Měkké metodiky Jan Smolík
Systém Souhrn prvků a vazeb mezi nimi Víc než pouhý součet částí (synergie) Tvrdé systémy (lokomotiva, počítač, sluneční soustava) Měkké systémy Obsahují sociální složku
Měkké metodiky v řízení IS Strategické řízení IS – IS je náš problém Rozpadá se na dílčí problémy IS – měkký systém
Měkké metodologie v jednotlivých fázích řešení problémů IS Definice problému Analýza problému Shromáždění a analýza dat Interpretace dat Návrhy řešení + výběr nejlepšího Zhodnocení výnosnosti řešení Prezentace řešení Realizace řešení Sledování průběhu řešení a kritika
1. Definice problému Okamova břitva Počet entit nelze rozšiřovat nad nezbytnost Ve vědě: pokud lze najít dvě vysvětlení popisující fakta vybereme to nejjednodušší
Okamova břitva Stanovíme širší okruh témat 4 základní otázky Týká se to nás? Můžeme s tím něco udělat v rozumné době? Umíme o tom shromáždit údaje? Opravdu chceme toto řešit? Na základě odpovědí na tyto otázky možná vyvstanou i formulace řešení
2. Analýza problému Rybí páteř Problém (neefektivní jednání) Příčiny (špatná organizace) Důsledky (vždy méně) Diskuse Rybí páteř Příčiny Problém Důsledky
3. Shromáždění dat SWOT analýza Interview Dotazník Anketa Kontrolní lístky Zápis o provedené činnost Datum, název
4. Interpretace dat Grafické nástroje Paretův diagram Histogram
5. Návrh řešení a výběr nejlepšího Brainstorming Výběr Swapping Modifikovaná Delfa
Brainstorming Pravidla Žádná kritika Naprostá volnost – bláznivé nápady Plodit co nejvíce nápadů Každý nápad se musí zapsat Nechat nápady uležet než se budou vyhodnocovat, žádný není na místě zavržen
Brainstorming Postup Zopakovat a napsat pravidla Napsat co řešíme Tvorba a zapisování nápadů Uležení (nejlépe všichni odejdou) Seskupit body do témat
Swapping Používá se, když jsou v týmu dva protichůdné názory Hlasování nevhodné (rozhodne jeden labilní jedinec) Postup Tým se rozdělí na dva tábory Argumentace Diskuse Shoda na jednom řešení
Modifikovaná Delfa Postup Každý člen týmu individuálně písemně navrhne možné řešení problému Udělá se seznam bez ohledu na četnost Každý vybere 3, které se mu nejvíc líbí Vyberou se 3 s nejvíce hlasy Diskuse Shoda na jednom Důvod: máme introverty, kteří se bojí vyjádřit
6. Zhodnocení výnosnosti řešení Cost benefit analýza Na jednu strany přínosy, na druhou náklady/ztráty
7. Prezentace řešení Ústní Písemná Elektronická
8. Realizace řešení Měla by postupovat podle zvoleného řešení
9. Sledování průběhu řešení Analýza silového pole Brzdící síly Brání nám v realizaci Hybné síly Pomáhají překonávat překážky
Nástroje získávání informací Podklady Sledování Interview Dotazník
Podklady WWW stránky Výroční zpráva Interní směrnice Formuláře Čisté i vyplněné Formální popis existujících datových toků Vstupní formuláře, výstupní rozbory, hlášení, faktury, ... Informace o firemní kultuře
Sledování Osobní Dotazníkem Odhalí se „samozřejmé“ informace Plynulost práce, rychlost uspokojování zákazníků, organizace práce Dotazníkem Jednoduchý formulář pro zaznamenávání činností Jak často volají zákazníci (čárka za každý telefonát)
Interview Získání informací pro vývoj IS Navázání pozitivních vztahů Nejběžnější metoda získávání faktů Nezbytná pečlivá příprava Definování cílů, účelu a předmětu i. Seznámení se s podkladovými materiály Volba osoby dotazovaného Vytvoření formálních předpokladů pro realizaci i. Specifikace otázek, jejich typů, scénář
Otevřené otázky Snazší na sestavení Interview založené na formulaci dotazovaného (postoje, hodnoty) Více detailních informací Zbytečné a zavádějící detaily Ztráta kontroly nad průběhem K odhalení užitečných informací třeba delší doba
Uzavřené otázky Šetří čas Snadné srovnání různých interview Směřují přímo k věci Nudné Ztroskotávají při získávání detailů Nelze postihnout hlavní myšlenky Nepřispívají k budování dobré vazby
Chyby Sugestivní otázky Chybně sestavený výčet nabídek Citlivé otázky (anonymní dotazník)
Logická posloupnost Pyramida Nálevka Začneme detailními většinou uzavřenými otázkami Následně se téma rozšiřuje pomocí otevřených otázek Končí na obecné shrnující úrovni Nálevka Začínáme obecnými otevřenými otázkami Následně specifikujeme pomocí uzavřených otázek
Dotazník Pro velký počet uživatelů Rychlý a levný sběr velkého množství informací Možnost odvolávat se na přiložené materiály Nutná extrémně pečlivá příprava (nelze dovysvětlit otázku) Dvojznačnost, špatné pochopení
Škálování Nominální Ordinální Intervalové Poměr Rozděluje do skupin 1. Auto, 2. Autobus, 3. Vlak Ordinální Rozděluje do skupin a navíc definuje následnost 1. Špatné, 2. Průměrné, 3. Výborné Intervalové Poměr