmene“

2. Systém centrální moci = příkazový systém Naprostý = totální (totalita) vliv státu v hospodářství země Stát a jeho orgány rozhodují o všech ekonomických otázkách. Ekonomický život země je řízen prostřednictvím příkazů, které vydává centrální orgán – stát Plánování a realizace plánů zásadní úloha CPE – centrálně plánovaná ekonomika – doména 20. století (před rokem 1989) Obvykle uvažujeme společné vlastnictví výrobních prostředků Majetek „zestátněn“ Ekonomickým centrem je vládní moc a tato řídí ekonomický systém prostřednictvím moci zákonodárné a výkonné V současnosti jeho čistá podoba jen velmi zřídka Vhodný v krizových situacích jako určitý způsob krizového managementu (živelné pohromy, napadení nepřítelem, apod.)

Pro zajímavost  http://www.youtube.com/watch?v=SHl4LByGuHk http://www.youtube.com/watch?v=TWPzLa8ccR4&l ist=PL367F830484248BF2

http://www.punk.cz/index.asp?menu=3&record=11365, 20.12.2013 http://cs.wikipedia.org/wiki/Tuzex, 20.12.2013 http://zavladsky.blog.idnes.cz/c/323974/Co-jsme-kupovavali-5.html, 20.12.2013 http://www.readersdigest.cz/magazin/sloupky/bony-tuzex-a-vekslaci, 20.12.2013

3. Tržní systém Regulátorem a hlavním prostředkem řízení hospodářství dané společnosti je TRŽNÍ MECHANISMUS Tržní mechanismus realizován prostřednictvím nabídky a poptávky po určitém zboží, vývojem cen, dosahováním zisků, apod. Dobře funguje v podmínkách „dokonalé konkurence“ Dokonalá konkurence = trh, kde žádný výrobce ani spotřebitel není tak silný, aby mohl ovlivnit tržní cenu. Častěji nereálný model. Nedokonalá konkurence – př. monopolní postavení některých firem, jiné okolnosti, které narušují model dokonalé konkurence – výsledkem je pak SMÍŠENÝ SYSTÉM

4. Smíšený systém Tržní systém, ve kterém má významnou roli stát. Svůj vliv stát vykonává prostřednictvím institucí. Dominantní roli ovšem hraje tržní mechanismus. Stát plní funkci: a/ tržního subjektu b/ koordinátora ekonomického vývoje země c/ tvořitele ekonomické legislativy d/ eliminátora negativních účinků tržního mechanismu = zmírňuje nedokonalosti přerozdělováním státního rozpočtu Charakteristický systém současného vyspělého světa.

Porovnání efektivity ekonomických systémů BELLOVÁ, Jana a Zdeněk MENDL Porovnání efektivity ekonomických systémů BELLOVÁ, Jana a Zdeněk MENDL. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 112 s. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-7402-093-3. .

Přechod od plánovaného hospodářství k tržnímu Po 2. sv. válce nástup socialistického zřízení Změny v československém hospodářství: Všechny průmyslové podniky zestátněny Zemědělství násilně kolektivizováno – vznik JZD Centrální řízení ekonomiky státu Celostátní hospodářský plán Základní ekonomický zákon = pětiletka = pětiletý plán Československý průmysl se orientuje na východ a na těžký průmysl náročný na suroviny a energii – vysoké ekologické zatížení

1989 – pád komunismu – Československo nastupuje etapu návratu k tržní ekonomice Přechod od centrálně plánovaného hospodářství na ekonomiku tržní byl bolestný Transformaci provází řada problémů Ztráta odbytiště východních trhů (v důsledku jejich rozpadu) Postupné omezování strojní výroby a těžby hnědého i černého uhlí Následkem vysoká nezaměstnanost v dotčených regionech – severní Čechy a severní Morava Orientace na obchodní vztahy s vyspělými světovými ekonomikami Výsledkem změn v hospodářství bylo rozdělení Československa na Českou republiku a Slovenskou republiku – 1.1.1993

Nově vzniklá ČR pokračuje v transformaci formou privatizace – náročné, komplikované, problematické, s nezvratnými dopady Privatizace = převedení státního majetku do vlastnictví nestátních subjektů

