MECHANICKÉ VLNĚNÍ 16. Šíření vlnění v prostoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Název projektu: Učení pro život
07. Kinematika harmonického pohybu – příklady I.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 20. Mechanické vlnění – příklady II.
MĚŘENÍ JALOVÉHO A ZDÁNLIVÉHO VÝKONU
ACCESS IMPORT TABULKY Z EXCELU- 04 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
PHP Cyklické příkazy v PHP - 08
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
VLNĚNÍ V IZOTROPNÍM PROSTŘEDÍ
Statika Vazbové síly na nosníku 15
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
Digitální učební materiál
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
OPTIKA 02. Elektromagnetické spektrum, IR a UV záření
Hydromechanika Archimédův zákon, ponořený objem, ponor 19
KVANTOVÁ OPTIKA 16. Fotoelektrický jev
GEOMETRICKÁ OPTIKA 06. Zrcadla
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
KVANTOVÁ OPTIKA 17. Kvantová optika, příklady I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
OHYB VLNĚNÍ.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
ELEKTROTECHNICKÁ MĚŘENÍ
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 05. Souvislost úhlové rychlosti a úhlové frekvence KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Excel úpravy grafu, karta Návrh
ACCESS SESTAVY, CVIČENÍ Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ACCESS PŘÍKAZOVÉ TLAČÍTKO, CVIČENÍ 20 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Pružnost a pevnost Průřezové moduly pro namáhání krutem a ohybem 03
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 01. Úvod Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
EKONOMIKA MAJETEK podniku Ing. Hana Kročová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 10. Dynamika harmonického pohybu – příklady
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
ČÁSTI ANALOGOVÝCH MĚŘICÍCH PŘÍSTROJŮ
GEOMETRICKÁ OPTIKA 07. Zobrazení dutým kulovým zrcadlem OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Statika Vazbové síly na páce 11
Digitální učební materiál
GEOMETRICKÁ OPTIKA 10. Zobrazení tenkou spojkou Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Ing. Bohuslava Vitekerová
Hydromechanika Měření přetlaku a podtlaku 13
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 02. Kmitavý pohyb Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 03. Harmonické kmitání Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Statika Moment silové soustavy, nahrazení síly silou 07
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Hydromechanika Síla na dno uzavřené nádrže 07
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
OPTICKÉ JEVY OPTIKA 13. Vady oka Mgr. Marie Šiková
Statika Prostorová soustava sil 17
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
OPTICKÉ JEVY OPTIKA 03. Vznik světla Mgr. Marie Šiková
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

MECHANICKÉ VLNĚNÍ 16. Šíření vlnění v prostoru KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY MECHANICKÉ VLNĚNÍ 16. Šíření vlnění v prostoru Mgr. Marie Šiková www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál opakuje a procvičuje základní pojmy a vztahy z nauky o mechanickém vlnění. Je doplněn přehledem použitých fyzikálních vztahů a pracuje interaktivně. Materiál může být doplněn výkladem učitele, ale umožňuje také použití pro samostatnou práci žáků. Autor Konzultant na PC grafiku Mgr. Marie Šiková RNDr. Jan Hrdý, Ph.D. Jazyk Čeština Očekávaný výstup 23-41-M/01 Strojírenství 26–41-M/01 Elektrotechnika Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Mechanické vlnění, šíření vlnění v prostoru Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály KVJ (kmitavé a vlnové jevy)

16. Šíření vlnění v prostoru Při představě šíření vlnění v prostoru vycházíme z jednoduššího dvojrozměrného modelu šíření vlnění na vodní hladině. Po vodní hladině, na kterou dopadl kámen, se šíří charakteristické kružnice, které jsou tvořeny body se stejnou okamžitou výchylkou. Střed těchto kružnic je v místě vzniku vlnění (v místě dopadu kamene na vodní hladinu). Poloměr těchto kružnic se postupně zvětšuje, a to v závislosti na rychlosti šíření tohoto vlnění. (M)

Charakteristické kružnice na vodní hladině jsou tvořeny body, do kterých vlnění dospělo za stejný čas a mají tedy stejnou okamžitou výchylku. Odborně se nazývají vlnoplochy. Čím se nacházíme dále od zdroje vlnění, tím jsou méně zakřivené a tím se více podobají přímce (samozřejmě na určitém omezeném úseku). Přímky vycházející ze zdroje vlnění, které jsou kolmé na vlnoplochy, určují směr šíření vlnění a říkáme jim paprsky. Načrtněte: (M)

Podobný děj jako na vodní hladině si můžeme představit i v prostoru Podobný děj jako na vodní hladině si můžeme představit i v prostoru. Předpokládáme zdroj zvukových vln, který má malé rozměry. Potom vlnoplochy, ve kterých se zvukové vlnění šíří, mají tvar kulové plochy. I v tomto případě paprsky vycházející ze zdroje vlnění, které jsou opět kolmé na vlnoplochu, určují směr šíření vlnění. V dostatečné vzdálenosti od zdroje vlnění se zmenšuje zakřivení kulových vlnoploch a postupně je můžeme považovat za rovinné vlnoplochy.

Mechanismus šíření vln v prostoru (v rovině) popisuje přesně Huygensův princip: Vlnění se šíří v prostoru (v rovině) ve vlnoplochách. Každý bod, do kterého dospěla vlnoplocha, se sám stává zdrojem tzv. elementárních vlnoploch (elementárního vlnění). Výsledná vlnoplocha je v dalším časovém okamžiku obalovou plochou všech elementárních vlnoploch. Načrtněte Huygensův princip pro případ odrazu vlnění na rovinném rozhraní: (M)

Literatura LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika: Sbírka úloh pro střední školy. 3. vyd. Praha: Prometheus, 2012. ISBN 978-80-7196-266-3. LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy II. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1993. ISBN 978-80-7196-185-7. LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia: Mechanické kmitání a vlnění. 3. vyd. Praha: Prometheus, 2001. ISBN 978-80-7196-216-8.