Profesionální rovina sociálních pracovnic a pracovníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Vymezení a pojetí sociální práce
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
a jeho využití u klientů po CMP
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
ohroženým domácím násilím
Psychohygiena seniora
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
OSOBNOST.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Sebeuvědomění a sebekontrola
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Specifické metody SP LS 2014
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Vývoj sociální práce v ČR
Profesní etické kodexy
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Náročné životní situace
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Emoční sebereflexe jako předpoklad kvalitní sociální práce
Rodičovství biologické a pěstounské
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Profesionální rovina sociálních pracovnic a pracovníků Radka Janebová

Tři roviny fungování sociálních pracovnic a pracovníků Pracovník jako osoba, která musí pracovat na svém sebepoznání a sebeporozumění Pracovník jako profesionální osoba. Pracovník jako součást vícečlenného pomáhajícího systému a širšího prostředí.

Rozdíl mezi profesionální pomocí a privátním pomáháním První rozdíl vychází právě z toho, že profesionální pomáhání je postaveno na profesních hodnotách, znalostech a dovednostech. Druhý rozdíl je dán tím, že profesionální pomoc není reciproční. Třetí rozdíl spočívá v tom, že jsme jako sociální pracovnice a pracovníci za svou práci placeni naším zaměstnavatelem.

Charakteristika sociálních pracovnic a pracovníků Podmínka zralosti. Autenticita, transparentnost, přirozenost. Komunikace. Schopnost pracovat s emocemi. Schopnost připojení ke druhým a akceptovat druhé. Udržení hranic profesionálního vztahu s klientem (syndrom vyhoření, syndrom pomáhajících). Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a odpovědností

Podmínka zralosti Zahrnuje schopnost činit dobrá rozhodnutí, aby podpořila uspokojení potřeb klienta, a nikoliv samotné pracovnice. Naopak nezralá osobnost se nebude svými emocemi příliš zabývat, ale bude se orientovat výhradně na klienta, kterému bude chtít za každou cenu pomoci (riziko sebeobětování a nadměrné kontroly). Riziko „páchání dobra“.

Autenticita, transparentnost, přirozenost Autenticita – schopnost působit věrohodně, vzbuzovat důvěru klienta. Transparentnost - znamená, že mluvíme v souladu s tím, co si myslíme a jak konáme. Přirozenost - znamená schopnost umět využít své silné stránky a potlačit stránky slabší.

Komunikace Kvalitní komunikace - znamená umět vyslat zprávu, které druhý může porozumět, může ji slyšet, může na ni odpovědět a má příležitost říci, čemu nerozumí. Více viz např. Hartl (2003), Havránková (2003), Kappl (2008).

Schopnost pracovat s emocemi Emoce - určitá individuální reakce spojená s hodnocením konkrétní situace, se kterou se sociální pracovník setkal. Emoce zahrnuje prožitek libosti, či nelibosti a je doprovázená konkrétními fyziologickými projevy (např. zvýšením srdečního tepu, rychlým dýcháním, zčervenáním) i neverbálními projevy (např. změnou gestikulace a mimiky).

2 modely práce s emocemi: Citová neutralita (distance od vlastních pocitů a jejich kontrola) vs. Reflexivní práce s emocemi (respektovat a reflektovat vlastní emoce, nikoliv je potlačovat)

4 scénáře vztahu „reflexivity“ a „emocionality“ V prvním modelu je sociální pracovník zároveň reflexivní i emocionální, což popisují na situaci, kdy lidé kontrolují své emoce ve vztahu k podmínkám prostředí. Ve druhém scénáři je pracovník emocionální a zároveň nereflexivní, k čemuž mohlo dojít díky silnému emočnímu prožitku. Třetí varianta popisuje stav reflexivity bez pocitů, přičemž v tomto případě je pracovník schopen reflektovat své zkušenosti se situací, ale neprojevuje žádnou emoční reakci. Ve čtvrtém modelu absentují jak reflexivita, tak emoce, a je často spojen se situacemi, kdy se jedná o rutinní úkoly.

Reflexivní práce s emocemi (Kappl) Schopnost vnímat práci s klientem jako interakční vztah, který zároveň znamená práci sama se sebou; respekt ke klientovu světu, včetně jeho emocí; uznání vlivu emocí na rozhodování a jejich využití k motivaci klienta; naučit se činit emoce uvědomovanými.

