POČÁTKY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ V DĚJINÁCH LIDSTVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VE VRCHOLNÉM STŘEDOVĚKU
Římští představitelé pedagogiky – Cicero, Quintilianus, Plútarchos
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PEDAGOGICKÉ MYŠLENÍ 17. A 18. STOLETÍ
ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V LETECH
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Pedagogika volného času (VČ)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Vznik státních útvarů III.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Středověká vzdělanost
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Historické státy Občanská výchova.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Starověké Athény Dějepis
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Egypt – historický vývoj
VY_32_INOVACE_2D.6.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Eneolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Eklekticismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Pedagogické disciplíny
Výchova v antickém Řecku - utilitární
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověké Řecko - Vzdělanost a věda.
Digitální učební materiál:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Výchova v pravěku.
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Transkript prezentace:

POČÁTKY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ V DĚJINÁCH LIDSTVA VY-32-INOVACE-PED-105 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Prvobytně pospolná společnost, starověk, Řecko, Sparta, Athény, Řím

S výchovou a později se vzděláváním se jako s cílevědomou pomocí a záměrným rozvojem osobnosti setkáváme od nepaměti. S vývojem společnosti se měnily její cíle, její obsah i její formy a metody, a to v závislosti na ekonomických, sociálně politických i kulturních podmínkách, ve kterých se uskutečňovala.

Prvobytně pospolná společnost Výchovu v prvobytné společnosti charakterizuje skupinový způsob života, společná práce a dělba práce. Muži byli připravováni pro lov, boj a na stavební práce. Ženy pak především k základním domácím činnostem. Těžiště této výchovy tvořila výchova pracovní, k ní přistupovala výchova mravní, tělesná a branná.

Starověk S rozpadem prvobytné společnosti souvisí počátky sociální diferenciace výchovy. Vědomosti a tělesná zdatnost se stávají základními nástroji nadvlády a dominují v přípravě mládeže z řad vládnoucích vrstev. Pro obyvatelstvo se výchova a také vzdělávání na dlouhou dobu omezuje na přípravu pracovní a morální ukázněnosti.

Tato sociální diferenciace se výrazně projevila při výchově v zemích starého Východu. V Egyptě, v Mezopotámii a v Persii se od počátku 4. tisíciletí př.n.l. vytvářejí mohutné otrokářské despocie v čele s absolutistickým panovníkem, s organizovaným vojskem, kněžstvem a úřednictvem. V těchto zemích se poprvé setkáváme se školami, které vznikaly v chrámech a na panovnických dvorech.

Tyto školy učily vybranou mládež z nejlepších sociálních vrstev písmu, základům vědění, ale i medicíně, stavebnictví a vojenství. Výchova v antickém Řecku Sparta – byla zemědělský stát s aristokratickým zřízením, 90% obyvatelstva tvořili státní otroci. Výchova svobodných občanů byla státní, a to pro hochy i dívky, měla vojenský charakter a její hlavní složku tvořila výchova tělesná a branná

Athény – byly rozvinutější než Sparta v ekonomické oblasti, sociálně politické i kulturní. Cílem výchovy byla kalokagathia (ideál krásy a dobra), která se uskutečňovala spojením výchovy rozumové, tělesné, mravní a estetické. Vznikl i 3 stupňový systém škol, které byly soukromé a pouze pro hochy

Sokrates (469 -399 př.n.l.) – učení o Osobnosti této doby: Sokrates (469 -399 př.n.l.) – učení o absolutní pravdě a mravní dokonalosti Zdroj: http://www.historyguide.org/ancient/socrates.html Platón (427-347 př.n.l.) – hlavní důraz na rozumovou výchovu, výchova pro všechny Zdroj: http://cs.wikiquote.org/wiki/Plat%C3%B3n

Aristoteles (384 – 322 př.n.l.) – cílem výchovy je rozumový vývoj jedince a formování jeho morálního profilu, výchova pouze pro chlapce Zdroj: http://blogomata.wordpress.com/photos/persons/

Římská výchova Hlavním cílem výchovy je příprava řečníka, tj. vzdělaného a aktivního politického činitele Školy jsou zestátněny, podléhají centrální kontrole a jejich hlavním úkolem je příprava vzdělaného úřednictva k řízení impéria Vznikají první vysoké školy

Marcus Tullius Cicero (106 – 43 př.n.l.) Osobnosti této doby: Marcus Tullius Cicero (106 – 43 př.n.l.) viděl vrchol vzdělání v řečnictví, těžištěm studia je rétorika, individuální přístup k žákům a humanizace školských podmínek Zdroj: http://ancienthistory.about.com/od/cicero/g/070709Cicero.htm Marcus Terentius Varro (116 – 27 př.n.l.) ustanovuje sedmero věd – gramatika, dialektika, rétorika, aritmetika, geometrie, astronomie, múzika Zdroj:http://mycanvassesaresurrealist.blogspot.cz/2008/07/velazquezmenippus.html

(4 př.n.l. – 65 n.l.) – důraz na stránku mravní Lucius Annaeus Seneca (4 př.n.l. – 65 n.l.) – důraz na stránku mravní Zdroj: http://cs.wikiquote.org/wiki/Lucius_Annaeus_Seneca Marcus Fabius Quintilianus (35 – 95 n.l.) – vyzvedá význam výchovy, odmítá tělesné tresty a klade vysoké nároky na učitele. Ten má být vysoce vzdělaný, je svým žákům vzorem a vyniká trpělivostí, sebekázní a láskou k dětem. Napsal dílo O výchově řečníka Zdroj: http://interimtom.blogspot.cz/2009/09/marcus-fabius-quintilianus-does-reverse.html

POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1997. 80 s. ISBN 80-85931-43-5 CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, 1967. 584 s. www.glassschool.cz