AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové koncepce ÚVOD DO MARKETINGU VY-32-INOVACE-OSZ-212
Marketing je součástí procesu řízení, zaměřuje se na identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníka to znamená umění nabídnout poptávané výrobky nebo služby ve správný čas na správném místě, za odpovídající cenu, s účinnou reklamou a podporou prodeje těm správným zákazníkům
Funkcí marketingu je rozhodnout o tom: a)Jaké výrobky a služby zákazníci chtějí b)Jak zabezpečit tyto výrobky a služby c)Jak je ocenit d)Jaké balení, reklamu prodeje použít e)Jaká bude distribuce konečnému spotřebiteli ? Uveďte konkrétní příklad na určitém výrobku, či službě
Marketingové koncepce Jedná se o 5 alternativních filozofií, podle kterých organizace provádějí své marketingové aktivity 1)výrobní koncepce – zastává názor, že spotřebitelé mají v oblibě výrobky/služby, které jsou na trhu široce dostupné za nízkou cenu. Úkolem je zlepšovat efektivnost výroby, snižovat náklady, zaměřit se na širokou distribuci a snižovat ceny výrobků/služeb Neuspokojí ty zákazníky, kteří se chtějí odlišovat a požadují vyšší kvalitu produktů ??? Uveďte příklad takových výrobků/služeb
2) Výrobková koncepce – zastává stanovisko, že spotřebitelé mají v oblibě kvalitní výrobky/služby s rozumnými cenami. Firmy se soustřeďují na výrobu kvalitních výrobků a jejich neustálé zdokonalování Přílišná koncentrace na dokonalý výrobek vede k tzv. „marketingové krátkozrakosti“ (co když se výrobek stane příliš dokonalým a tedy i příliš drahým a neprodejným?) ??? Uveďte příklad takových výrobků/služeb
3) Prodejní koncepce – zastává názor, že spotřebitelé jsou při nakupování neteční. Organizace vyvíjí agresivní propagační a prodejní úsilí, aby zákazník kupoval to, co chce organizace Zvýšený tlak na zákazníka, kterým se ho organizace snaží přimět ke koupi, může překročit určitou hranici a být vnímán negativně ??? Uveďte příklad takových výrobků/služeb
4) Marketingová koncepce – soustřeďuje se na zákazníka, hlavním úkolem organizace je rozpoznat současné a budoucí potřeby, požadavky a preference cílových trhů, a poskytnout jim lepší uspokojení než konkurence Odvíjí se ve 4 principech: Soustředění se na trh Orientace na zákazníka Koordinovaný marketing Tvorba zisku prostřednictvím uspokojení zákazníka
5) Koncepce společenského marketingu – bere v úvahu nejen krátkodobé uspokojení zákazníka, ale i dlouhodobý blahobyt spotřebitelů celé společnosti ??? Uveďte příklad takových výrobků/služeb
POUŽITÉ ZDROJE: ŠIMKOVÁ, Eva: Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus s. ISBN BELLOVÁ, J. et. al: Občanský a společenskovědní základ. Ekonomie. 1. vydání. Kralice na Hané: Computer Media s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2007