Schopnost připojení ke druhým a akceptovat druhé Akceptovat „osobnost“ klienta, ale nemusíme akceptovat jeho „jednání“. Karel Kopřiva (1997) považuje požadavek akceptace každého klienta za další paradox profesionálního pomáhání „pochopení pro každého“.

Předpoklady kvalitního porozumění (Kopřiva, 1997) Respekt k vnitřnímu světu druhého člověka, tedy uznání hodnoty jedinečnosti každého klienta. Ten je postaven na dovednosti „nerozumět“. Vyhnout se „moralizování“, tedy bagatelizaci vnitřního světa druhého člověka. Vyhnout „diagnostickým nálepkám“, které používají jazyky klinické psychologie, psychiatrie či sociální patologie.

Rizika připojení a akceptace druhých Přílišné sympatie Přílišné nesympatie

Jak postupovat při „přílišné nesympatii“? Jako první si vůbec musíme uvědomit, že máme s klientem spojeny nějaké negativní emoce. Poté Rauchfleisch (2000) považuje za vhodné položit si otázku: Proč právě tohoto klienta či klientku nemám rád/a? Zpravidla však nejde pouze o klienta, ale ve vzájemné interakci nastává nějaká komplikace i na naší straně. Dále bychom měli zvážit, co můžeme změnit na našem vnímání situace a co na straně klienta. Pátým krokem je cílené zaměření na to, aby služba poskytnutá z naší strany byla stejně kvalitní, jako u ostatních klientů. Profesionální pomáhající si přizná, že některé klienty ráda nemá a mít nebude, ale přesto je jim schopna kvalitně pomoci.

Udržení hranic profesionálního vztahu s klientem „Hranice“ - respekt ke vzájemné autonomii mezi pracovníkem a klientem. 3 typy nastavení hranic (Kopřiva, 1997): Propustná Rigidní Polopropustná (ideál)

4 problémy při porušení hranic (Cloud, Townsend, 1998) Neschopností říkat klientovi „ne“ - Jde o situace, kdy klient přichází stále s novými požadavky, a pracovník neumí odmítnout pomoc, přestože tyto požadavky nejsou oprávněné (např. pracovník půjčuje klientovi ze svého peníze). Neschopnost říkat klientovi „ano“ – Pracovnice odmítá poskytnout klientovi i tu pomoc, na kterou má z hlediska jejího popisu práce nárok (může být přítomno u těch, kteří trpí „syndromem vyhoření“, nebo u lidí, kteří dělají profesi sociální práce pouze pro peníze).

4 problémy při porušení hranic (Cloud, Townsend, 1998) Neschopnost slyšet klientovo „ne“ – Stává se v případech, kdy klient odmítá pomoc, ale pracovník mu ji přesto nevyžádaně nutí. Problémem se tato situace stává tehdy, pokud pracovník nedisponuje ze zákona pravomocí, aby klienta k nějakému jednání donutil (klientka sanace rodiny chce jít k soudu sama, sanační pracovnice ji však proti její vůli doprovází). Pokud nevyžádaný zásah sociálního pracovníka vyplývá ze zákona, pak se samozřejmě o problém s hranicemi nejedná. Neschopnost slyšet klientovo „ano“ – Dochází k tomu v situacích, kdy pracovnice opakovaně neslyší klientovy žádosti o pomoc (opatrovnice nereaguje na prosby matky, kterou její bývalý manžel stále tyranizuje přes děti).

Pochybné důsledky důrazu na vnější příčiny problémů Klienti jsou vnímáni jednostranně a bez komplexního posouzení životní situace jako „oběti“, zatímco jejich sociální prostředí jako „viník“ problémů. Pracovník cítí nutkání bezpodmínečné pomoci klientovi, protože „oběti se přece musí pomáhat!”. Nastupující lítost vede pracovnici k tomu, že začne řešit za klienta i takové problémy, které by byl schopný zvládnout sám. Klient, kterému je podsouváno nebo potvrzováno, že je pouhou obětí, může ztrácet motivaci měnit svou situaci. Naopak spíše očekává, že mu bude pomoženo zvnějšku.