Operace s lomenými výrazy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Advertisements

Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Převody jednotek objemu,
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení.
Mocniny s racionálním exponentem II.
Geometrická posloupnost - součet
Geometrická posloupnost
Geometrická posloupnost - příklady
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Aritmetická posloupnost - součet
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
Transkript prezentace:

Operace s lomenými výrazy Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů, je zaměřena k opakování operací s lomenými výrazy. Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje určení smyslu výrazu, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech. Tematická oblast Operace s čísly a výrazy Téma Operace s lomenými výrazy Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Maturitní obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S1_20_Operace s lomenými výrazy Datum 31.8.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Sčítání a odčítání lomených výrazů Lomené výrazy uvedeme na společný jmenovatel, kterým je nejvhodnější společný násobek jmenovatelů, potom sečteme ( odečteme) čitatele. 𝒂 𝒃 + 𝒄 𝒅 = 𝒂𝒅+𝒃𝒄 𝒃𝒅 , 𝑏≠0, 𝑑≠0 Příklad: 𝟑𝒂 𝒂 𝟐 −𝟏 + 𝒂−𝟏 𝟐𝒂+𝟐 − 𝒂+𝟐 𝟑𝒂−𝟑 = společný jmenovatel: 𝟔 𝒂−𝟏 𝒂+𝟏 = 6∙3𝑎+ 3∙ 𝑎−1 𝑎−1 − 2 𝑎+1 𝑎+2 6∙ 𝑎−1 𝑎+1 = 18𝑎+3 𝑎 2 −6𝑎+3−2 𝑎 2 −6𝑎−4 6 𝑎 2 −6 = = 𝒂 𝟐 +𝟔𝒂−𝟏 𝟔 𝒂 𝟐 −𝟔 , podmínky: 𝒂≠𝟏, 𝒂≠−𝟏

Násobení lomených výrazů Lomené výrazy násobíme tak, že součin činitelů dělíme součinem jmenovatelů. Pokud možno dříve než násobíme krátíme. 𝒂 𝒃 ∙ 𝒄 𝒅 = 𝒂 ∙ 𝒄 𝒃 ∙ 𝒅 , 𝒃≠𝟎, 𝒅≠𝟎 Příklad: 𝒂 𝟑 −𝟑 𝒂 𝟐 𝒃+𝟑𝒂 𝒃 𝟐 − 𝒃 𝟑 𝟒 𝒂 𝟐 +𝟒𝒂𝒃+𝟒 𝒃 𝟐 ∙ 𝟖𝒃 𝟑 −𝟖 𝒂 𝟑 −𝟒 𝒂 𝟐 +𝟖𝒂𝒃−𝟒 𝒃 𝟐 = 1. vytkneme 2. užijeme vzorce = 𝒂−𝒃 𝟑 𝟒 𝑎 2 +𝑎𝑏+ 𝑏 2 ∙ −𝟖 𝒂−𝒃 𝒂 𝟐 +𝒂𝒃+ 𝒃 𝟐 −𝟒 𝑎 2 −2𝑎𝑏+ 𝑏 2 = 1. zkrátíme 2. užijeme vzorec = 𝑎−𝑏 3 2 ∙ 𝑎−𝑏 𝑎−𝑏 2 = 1. zkrátíme 2. vynásobíme = 𝒂 𝟐 −𝟐𝒂𝒃+ 𝒃 𝟐 𝟐 , podmínky: 𝒂≠𝒃

Dělení lomených výrazů Dělit výrazem je totéž jako násobit výrazem převráceným. Podmínky určujeme ze jmenovatele dělence a čitatele i jmenovatele dělitele. 𝒂 𝒃 : 𝒄 𝒅 = 𝒂 𝒃 ∙ 𝒅 𝒄 = 𝒂𝒅 𝒃𝒄 , 𝒃≠𝟎, 𝒄≠𝟎, 𝒅≠𝟎 Příklad: 𝟐𝟓𝒂 𝒖 𝟐 −𝟐𝟓𝒂 𝒗 𝟐 𝒖−𝒗 : 𝟓 𝒖 𝟑 +𝟓 𝒗 𝟑 𝒖 𝟐 −𝒖𝒗+ 𝒗 𝟐 = : → ∙ = 25𝑎 𝑢+𝑣 𝑢−𝑣 𝑢−𝑣 ∙ 𝑢 2 −𝑢𝑣+ 𝑣 2 5 𝑢+𝑣 𝑢−𝑣 = zkrátíme =𝟓𝒂 , podmínky: u≠∓𝒗

Vypočítejte − 𝟓 𝒂 − 𝟔 − 𝟖𝒂 𝟑𝟔 − 𝒂 𝟐 − 𝟒 𝟔 + 𝒂

Řešení − 5 𝑎 − 6 − 8𝑎 36 − 𝑎 2 − 4 6 + 𝑎 = =− 5 − − 𝑎+ 6 − 8𝑎 6 − 𝑎 ∙ 6 + 𝑎 − 4 6 + 𝑎 =

Řešení − 5 𝑎 − 6 − 8𝑎 36 − 𝑎 2 − 4 6 + 𝑎 = =− 5 − − 𝑎+ 6 − 8𝑎 6 − 𝑎 ∙ 6 + 𝑎 − 4 6 + 𝑎 = = 5 6+ 𝑎 −8𝑎− 4 6− 𝑎 6+𝑎 ∙ 6−𝑎 =

