Metriky Jan Smolík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Advertisements

Ing. Lenka Štibrányiová
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
managementu znalostí podle
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Výběr informačního systému Karel Jaborník
Management kontinuity činností organizace
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Předmět: Řízení podniku 1
Rozpočty.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
1 Měření efektů manažerských vzdělávacích a rozvojových aktivit Štěpán Galbavý Partner Inventa,s. r. o.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Období snižování nákladů Důvody proč vzdělávat a jejich zřetelnost Hynek Rais Česká pojišťovna 22. července 2004.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Manažerské informační systémy Informační systémy Ing. Dagmar Řešetková
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Management systému řízení kvality
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
BSC - Metoda Balanced Scorecard
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Petráčková Jozová Cézová
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Téma 7. Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Téma 13: Finanční plánování
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Standardy pro základní vzdělávání
Digitální učební materiál
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Transkript prezentace:

Metriky Jan Smolík

Definice metriky Metrika je konkrétně definovaná metoda měření a definovaný rozsah měření (ISO/IEC FDIS 9126-1:2000) Metrika je přesně vymezený finanční či nefinanční ukazatel nebo hodnotící kritérium, které jsou používány k hodnocení úrovně efektivnosti konkrétní oblasti řízení podnikového výkonu a jeho efektivní podpory prostředky IS/IT (Učeň 2001)

Portfolio metrik Skupina metrik sdružených za určitým cílem Vztahuje se ke konkrétnímu procesu,oblasti nebo projektu

Zaměření metrik Cíle Kritické faktory úspěchu Procesy Aktivity Výkonnost zdrojů

Užití v IS/IT Užití IS/IT Provozu IS/IT Inovace IS/IT Vývoje software

Členění dle úrovně řízení Strategické Taktické Operativní

Členění Tvrdé Měkké Interní Externí Diskrétní Kontinuální

Atributy metrik Název a identifikace Definice (vzorec) Vlastník Dimenze Výchozí s cílová hodnota Zdroje pro měření dat Postupy měření Postupy ověřování

Tvrdé metriky Objektivně měřitelné ukazatele Př.: zisk, doba vyřízení objednávky, překročení pracnosti Snadno měřitelné Bez dodatečných nákladů Většinou převeditelné na peníze Indikátor – stanoven horní a dolní limit

Měkké metriky Hodnotí se auditním způsobem V praxi především k měření a hodnocení informatické podpory procesům Příklad: hodnocení školitele, spokojenost se službami helpdesku, soulad cílů projektu s cíli podniku

Zásady užití metrik 1/3 Struktura metrik musí odpovídat rozvoji firmy Vyvážené nasazení TM a MM Stabilizovaný řád Rozmach Převaha MM Vnitřní sociální neklid Rodící se nový řád

Zásady užití metrik 2/3 V některých případech nemá smysl stanovit zvláštní metriky pro souběžně prováděné inovační aktivity Nový IS, TQM, BPR, ISO, controling, ... Je lepší soustředit se na celkový výsledek

Zásady užití metrik 3/3 Metriky mají průřezový charakter Je těžké přiřadit je konkrétním oblastem Metrika péče o zákazníka může být zároveň metrikou marketingu, servisu nebo prodeje

Provozní metriky informatiky Metriky užití IS/IT Efektivita informatické podpory procesům Vztahují se k rozhraní Metriky provozu IS/IT Efektivita a výkonnost vlastního provozu Odvozeny od metrik užití

Metriky užití IS/IT Stanoveny v SLA Tvrdé metriky Měkké metriky Dostupnost, odezva aplikace, odezva na incident, doba řešení požadavku Průměrná, kritická, stretch Měkké metriky Akceptace, potvrzení realizovaného školení, hodnocení lektora, hodnocení účastníka školení

Metriky provozu Odvozeny od metrik užití Konzistetní a hierarchicky uspořádané Co nejvíce indikátorů Co nejvíce plán vs. skutečnost

Metriky provozu – příklady Řízení IS/IT TM: Rozpočet MM: Akceptační hlášení souladu s legislativou, AH souladu s BPR, hlášení o srovnání analýzy rizik Řízení zdrojů TM:Limity užití lidských zdrojů, Řízení výběrových řízení MM: Soulad s informační strategií

Metriky efektů inovace IS/IT – historie Skutečný přínos Přínosem je implementace nástrojů IS pro efektivní řízení Přínosem je implementace IS Přínosem je dosažení měřených efektů Zdroj: Učeň

Hodnocení inovace – základní kritéria výběru Manažerská kritéria Soulad s globální a informační strategií Význam pro konkurenceschopnost Normy kvality, legislativní požadavky Technicko-organizační kritéria Funkčnost (95 % v roce 1998) Bezpečnost (82 %) Kompatibilita (71 %) Cena (37 %)

Hodnocení inovace – základní kritéria výběru Finanční kritéria Úspora nákladů Průměrné roční náklady, diskontované náklady Vykazovaný zisk Průměrná výnosnost, doba návratnosti, kumlativní příjem z investice, čistá současná hodnota, vnitřní výnosové procento Peněžní tok z investice

Metriky hodnocení efektů inovace IS/IT Tvrdé metriky Někdy je potřeba provést eliminaci inflace (nejlépe pomocí indexu míry inflace ČSÚ) Měkké metriky Odseparování míry zásluh dodavatele na dosažení tvrdých metrik Nejčastěji formou žádoucího stavu

Definice TM Definice TM a určení významu k podnikové strategii (váhy 0—1 součet =1) Stanovení výchozích hodnot Stanovení cílových hodnot Verifikace Definice prahových hodnot vyplácení zádržného a bonusů Snímek 1 = vážený součet současná/cílová hodnota Další snímky Analýza

Definice MM Definice MM v každé oblasti Stanovení výchozích hodnot Stanovení cílových hodnot Definice vah V1 váha oblasti V2 váha metriky v oblasti V3 = V1 * V2 Definice prah. hodnot placení zádržného a bonusů Snímek MM hodnotíme 0 –100 (B) HO = V3 * B (hodnota oblasti) Celkem =  HO Další snímky Analýza

Vztah mezi tvrdými a měkkými metrikami Měkké metriky zřejmě nejsou správně zvoleny Externí faktory Nekor. postupy snímk. Sezonní vlivy Metriky správně zvoleny, působí synergicky Verifikace: investice má vysokou návratnost Špatná investice Důvody poklesu jsou mimo IS/IT Uživatelé neproměňují získané výhody Nesprávné metriky Nesprávně cílené oblasti inovace Se zvyšuje Hodnota snímků tvrdých metrik Se snižuje Hodnota snímků měkkých metrik Se snižuje Se zvyšuje

Vývoj SW – oblasti Časový plán a vývoj Zdroje a náklady Dodržování milníků, vývoj produktu, přírustek vývoje Zdroje a náklady Zaměstnanci, finance, dostupnost zdrojů Růst a stabilita Rozsah produktu a stabilita, funkční rozsah Kvalita Chyby, předělávky Výkonnost vývoje prokutivita Technická přiměřenost Využití zdrojů, technické provedení, dopad technologie

Metriky znovupoužitelnosti SW komponent Typy znovupoužití Bez modifikace Částečná modifikace Rozsáhlá modifikace

Znovupoužitelnost Relativní náklady znovupoužití Poměr nákladů na z. bez modifikace / vývoj nové Relativní náklady tvorby znovu použitelných komponent 20 % zobecnění 15 % rozšíření dokumentace 10 % dodatečné testování 5 % podpora knihoven a údřžu 60 % dodatečných nákkladů Stupeň znovupoužití