Sklářství baroka a rokoka 2. pol. 17. a 18

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Moravské kartografické centrum Velké Opatovice. Fosili je dostavbou zámku ve Velkých Opatovicích podle návrhu architekta Zdeňka Fránka. Stavba je výrazným.
Historické památky města MIKULOV
Třicetiletá válka
Rudolf II. rudolfínská doba rudolfínská Praha.
Rusko od konce třicetileté války do poloviny 18. století
Západní Evropa po třicetileté válce
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Téma: Třicetiletá válka
Renesanční sklářství v Čechách a na Moravě
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Významný směr v architektuře Evropy a USA z první poloviny 20. století Charakteristické pro tento směr je použití plochých střech, absence ozdob, převaha.
Od Karla V. po Filipa II. Nizozemské povstání
Baroko v Čechách Dobové pozadí
Sklářství od konce 18. do poloviny 19. století – historický kontext
Francie v 17. a 18. století z třicetileté války vyšla Francie jako vítěz za nedospělého prince vládl od r kardinál Mazarin proti němu vypuklo šlechtické.
Doba Charakteristika Znaky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Baroko v Čechách Architektura raného baroka
DĚJINY VÝZNAMNÝCH EVROPSKÝCH STÁTŮ
Třicetiletá válka
Evropa po třicetileté válce
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
Gotická kultura.
Barokní umění.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.třída.
Evropa na počátku novověku
Hluboká panoramaticky
Habsburkové 1526 – 1918 I. část.
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
Boj českých stavů proti habsburským panovníkům
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Revoluce 1848/1849 v Evropě.
BAROKO Doba protikladů.
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
TŘICETILETÁ VÁLKA 1618 – 1648.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
Keramika po 2. světové válce
VY_32_INOVACE_407, 21. sada, Přírodověda
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
Španělsko v 16. století a vzestup Nizozemí
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám
Případová studie GLASS UNION Základní charakteristika výroby.
 Evropa jako celek má příznivé přírodní podmínky vhodné pro zemědělství a sídla  zdroje nerostných surovin jsou ale již částečně vyčerpány  přes určité.
MONTGOLFIÉRA.
Rokoko, klasicismus - 1 Označení materiálu:
Výroba skla v raném středověku
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Eneolit - úvod Název školy
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Povinné Zvláště důležité Nepovinné Zajímavost TŘICETILETÁ VÁLKA
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Sklářský průmysl Učivo 8. ročníku Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Vladimír Zeman Datum NázevVY_32_INOVACE_10_Z8_Sklářství.
Třicetiletá válka Období
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
NOVOVĚK Kapitola VII. HABSBURSKÁ PODUNAJSKÁ MONARCHIE.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Transkript prezentace:

Sklářství baroka a rokoka 2. pol. 17. a 18 Sklářství baroka a rokoka 2.pol. 17. a 18.století - historické souvislosti – 1.pol. 17.stol. – velmi dramatické období – protihabsburské povstání – snaha českých protestantských stavů o zachování privilegií a náboženské svobody – 1618-1648 – 30. letá válka - po bitvě na Bilé hoře (1620) – konfiskace majetku vzbouřené šlechty (600 rodů) a měšťanů – rekatolizace – emigrace protestantů – z konfiskací bohatne domácí katolická šlechta věrná Habsburkům a důstojníci císařských vojsk německého, nizozemského či italského původu – rozsáhlá koncentrace majetku do rukou vysoké šlechty – velkostatky – zájem o luxusní stolní sklo a bohaté lustry – budování monumentálních barokních zámků a paláců (koncentrace majetku) – Liechtensteinové, Dietrichsteinové, Kounicové, Lobkovicové, Černínové, Valdšteinové, Šternberkové, Kolovratové a Kinští – nově příchozí: Eggenbergové, Schwarzenbergové, Trautmannsdorfové, Buquoyové, Gallasové … – rozvoj barokní kultury – vyjadřuje citovost a exaltovanost víry, uspokojování potřeb panovníka a šlechty po monumentální reprezentaci – luxusní interiéry