Řešení − 5 𝑎 − 6 − 8𝑎 36 − 𝑎 2 − 4 6 + 𝑎 = =− 5 − − 𝑎+ 6 − 8𝑎 6 − 𝑎 ∙ 6 + 𝑎 − 4 6 + 𝑎 = = 5 6+ 𝑎 − 8𝑎− 4 6− 𝑎 6+ 𝑎 ∙ 6− 𝑎 = = 30+ 5𝑎− 8𝑎− 24+ 4𝑎 6+ 𝑎 ∙ 6− 𝑎 =

Řešení − 5 𝑎 − 6 − 8𝑎 36 − 𝑎 2 − 4 6 + 𝑎 = =− 5 − − 𝑎+ 6 − 8𝑎 6 − 𝑎 ∙ 6 + 𝑎 − 4 6 + 𝑎 = = 5 6+ 𝑎 − 8𝑎− 4 6− 𝑎 6+ 𝑎 ∙ 6− 𝑎 = = 30+ 5𝑎− 8𝑎− 24+ 4𝑎 6+ 𝑎 ∙ 6− 𝑎 = = 6+ 𝑎 6+ 𝑎 ∙ 6− 𝑎 =

Výsledek − 5 𝑎 − 6 − 8𝑎 36 − 𝑎 2 − 4 6 + 𝑎 = =− 5 − − 𝑎+ 6 − 8𝑎 6 − 𝑎 ∙ 6 + 𝑎 − 4 6 + 𝑎 = = 5 6+ 𝑎 − 8𝑎− 4 6− 𝑎 6+ 𝑎 ∙ 6− 𝑎 = = 30+ 5𝑎− 8𝑎− 24+ 4𝑎 6+ 𝑎 ∙ 6− 𝑎 = = 6+ 𝑎 6+ 𝑎 ∙ 6− 𝑎 = = 𝟏 𝟔− 𝒂 Podmínky: 𝒙≠∓𝟔

Počítej samostatně 𝑡+9 𝑡 + 𝑡 9−𝑡 + 81 𝑡 2 −9𝑡 ∙ 𝑡 2 −81 𝑡 3 +729

Kontrola řešení 𝑡+ 9 𝑡 + 𝑡 9− 𝑡 + 81 𝑡 2 − 9𝑡 ∙ 𝑡 2 − 81 𝑡 3 + 729 = 𝑡+ 9 𝑡 + 𝑡 9− 𝑡 + 81 𝑡 2 − 9𝑡 ∙ 𝑡 2 − 81 𝑡 3 + 729 = = 𝑡+ 9 ∙ 𝑡− 9 − 𝑡 2 + 81 𝑡∙ 𝑡−9 ∙ 𝑡− 9 ∙ 𝑡+ 9 𝑡+ 9 ∙ 𝑡 2 − 9𝑡+ 81 = = 𝑡 2 − 81− 𝑡 2 + 81 𝑡 ∙ 1 𝑡 2 − 9𝑡+ 81 = = 0 𝑡 ∙ 1 𝑡 2 − 9𝑡+ 81 = = 0 t≠∓ 9, t≠𝟎

Kontrola znalostí A 𝟏 𝟒−𝒙 − 𝟏𝟐𝒙 𝟔𝟒− 𝒙 𝟑 𝒓−𝟕 𝒓 𝟕−𝒓 + 𝒓+𝟕 𝒓 + 𝟒𝟗−𝒓 𝒓 𝟐 −𝟕𝒓 𝒎− 𝟐 𝒎 𝟐 − 𝟐𝒎+ 𝟒 − 𝟒𝒎− 𝟖 𝒎 𝟑 + 𝟖 : 𝟔𝒎− 𝟏𝟐 𝟐 𝒎 𝟑 + 𝟏𝟔 B 𝟗𝒙 𝟐𝟕− 𝒙 𝟑 − 𝟏 𝟑−𝒙 𝒕 𝟔− 𝒕 + 𝒕+ 𝟔 𝒕 + 𝟑𝟔− 𝒕 𝒕 𝟐 − 𝟔𝒕 : 𝒕−𝟔 𝒗−𝟓 𝒗 𝟐 −𝟓𝒗+𝟐𝟓 − 𝟏𝟎𝒗−𝟓𝟎 𝒗 𝟑 +𝟏𝟐𝟓 : 𝟔𝒗−𝟑𝟎 𝟐 𝒗 𝟑 +𝟐𝟓𝟎

Řešení A 𝟒− 𝒙 𝟏𝟔+ 𝟒𝒙+ 𝒙 𝟐 , 𝒙≠𝟒 −𝟏 , 𝒓≠𝟎, 𝒓≠𝟕 𝒎 − 𝟐 𝟑 , 𝒎≠∓𝟐 𝟒− 𝒙 𝟏𝟔+ 𝟒𝒙+ 𝒙 𝟐 , 𝒙≠𝟒 −𝟏 , 𝒓≠𝟎, 𝒓≠𝟕 𝒎 − 𝟐 𝟑 , 𝒎≠∓𝟐 B 𝒙− 𝟑 𝟗+ 𝟑𝒙+ 𝒙 𝟐 , 𝒙≠𝟑 −𝟏 , 𝒕≠𝟎, 𝒕≠𝟔 𝒗− 𝟓 𝟑 , 𝒗≠ ∓𝟓

Zdroje Literatura: 1. Petránek, O., Řepová, J. , Calda, E. : Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU, 1.část.2.vydání Praha: SPN, 2002. 144 s. ISBN 80- 7196-042- X 2. Čermák, P., Červinková, P.: Odmaturuj ! z matematiky 1 . 3.vydání(opravené). Brno: DIDAKTIS, 2004. 239s.ISBN 80- 7358-014-4 3. Hudcová, M. ,Kubičíková, L.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium.2. vydání dotisk. Praha: Prometheus, 2006. 416s. ISBN 80- 7196- 318-6 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Čížová