Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Advertisements

Ozonová díra & Skleníkové plyny
Ozónová vrstva Dagmar Trhlínová.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
Abiotické podmínky života
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Ozonová díra.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Zdravá strava
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál objasňuje žákům pojem deriváty uhlovodíků, blíže.
Kyslík – prvek nezbytný pro život
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Ozonová vrstva.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Sluneční energie.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Atmosféra Země Název školy
Ultrafialové záření.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Alternativní zdroje energie
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_180_Atmosféra AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Složky krajiny a životní prostředí
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaAtmosféra.
Ozónová vrstva Země Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Vypracoval: Adam Olejníček Obor: Technické lyceumTřída: 2.L Předmět: BiologieŠkolní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Kašpar LudvíkDatum vypracování:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
VY_32_INOVACE_Slo_I_08 Ozon ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Problémy Ozónové vrstvy.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Kristián Petr Šulista, Jan Stejskal, Šimon Kubeš
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_ 505 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE V. (sluneční záření) Metodický list/Anotace: Žáci si ujasní vliv jednotlivých částí spektra elektromagnetického záření na organismy a blíže se seznámí s účinky ultrafialového světla. Pochopí význam vlivu člověka na pronikání UV světla atmosférou a negativní dopady zvýšeného množství UV záření na zdraví člověka jiných organismů. Zamyslí se nad dopady na globální ekosystém. Zdroje: uvedeny na konci prezentace

EKOLOGIE V. Sluneční záření RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Co víte o vlastnostech UV záření? Uplatňujete sami kroky k ochraně před UV? Proč? http://www.planetminecraft.com/blog/what-would-really-happen-if-you-punched-a-tree-in-real-life/

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetick%C3%A9_spektrum Postavení viditelného světla v celkovém spektru elektromagnetického záření. Z hlediska života organismů je vedle viditelného světla důležité také UV záření a IR záření, které dopadá na povrch Země.

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Ultrafialové záření = UV záření (ulraviolet) Má vlnovou délku kratší než viditelné světlo, ale delší než rentgenové záření Zdrojem je Slunce Pro člověka je neviditelné, ale jsou živočichové schopní ho vnímat (hmyz, ptáci…) – pak ovlivňuje orientaci, biocykly… Podle vlnových délek ho rozdělujeme na: UVA – 400 – 320 nm, asi 99% UV, které dopadne na zemský povrch je z této spektrální oblasti UVB – 320 – 280 nm, z větší části absorbováno atmosférickým ozónem, zhoubné pro živé organismy (denaturace bílkovin a NK, poškození zraku, rakovinotvorné…) UV záření nižších vlnových délek při nenarušené ozónové vrstvě prakticky nedopadá na zemský povrch, pro organismy je prokazatelně zhoubné Úbytek ozónu v atmosféře zvyšuje množství UV záření dopadajícího na zemský povrch, zejména u kratších vlnových délek nebezpečné http://www.savetheworld.own.cz/?call=clanky/ozonova_vrstva

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Ozónová vrstva se nachází ve výšce 25 – 35 km nad zemským povrchem a je součástí stratosféry. Ozón výrazně snižuje pronikání UV světla atmosférou. Ozón vzniká reakcí atomů kyslíku s molekulami O2 za vzniku O3. Atomy kyslíku vznikají rozštěpením molekul O2 vlivem srážek molekul O2 s fotony UV světla nebo elektrickou energií blesků. Zvýšení množství ozónu v ozónové vrstvě oproti přízemním vrstvám atmosféry je pouze o několik částic v milionu, proto je ozónová vrstva velmi zranitelná. http://csep10.phys.utk.edu/astr161/lect/earth/atmosphere.html

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Jako nebezpečné pro existenci ozónové vrstvy se ukázaly halogenované uhlovodíky (freony). Jejich molekuly se ve vyšších vrstvách atmosféry rozkládají a uvolněné atomy chlóru nebo fluoru způsobují rozklad ozónu. Freony se dosud používají jako hnací plyn ve sprejích nebo jako chladící medium v chladničkách a klimatizačních boxech. Především v oblasti zemských pólů dochází díky výše zmíněným látkám k značnému poklesu obsahu ozónu. Proto byla celosvětově přijata opatření omezující používání freonů (Montrealaský protokol, 1987). Oblasti atmosféry se sníženým množstvím ozónu se nazývají ozónové díry. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ozonov%C3%A1_d%C3%ADra Modrofialová oblast označuje ozonovou díru nad Antarktidou 24. září 2006. Oblast má zhruba rozlohu Afriky.

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Zvýšené množství UV záření může vedle výše uvedených problémů (denaturace bílkovin a NK, poškození zraku, rakovinotvorné…) působit také úhyny řas v oceánských ekosystémech, snižovat odolnost rostlin proti klimatickým výkyvům i škůdcům apod. Lze tedy mluvit o zasažení globálního ekosystému. Změny související s úbytkem ozónu mohou snad ovlivnit i vývoj globálního klimatu. Uvolněné freony přetrvávají v atmosféře desítky let. Při jejich radikálním omezení se předpokládá postupné zacelení ozónové díry ve druhé polovině 21. století. http://www.osel.cz/index.php?clanek=3682 Vývoj ozónové díry od roku 1979 do roku 2000. Radikální omezení používíní freonů Se projevilo na zastavení jejího růstu.

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ – K ZAMYŠLENÍ Dá se očekávat radikální omezení výroby freonů od všech států světa? Jak mohou vyspělé země ovlivnit vývoj v méně rozvinutých státech? Pokuste se najít na webu informace o vývoji ozónové díry a míře výskytu rakoviny kůže. Tyto údaje porovnejte. Případně najděte informace o konkrétních zdravotních důsledcích ozónové díry (především jižní polokoule). Rakovina kůže. http://www.topnews.in/health/diseases/skin-cancer

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ – ZDROJE What would really happen if you punched a tree in real life?. In: [online]. [cit. 2012-10-02]. Dostupné z: http://www.planetminecraft.com/blog/what-would-really-happen-if-you-punched-a-tree-in-real-life/ SKŘIVÁNEK, Lukáš. Ozónová vrstva. In: [online]. [cit. 2012-10-04]. Dostupné z: http://www.savetheworld.own.cz/?call=clanky/ozonova_vrstva Ultrafialové záření. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-10-04]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ultrafialov%C3%A9_z%C3%A1%C5%99en%C3%AD Elektromagnetické spektrum. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-10-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetick%C3%A9_spektrum Ozonová vrstva. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ozonov%C3%A1_vrstva The Earth's Atmosphere: Layers of the Atmosphere. In: [online]. [cit. 2012-10-11]. Dostupné z: http://csep10.phys.utk.edu/astr161/lect/earth/atmosphere.html Ozonová díra. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ozonov%C3%A1_d%C3%ADra Uzavření ozónové díry ovlivní globální klima. In: Osel: Objective Source E-Learning [online]. [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://www.osel.cz/index.php?clanek=3682 Skin Cancer: Skin cancer’s influence on quality of life ‘more substantial for women’. In: Topnews.in [online]. [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://www.topnews.in/health/diseases/skin-cancer