INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Institucionální rámec EU © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Přehled orgánů Evropské unie
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
I NSTITUCE EU II VY_32_INOVACE_ 14 Instituce EU II.
EU a Česká republika Instituce EU
Evropská unie a její instituce
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Instituce v EU Vypracovaly: Robenková Pavlína Šmírová Lucie
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Seminář v Evropském domě
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
ESVA. Lisabonská smlouva ER – oficiální EU instituce Úroveň hlav států a vlád Stanovuje cíle a dává obecné směry SZBP – závěry ER Stálý předseda ER zajišťuje.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
Evropské instituce a právo Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní obchod
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Příprava České republiky na výkon předsednictví v Radě Evropské unie leden – červen 2009.
Tři hlavní orgány Evropský parlament - hlas občanů Hans-Gert Pöttering
I NSTITUCE EU Veřejná správa v EU. Na konzultace s právníkem po celou dobu trestního řízení, ale také třeba na možnost informovat rodinu o svém zatčení,
Struktura a principy Evropského práva
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Evropská Unie.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Instituce a právo ES/EU - Rozhodování v EU Michal Částek Veřejná správa EU1.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Evropská občanská iniciativa
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Institut ochránce práv dětí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Přehled orgánů Evropské unie
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Renata Pitrová Název materiálu:
Transkript prezentace:

INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Evropský parlament Evropská komise Evropská rada Rada Evropské unie Evropský soudní dvůr Evropský účetní dvůr Hospodářský a sociální výbor Výbor regionů Evropská investiční banka Evropská centrální banka Evropský ombudsman

INSTITUCIONÁLNÍ ROVNOVÁHA Zásada institucionální rovnováhy = každá instituce jedná v souladu se svěřenými pravomocemi. Žádná instituce nesmí zasahovat do pravomocí instituce jiné. Sdílení politické odpovědnosti: Komise navrhuje, EP doporučuje, Rada EU rozhoduje, Soudní dvůr rozhoduje spory, Evropská rada stimuluje, Evropský účetní dvůr kontroluje finance, Evropská investiční banka podporuje, Hospodářský a sociální výbor diskutuje, Výbor regionů reprezentuje zájmy regionů, Evropský ombudsman dozírá a ECB pečuje o cenovou stabilitu.

SMLOUVA Z NICE Schválena na zasedání Evropské rady v Nice dne 11. prosince 2000. Ratifikována členskými státy, tj. vstoupila v platnost dne 1. února 2003. Většina ustanovení platí do roku 2009. Touto smlouvou byla završena mezivládní konference, jejímž cílem bylo nastavit fungování evropských institucí tak, aby byly připraveny na vstup nových členských států. Smlouva doplnila ostatní smlouvy a otevřela cestu k první velké institucionální reformě v rámci integračního procesu.

SMLOUVA Z NICE – HLAVNÍ ZMĚNY Složení a omezení rozsahu Evropské komise. Rozšíření možností pro hlasování kvalifikovanou většinou do dalších oblastí. Nové rozdělení vážení hlasů v Radě EU. Zajištění větší flexibility pro zpřesněná ujednání o spolupráci. Zjednodušení smluv, definování pravomocí, začlenění Charty základních práv a role národních parlamentů. Deklarace o budoucnosti Unie – stanovení dalších kroků k prohloubení institucionálních reforem.

Rozhodování v Evropské unii Evropská komise, Evropský parlament, Rada Evropské unie

RADA EU Obecné záležitosti a vnější vztahy Hospodářství a finance (ECOFIN) Spravedlnost a vnitřní věci Zaměstnanost, sociální politika, zdraví a ochrana spotřebitele Konkurenceschopnost Doprava, telekomunikace a energie Zemědělství a rybolov Životní prostředí Vzdělávání, mládež a kultura

ÚKOLY RADY EU Schvalovat evropské právní předpisy Koordinovat hlavní směry hospodářské politiky členských států.   Uzavírat mezinárodní smlouvy mezi EU a dalšími zeměmi nebo mezinárodními organizacemi. Spolu s Evropským parlamentem schvalovat rozpočet EU. Rozvíjet společnou zahraniční a bezpečnostní politiku Koordinovat spolupráci vnitrostátních soudů a policejních složek v trestních věcech

COREPER V Bruselu má každý členský stát EU stálou skupinu delegátů, zastupujících zájmy svých zemí v EU(vedoucím je „stálý zástupce“). "stálí zástupci" se každý týden scházejí v rámci Výboru stálých zástupců (COREPER). Úkolem tohoto výboru je připravovat práci Rady(kromě otázek zemědělství-speciální výbor COREPER je ve své činnosti podporován řadou pracovních skupin, které tvoří úředníci národních administrativ.

