Měkké metodiky Jan Smolík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

PVY – OBJEKTOVÉ DS Analýza pro tvorbu IS Bc. Jiří Šilhán.
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Podpora meziobecní spolupráce
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Zlepšování jakosti.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
©AIT, Metoda logického rámce Jan Havlík, AIT Odborná skupina pro predikci a optimalizaci projektů.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Analýza informačního systému
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Systémy pro podporu managementu 2
Diagram příčin a následků (Ishikawův diagram)
Zavádění a údržba informačních systémů
Matematické metody v ekonomice a řízení II
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Databázové systémy Přednáška č. 4 Proces návrhu databáze.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
Techniky projektového řízení
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
INFORMAČNÍ SYSTÉMY Semestrální projekt 2013/2014 Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
Komunikace s rodiči.
Diagram příčin a následku
Analýza informačního systému. Podrobně zdokumentovaný cílový stav Paramentry spojené s provozem systému – Cena – Přínosy – Náklady a úspory – …
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Měkké systémy.
Checklandova metodologie
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Případová studie Seminář 2014.
Metodologie měkkých systémů
Struktura bakalářské práce
1 Systémové pojetí hospodářské organizace (SHO) část 2. Stanislav Horný VŠE, katedra Systémové analýzy
Marketing sportu obecná část
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vedení týmů a týmová práce
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků
Podklady pro zpracování semestrální práce
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Seminář k častým chybám v monitorovacích zprávách
Didaktické prostředky
Modely tvorby rozhodnutí a metody tvorby nových koncepcí
Checklandova metodologie
Metodologie měkkých systémů
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Transkript prezentace:

Měkké metodiky Jan Smolík

Systém Souhrn prvků a vazeb mezi nimi Víc než pouhý součet částí (synergie) Tvrdé systémy (lokomotiva, počítač, sluneční soustava) Měkké systémy Obsahují sociální složku

Měkké metodiky v řízení IS Strategické řízení IS – IS je náš problém Rozpadá se na dílčí problémy IS – měkký systém

Měkké metodologie v jednotlivých fázích řešení problémů IS Definice problému Analýza problému Shromáždění a analýza dat Interpretace dat Návrhy řešení + výběr nejlepšího Zhodnocení výnosnosti řešení Prezentace řešení Realizace řešení Sledování průběhu řešení a kritika

1. Definice problému Okamova břitva Počet entit nelze rozšiřovat nad nezbytnost Ve vědě: pokud lze najít dvě vysvětlení popisující fakta vybereme to nejjednodušší

Okamova břitva Stanovíme širší okruh témat 4 základní otázky Týká se to nás? Můžeme s tím něco udělat v rozumné době? Umíme o tom shromáždit údaje? Opravdu chceme toto řešit? Na základě odpovědí na tyto otázky možná vyvstanou i formulace řešení

2. Analýza problému Rybí páteř Problém (neefektivní jednání) Příčiny (špatná organizace) Důsledky (vždy méně) Diskuse Rybí páteř Příčiny Problém Důsledky

3. Shromáždění dat SWOT analýza Interview Dotazník Anketa Kontrolní lístky Zápis o provedené činnost Datum, název

4. Interpretace dat Grafické nástroje Paretův diagram Histogram

5. Návrh řešení a výběr nejlepšího Brainstorming Výběr Swapping Modifikovaná Delfa

Brainstorming Pravidla Žádná kritika Naprostá volnost – bláznivé nápady Plodit co nejvíce nápadů Každý nápad se musí zapsat Nechat nápady uležet než se budou vyhodnocovat, žádný není na místě zavržen

Brainstorming Postup Zopakovat a napsat pravidla Napsat co řešíme Tvorba a zapisování nápadů Uležení (nejlépe všichni odejdou) Seskupit body do témat

Swapping Používá se, když jsou v týmu dva protichůdné názory Hlasování nevhodné (rozhodne jeden labilní jedinec) Postup Tým se rozdělí na dva tábory Argumentace Diskuse Shoda na jednom řešení

Modifikovaná Delfa Postup Každý člen týmu individuálně písemně navrhne možné řešení problému Udělá se seznam bez ohledu na četnost Každý vybere 3, které se mu nejvíc líbí Vyberou se 3 s nejvíce hlasy Diskuse Shoda na jednom Důvod: máme introverty, kteří se bojí vyjádřit

6. Zhodnocení výnosnosti řešení Cost benefit analýza Na jednu strany přínosy, na druhou náklady/ztráty

7. Prezentace řešení Ústní Písemná Elektronická

8. Realizace řešení Měla by postupovat podle zvoleného řešení

9. Sledování průběhu řešení Analýza silového pole Brzdící síly Brání nám v realizaci Hybné síly Pomáhají překonávat překážky

Nástroje získávání informací Podklady Sledování Interview Dotazník

Podklady WWW stránky Výroční zpráva Interní směrnice Formuláře Čisté i vyplněné Formální popis existujících datových toků Vstupní formuláře, výstupní rozbory, hlášení, faktury, ... Informace o firemní kultuře

Sledování Osobní Dotazníkem Odhalí se „samozřejmé“ informace Plynulost práce, rychlost uspokojování zákazníků, organizace práce Dotazníkem Jednoduchý formulář pro zaznamenávání činností Jak často volají zákazníci (čárka za každý telefonát)

Interview Získání informací pro vývoj IS Navázání pozitivních vztahů Nejběžnější metoda získávání faktů Nezbytná pečlivá příprava Definování cílů, účelu a předmětu i. Seznámení se s podkladovými materiály Volba osoby dotazovaného Vytvoření formálních předpokladů pro realizaci i. Specifikace otázek, jejich typů, scénář

Otevřené otázky Snazší na sestavení Interview založené na formulaci dotazovaného (postoje, hodnoty) Více detailních informací Zbytečné a zavádějící detaily Ztráta kontroly nad průběhem K odhalení užitečných informací třeba delší doba

Uzavřené otázky Šetří čas Snadné srovnání různých interview Směřují přímo k věci Nudné Ztroskotávají při získávání detailů Nelze postihnout hlavní myšlenky Nepřispívají k budování dobré vazby

Chyby Sugestivní otázky Chybně sestavený výčet nabídek Citlivé otázky (anonymní dotazník)

Logická posloupnost Pyramida Nálevka Začneme detailními většinou uzavřenými otázkami Následně se téma rozšiřuje pomocí otevřených otázek Končí na obecné shrnující úrovni Nálevka Začínáme obecnými otevřenými otázkami Následně specifikujeme pomocí uzavřených otázek

Dotazník Pro velký počet uživatelů Rychlý a levný sběr velkého množství informací Možnost odvolávat se na přiložené materiály Nutná extrémně pečlivá příprava (nelze dovysvětlit otázku) Dvojznačnost, špatné pochopení

Škálování Nominální Ordinální Intervalové Poměr Rozděluje do skupin 1. Auto, 2. Autobus, 3. Vlak Ordinální Rozděluje do skupin a navíc definuje následnost 1. Špatné, 2. Průměrné, 3. Výborné Intervalové Poměr