Sklářství baroka a rokoka 2. pol. 17. a 18 Sklářství baroka a rokoka 2.pol. 17. a 18.století - historické souvislosti – zájem o lustry s broušenými skleněnými ověsy, broušená zrcadla a luxusní stolní sklo – nové příležitosti pro sklářství – stát začíná podporovat rozvoj domácí výroby v manufakturách – prvními podnikateli – šlechtici -> podpora podnikání v poddanských městech – v Čechách – Kinští, Buquoyové, Harrachové a Desfoursové – na Moravě – Liechtensteinové, Kounicové – katolická církev – opravy kostelů – 2.pol.17 a 18.stol – časté války – od poč.18.stol. stoupá prosperita českých zemí – josefínské reformy (80.léta 18.stol.) – zrušení nevolnictví-pohyb pracovních sil, – lepší vzdělání venkovských vrstev – výsledky se projeví hlavně v průběhu 19.stol. – Slezko, severní Čechy a Morava – zárodky industriálních oblastí – textilní, sklářská a hutnická výroba – sklářské výrobky – významný obchodní artikl – výkyvy odbytu-války, ochrana trhu

Nové směry v evropském sklářství – po 30.leté válce – oživení sklářství na sever od Alp – osamostatnění od benátských vzorů Francie – vynikající technolog Bernard Perrot v huti v Orléansu – imitace drahokamů – tvarování drobných figurálních plastik do formy – výroba lustrů – vynálezce výroby rozměrných zrcadel litím Anglie – George Ravenscroft v 70.letech zavádí výrobu snadněji tavitelného olovnatého křišťálu Nizozemí – výroba se začíná odlišovat od benátské produkce střední Evropa – nový rozvoj od pol.17.stol. – pokračuje výroba zelenavého užitkového a emaily malovaného renesančního skla – rozvíjí se výroba náročněji tvarovaného čirého skla-zpočátku ještě pod vlivem technologie benátské šířenou skláři z Nizozemí – usiluje se o výrobu dokonale bezbarvého skla – napodobení horského křišťálu – počátky v malých experimentálních hutích - v 60.letech pod patronací feudálů – často nemají dlouhého trvání-ovlivňují místní produkci

Nové směry v evropském sklářství – v českých a německých zemích trvá obdiv k pracím z horského křišťálu – nádoby z horského křišťálu-broušené a ryté v Praze pro Habsburské panovníky od konce 16. až do poč.80.let 17.stol. Členy rodiny Miseroniů – ovlivnily vývoj českého, slezského i německého barokního skla ve 2.pol.17.stol.

Sklářská výroba v Čechách ve 2.polovině 17.stol. 1.pol.17 stol. navazuje české sklářství na produkci rudolfínské doby – snaha o luxusnější výrobky – hadovitě stáčené či figurální mezičlánky dříku – složitě tvarované mezičlánky vysokých dříků z ohýbaných tyčinek s štípaných nálepů, plast. Motivy – buquoyská huť u Hojné Vody 70.léta výrazné změny směřující k výrobě barokního křišťálového skla – Bohuslav Balbín: „Některé sklárny dělají sklo tak průhledné, čisté a subtilní, že se prodává do císařství a celé Germanie za vysoké ceny... Stoly vznešených lidí jsou plny takového skla.“ – tenkostěnné průzračné sklo – předstupněm silnostěnného skla konce 18.stol. – válcovité, dole zaoblené číšky na 3 kulovitých nožkách – poháry na vysokém dříku s několika plnými nody, členité – vliv nizozemského sklářství přes Německo – české poháry silnější a méně elegantní, sklovina je však čistší, jasnější – dává lépe vyniknout rytému dekoru

Barokní sklo

Sklářská výroba v Čechách ve 2.polovině 17.stol. termín „cristallo“ v Itálii, v Nizozemí a ve Fracii – tenkostěnné čiré bezbarvé sklo nejvyšší kvality termín „křišťálové sklo“ ve střední Evropě označuje tvrdé silnostěnné, čisté a zářivé vápenatodraselné sklo - náhražka horského křišťálu – vhodné pro rytí a broušení