Privatizace měla 3 procesy: Restituce = navrácení podle nového práva neoprávněně odebraného majetku původnímu majiteli Malá privatizace = Převody provozoven maloobchodu a služeb z vlastnictví státu nestátním subjektům. Nový nabyvatel získával vlastnictví provozovny za peníze, licitací ve veřejných aukcích. Velká privatizace = Střední a větší podniky především v oblasti průmyslu. Privatizace centralizovaná (státní kontrola), existence privatizačních zákonů a řízena vládou. Na podniky určené k privatizaci mohl zájemce podat privatizační projekt.

Číst: KOHOUT. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta Číst: KOHOUT. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta. ISBN 978-80-87053-65-2. , str. 39- 45

Kuponová privatizace http://www.youtube.com/watch?v=JNvqzsN3sG0 V KP byla velká část státních podniků převedena do soukromého vlastnictví ve formě a. s. KP nevytvořila efektivní vlastnické vztahy Nebyl vytvořen etický právní rámec Z daného vyplynula ve 2. pol. 90. let recese ČR chce stimulovat ekonomiku významnými investičními pobídkami a výhodami pro zahraniční investory

Vstup do Evropské unie 1.5.2004 Zlepšení mezinárodního postavení ČR Možnost zlepšit výkonnost ekonomiky Větší příliv zahraničních investic Možnost dostávat příspěvky ze strukturálních fondů EU na rozvoj odvětví a regionů Pracovní příležitosti v zemích EU Odstranění obchodních překážek

Shrnutí a opakování Z množství ekonomických otázek jsou rozhodující tři základní, dle kterých následně určujeme ekonomické systémy. Těmito otázkami jsou: CO vyrábět? JAK? PRO KOHO? Známe 4 základní ekonomické systémy: Zvykový Příkazový Tržní Smíšený Moderní ekonomiky mají smíšený systém hospodářství. Po 2. sv. válce – česká ekonomika centrálně plánována Po r. 1989 – návrat k tržnímu systému procesem privatizace Klíčové pojmy pro transformaci jsou: privatizace, restituce, malá a velká kuponová privatizace Řada problémů způsobená nedostatečným právním rámcem Květen 2004 – vstup ČR do EU

Cvičení: Privatizace = ? Jaké jsou tři základní ekonomické otázky? Vyjmenuj a charakterizuj jednotlivé ekonomické systémy. Co znamená zkratka CPE? Jaký ekonomický systém převládá v současných moderních ekonomikách? Vyjmenuj alespoň 4 změny v československém hospodářství po 2. sv. válce. 17.11.1989 – význam data? Popiš jednotlivé kroky transformace ekonomiky po „Sametové revoluci“ z r. 1989. Kdo byl ministrem tehdejší vlády? Co je „terapie šokem“? (viz prezentace „Historický vývoj Československa z pohledu hospodářství 1918 - 90. léta 20. století“) Privatizace = ? Jaké procesy měla privatizace po roce 1989 na území našeho státu? Charakterizuj. Zkus stručně uvést myšlenku z předčítaného textu knihy Pavla Kohouta a Pavla Kohouta „Dramata a frašky ekonomie“ Jaká negativa měla kuponová privatizace? Co pro českou ekonomiku znamenal vstup do Evropské unie? Zkus formulovat svůj názor na probrané téma.

Na shledanou a hezký zbytek dne. 

Použitá literatura a další zdroje: ZLÁMAL, Jaroslav a Zdeněk MENDL. Ekonomie nejen k maturitě. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2008, 128 s. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-86686-98-1. BELLOVÁ, Jana a Zdeněk MENDL. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 112 s. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-7402-093-3. KOHOUT, Pavel a Zdeněk MENDL. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta. 1. vyd. Příbram: Pistorius, 2011, 179 s., [16] s. obr. příl. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-87053-65-2. BUCKINGHAM, Will. Kniha filozofie. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2013, 352 s. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-3912-5., str. 199 http://www.youtube.com/?gl=CZ&hl=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Tuzex http://www.papirovaplatidla.cz/bankovky/tuzex-poukazky