Pozornost a její druhy Denisa Landová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Pozornost, vědomí Škola:
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
P OZORNOST. C O JE POZORNOST ? = psychický stav člověka, projevující se zaměřeností a soustředěností vědomí Zaměřenost: člověk si vybírá některé podněty.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
POZORnost (prosexie) 4. přednáška.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Temperament Pavel Šuranský.
Rozdíly mezi osobnostmi
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Strachy v období rané adolescence
Vůle.
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Cvičení se zaměřením na pozornost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Zákony vývoje.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie – CŽV 2012
Nevědomí.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Pozornost a paměť, představivost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pozornost a její druhy Denisa Landová

Pozornost je … zdůrazněné vyzdvihnutí obsahu (G.Anschütz) aktuální stupeň aktivity psychických funkcí aktivovaných psychickými silami (H.Rohracher) selektivní (výběrový) faktor (R.S.Woodworth) výběrový činitel ve vnímání (H.H. Kendler) selektivní zdůrazňování některých částí nebo aspektů situace (D. Krech)

Pozornost zaměření psychické činnosti na vnější nebo vnitřní podněty, které směřuje k jejich co nejpřesnějšímu vědomému odrazu proniká veškerou činnost člověka pozornost, soustředěnost x nepozornost, roztěkanost je podmínkou každé vědomé činnosti výběrová povaha pozornosti zaměřenost pozornosti předměty pozornosti: jevy vnějšího světa, vlastní prožívání, podněty vlastního organismu, vlastní činnost

Fenomén koktejlové party Edward Collin Cherry britský kognitivní vědec 50.léta 20. století při společenských akcích člověku připadá, že jeho společník mluví hlasitěji než ostatní – hovory jsou ale všechny téměř stejně hlasité soustředění pozornosti a zraková vodítka neverbální komunikace zapříčiní vyšší míru porozumění s kontaktovanou osobou

Vlastnosti pozornosti Rozsah - množství podnětů, na které jsem schopni se současně zaměřit Stálost – délka nebo trvalost našeho soustředění na prováděnou činnost nebo sledovaný děj Soustředěnost = koncentrace – vyčlenění předmětů pozornosti z okolních jevů Rozdělování = distribuce – schopnost sledovat dva a více předmětů nebo dějů Bdělost – připravenost pozornosti Roztržitost – neschopnost přenášet nebo soustřeďovat pozornost

Bezděčná pozornost neúmyslná, pasivní vrozený základ– tzv. orientačně pátrací reflex vzniká a udržuje se bez zvláštního záměru a volního úsilí je určována zvláštnostmi působící situace nebo podnětu (předmět je nový, neobvyklý, kontrastní, velice intenzivně na nás působí…)

Záměrná pozornost úmyslná je určována cílem vědomě vykonávané činnosti vyžaduje vynaložení volního úsilí proces vědomého se soustředění na určitý předmět náročnější než bezděčná pozornost utváří se během života člověka (zejména na základě výchovných požadavků na vykonávanou činnost) prvně se objevuje okolo 3 let

Poruchy pozornosti Hyperprosexie – patologické zesílení pozornosti Hypoprosexie - snížení pozornosti Aprosexie – vystupňování hypoprosexie – úplná neschopnost zaměřit pozornost ADD – dříve označováno LMD ADD + H – spojení s hyperaktivitou DD no H – bez hyperaktivity, ADHD s agresivitou, DD – opoziční chování.

ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder hyperaktivita s poruchou pozornosti symptomy: poruchy pozornosti impulzivita hyperaktivita projevují se od raného dětství, nejčastěji ve školním věku (postihují 5-7% dětí, častěji chlapce) příčiny nejsou známy, pravděpodobně genetické vlivy často výskyt specifických poruch učení – např. dyslexie

Prameny Literatura Psychologie pro ekonomy a manažery (V. Provazník a kol.) Psychologie pro ekonomy a manažery (D. Pauknerová a kol.) Malá encyklopedie současné psychologie (F. Hylík, M.Nakonečný) Slovník základních pojmů z psychologie (I.Gillnerová a kol) Pozvání do psychologie osobnosti (V. Smékal) Internet http://psychologia-sk.blogspot.com/2008/09/druhy-pozornosti.html http://add.about.com/od/adhdthebasics/a/ADHDbasics.htm http://www.pppnj.adslink.cz/data/odborneclanky/adhd.html http://cs.wikipedia.org/wiki/ADHD http://www.psychotesty.psyx.cz/texty/pozornost.htm http://www.rodina.cz/clanek3345.htm