VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V LETECH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Češi a Slováci za 1. sv. války
Advertisements

2.Polovina 19.století Výukový materiál EU – Šve07 2.pol. 19.stol. Vypracovala: Mgr. Martina Švestková Vlastivědné učivo 5.ročníku.
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
POČÁTKY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ V DĚJINÁCH LIDSTVA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Pedagogika volného času (VČ)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
Vznik Československé republiky
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
Českoslovenští a čeští prezidenti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
PEDAGOGICKÉ MYŠLENÍ 19. STOLETÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tomáš Garrigue Masaryk
Název materiálu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_01_ Klasicismus.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Umění a kultura, Výtvarná.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Trestní právo Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Tomáš Garrigue Masaryk
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
dotazníkové šetření na vysokých školách
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Dějiny české psychologie
Postavení pedagogiky mezi vědami
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE. DNEŠNÍ TÉMATA: Poradenská psychologie(dále PPS) jako odborná profesní činnost Vztah PPS k jiným psychologickým disciplínám Poradenský.
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Přehled české pedagogiky. Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk.
Tomáš Garrigue Masaryk. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Tomáš Garrigue.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Pedagogické disciplíny
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Význam J.A. Komenského 5.část
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Pedagogika jako vědecká disciplína
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
Transkript prezentace:

VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V LETECH 1918-1945 VY-32-INOVACE-PED-114 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Masaryk, Drtina, Krejčí, Čáda, Úlehla, Kádner, Hendrich, Chlup, Uher, Příhoda

Vznik samostatného Československého státu v roce 1918 vyvolal živou diskusi k otázkám koncepce školské soustavy. Významné místo v těchto debatách zaujal První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti, který se konal v létě roku 1920 pod záštitou prezidenta T.G.Masaryka. Malý školský zákon v roce 1922, provedl změny školství v národním a demokratickém duchu.

Po formální stránce byla přejata struktura školství z posledních desetiletí Rakouska – Uherska. S oficiálním školstvím se také rozvíjeli tzv. pokusné školy. Celkem fungovalo přes 50 školských zařízení koncipovaných jako reformní škola s důrazem na svobodu dítěte, jeho samostatnost a tvořivost. Profesionální výchova učňů probíhala většinou spojením teoretické přípravy v učňovských školách a praktické přípravy u učebního mistra.

Tomáš Garrigue Masaryk (1850 – 1937) spis Ideály humanitní má významné pedagogické konsekvence pedagogický význam má již jeho důraz na aktivní stránku filozofie, na konkrétní činy založené na hlubokém poznání a přesvědčení v centru výchovy stojí podle Masaryka mravní formování osobnosti Zdroj: http://ustava.wz.cz/pouzito.html

byl Lindnerovým nástupcem na Karlově univerzitě František Drtina (1861 – 1925) byl Lindnerovým nástupcem na Karlově univerzitě obrátil pozornost k vývoji pedagogického myšlení a položil svými studiemi základy historicko – srovnávacího studia v naší pedagogice v roce 1930 byl soubor Drtinových prací vydán pod názvem Ideály výchovy Zdroj: http://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/drt.html

přední český psycholog František Krejčí (1858 – 1934) přední český psycholog ve spise Pozitivismus a výchova vystupuje s požadavkem jednotné všeobecné vzdělávací školy pro mládež do 14 let a vysokoškolské přípravy učitelstva Zdroj: http://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/krejfr.html

zakladatel české pedopsychologie František Čáda (1865 – 1918) zakladatel české pedopsychologie věnoval se hlavně výzkumu dětské řeči a dětské kresby Rozpravy z psychologie dítěte a žáka Etika individuální Zdroj: http://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/cadaf.html

Josef Úlehla (1852 – 1933) vyšel z kritiky herbartovské školy, požaduje svobodný a harmonický rozvoj dítěte na základě sebevýchovy a samoučení ruší učební plán a rozvrh hodin, zavádí volné besedy se žáky, hlavním zdrojem jejich poznání má být osobní zkušenost, pozorování a experiment, výrazně posiluje činnosti výtvarné a pracovní

Otakar Kádner (1870 – 1936), je nejvýznamnější postavou české pedagogiky v předmnichovské republice profesor pedagogiky na Karlově univerzitě v Praze,prosadil v české pedagogice exaktní historicko – srovnávací myšlení Dílo: Dějiny pedagogiky Základy obecné pedagogiky Vývoj a dnešní soustava školství Zdroj: http://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/kadner.html

významně se podílel na rozvoji československé Josef Hendrich (1888 – 1950) významně se podílel na rozvoji československé pedagogiky mezi dvěma válkami z jeho prací je dodnes zajímavý spis Filozofické proudy v současné pedagogice, ve kterém podrobně rozebral základní směry pedagogiky dvacátého století Zdroj: http://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/hendri.html

Vývoj pedagogických idejí v novém věku Středoškolská didaktika Otokar Chlup (1875 – 1965) ve své pedagogice kritizuje formalismus ve výchově, který viděl v nedoceňování obsahové stránky Dílo: Vývoj pedagogických idejí v  novém věku Středoškolská didaktika Pedagogika Zdroj: http://www.muni.cz/history/gallery/221/1?lang=cs

zabýval se sociologickým pohledem na výchovnou problematiku Dílo: Jan Uher (1891 – 1942) profesor Masarykovy univerzity, který zahynul v nacistickém koncentračním táboře zabýval se sociologickým pohledem na výchovnou problematiku Dílo: Problém kázně Základy americké výchovy Středoškolský student a jeho svět Zdroj: http://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/uherjn.html

profesor pedagogiky a psychologie na Univerzitě Karlově v Praze Dílo: Václav Příhoda (1889 – 1979) profesor pedagogiky a psychologie na Univerzitě Karlově v Praze Dílo: Racionalizace školství Teorie školského měření Úvod do pedagogické psychologie Ontogeneze lidské psychiky Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_P%C5%99%C3%ADhoda

Za Příhodova vedení vzniká v roce 1929 „Organizační a učební plán reformních škol “, pokusné školy v Praze Nuslích, Michli a Hostivaři, v Humpolci apod. Plán usiluje o racionalizaci výuky, o jednotnou třístupňovou školu (škola obecná, Komenium, Atheneum) a o vnitřní diferenciaci (v rámci třídy jsou žáci rozděleni podle intelektuálních schopností A,B,C a D)

POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1997. 80 s. ISBN 80-85931-43-5 CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, 1967. 584 s. www.glassschool.cz