Sklářská výroba v Čechách ve 2.polovině 17.stol. 80. a 90. léta začíná výroba silnostěnného skla – nárůst počtu hutí v severních a jižních Čechách – vynikají hutě hrabat Kouniců, helmbašská huť na vimperském eggenbergkém panství a Juliusthal na zákupském panství – nejvýznamnější je buquoyská křiššťálová huť v Nových Hradech (křišťál a opalín) – v českých hutích – experimenty s draselným sklem (alchymista Pietro del Bono) – postupné zlepšování kvality skla – čistší a lépe zpracované suroviny (menší částice, lepší homogenita) – zdokonalení pecí – vyšší teploty a lepší protavení skloviny – vhodné modifikace složení skloviny – migrace sklářů po Evropě - získávání nových zkušeností – Johan Knuckel „Ars vitraria experimentalis“ – soudobé poznatky o výrobě skla – postupnými experimenty se podařilo vyvinout kvalitní sklo – „český křišťál“ – méně kvalitní „křídové sklo“ – výroba opálového skla a rubínového skla – výroba skla s odstupňovanou kvalitou

Sklářská výroba v Čechách ve 2.polovině 17.stol. České barokní sklo hutně tvarované se štípaným dekorem – velmi oblíbené – žertovné džbánky, svícny, kropenky, stolní ozdoby a prolamované misky – vycházejí z benátských technik – zdobeny nálepy tvarovanými kleštěmi a často zatavovanými rubínovými nitěmi – v průběhu 18.stol. tato hutní technika rozšířena především v jižních Čechách České balustrové poháry – zjednodušený obrys dotvářený fazetovým brusem

Štípaný džbán

Opálové sklo

Prolamovaný košík

Sklářská výroba v Čechách ve 2.polovině 17.stol. České balustrové poháry – jižní Čechy – protáhlá kónická kupa, nízký dřík, jednoduchá matná řezba – brus – miskování vybroušenými kuličkami – zjednodušený obrys dotvářený fazetovým brusem

Poháry

Rubínové sklo – barvené koloidními částicemi zlata – na konci 17.stol. nejobdivovanější artefakt ve střední Evropě – imitace drahokamů – objeven Johannem Knuckelem ve sklárně nedaleko Postupimi – navázal na Cassiův purpur (Sn a Au v lučavce královské) – české výrobky se dochovaly jen vzácně – silnostěnné, fazetově broušené, elegantní – výrobu v Čechách zavedl Michael Müller (1688)

České sklo v 18.století 1.pol.18.stol. - největší rozmach českého barokního sklářství – české sklo se stává kulturním pojmem – dobrý odbyt – řada hutí vyrábí kvalitní bezbarvé sklo – stěny tenčí a tvary výrobků jsou lehčí, elegantnější, rozmanitější (hravý styl 18.stol.) – rozvíjí se rytectví a broušení – výroba silně ovlivněna poptávkou – převážně sklo bezbarvé (křišťálové, křídové či obyčejné) – vzácně modré, medové či tmavozelené – 2.pol.18.stol. se znovu častěji objevuje sklo bílé opakní, světlemodré, červené či tmavozelené tvary – typický je proporčně vyvážený balustrový pohár – fazetový balustrový dřík, zřídka nebroušený tvořený stáčenými tyčinkami – kupy – zprvu kónické fazetované, později zaoblené vydutím spodní části nebo konvexně-konkávním zvlněním – druhá čtvrtina – polygonální lodičky na sladkosti, hruškovité karafky na šťávy

České sklo v 18.století – výroba lustrů – výroba plochého skla a zrcadel – zdobení skla rytím a brusem – malba emaily (barevné, švarclot, průbledné barvy) – výroba silně ovlivněna poptávkou – dvojstěnné sklo

Rytý pohár

Zrcadlo