Předsednictví Rady Mění se v šestiměsíčních intervalech. Každá země tedy po dobu 6 měsíců zodpovídá za program jednání Rady. Předsednictví je podporováno generálním sekretariátem, který připravuje a zajišťuje hladké fungování práce Rady na všech úrovních.

Hlasování v Radě Nejčastěji dochází k hlasování tzv.“kvalifikovanou většinou“ - návrh může být přijat jen za podpory určitého minimálního počtu hlasů. V citlivých oblastech však musejí být rozhodnutí přijata jednomyslně. Česká republika spolu s Belgií, Řeckem, Maďarskem a Portugalskem disponuje 12 hlasy.

Předsednictví ČR v Radě EU „Evropa bez bariér“. RNDr. Alexandr Vondra místopředseda vlády pro evropské záležitosti Rozpočet: 700 mil. Kč pro rok 2008 a 1 mld. Kč pro rok 2009 Francie (červenec - prosinec 2008) Česká republika (leden - červen 2009) Švédsko (červenec - prosinec 2009) 

SOUDNÍ DVŮR řízení o předběžné otázce; řízení o porušení Smlouvy; řízení o prohlášení neplatnosti; řízení o nečinnosti.       

Evropský soudní dvůr Byl založen v roce 1952 Pařížskou smlouvou. Jeho úkolem je zajišťovat, že legislativa EU je interpretována a uplatňována ve všech členských státech stejně. Soudní dvůr se skládá z jednoho soudce z každého členského státu. V zájmu efektivnosti však bude Soudní dvůr moci zasedat i jako "velký senát” složený pouze ze 13 soudců 1989 zřízen "Soud prvního stupně„- z důvodu velkého množství řešených případů.

Jak funguje ESD V první fázi po předložení písemných podkladů zúčastněných stran sestaví přidělený soudce zprávu. Na základě zprávy učiní generální advokát vlastní závěry. Soudce vezme závěry v úvahu a sestaví návrh rozsudku. Ve druhé fázi dochází k veřejnému slyšení na jehož základě dojde k rozhodnutí soudu hlasováním.

Evropské právo Je základem Evropské intergace Jedná se o nezávislý právní systém, který je nadřazen právním systémům jednotlivých států. Společné právo má tři oblasti, které se ale navzájem prolínají: Primární právo Sekundární právo Judikatura (výkon soudní moci, souzení).

Primární právo Sestává především ze smluv, ale i dalších úmluv. Dohody uzavřené mezi vládami členských zemí Musí být ratifikovány parlamenty členských států Upravují legislativní, exekutivní a judikativní postupy společného práva EU

Sekundární právo Předpisy (nařízení) – jsou bezprostředně platné a ve všech členských zemích právně závazné, aniž by k tomu byly potřebné, nebo vyhrazené, jakékoliv kroky na národní úrovni Směrnice - zavazují členské země dosáhnout určitých cílů během určené doby, přičemž národní instituce mohou určit prostředky, jak jich dosáhnout, směrnice musí být převedeny do práva jednotlivých členů Rozhodnutí a usnesení - jsou pro příjemce závazná, nevyžadují, nepředpokládají žádné další kroky na národní úrovni, aby vešly v platnost. Doporučení a stanoviska – která nejsou závazná.

Judikatura Vykonávání soudní pravomoci EU, obsahuje rozsudky Evropského soudního dvora, Soudu první instance, ve sporech, které jsou jim předloženy Komisí, soudy členských států, organizacemi nebo jednotlivci.

ÚČETNÍ DVŮR 1975 Lucemburg Kontrolovat rozpočet EU - řádné rozpočtové hospodaření Záruka efektivního a otevřeného fungování systému EU

Evropský hospodářský a sociální výbor PORADNÍ ORGÁNY Evropský hospodářský a sociální výbor Zastupuje zaměstnavatele, odborové svazy, zemědělce, spotřebitele a další zájmové skupiny Předkládá jejich stanoviska a chrání jejich zájmy v politických rozhovorech s Komisí, Radou a Evropským parlamentem Výbor regionů -orgánem složeným ze zástupců evropských regionálních a místních úřadů - konzultace: rozhodnutí EU v otázkách místní a regionální správy, jako je regionální politika, životní prostředí, vzdělávání a doprava

Interinstitucionální orgány Úřad pro úřední tisky Úřad pro výběr personálu Evropských společenství (EPSO) ADMINISTRATORS IN THE FIELD OF TRANSLATION EPSO/AD/118/08 - CZECH (CS) http://europa.eu/epso/competitions/test_interactif_en.cfm Evropská správní škola