PEDAGOGICKÉ MYŠLENÍ 17. A 18. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Roman Cigáň 2. ročník. Co to je? Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
POČÁTKY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ V DĚJINÁCH LIDSTVA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Německá pedagogika.
Francouzská pedagogika
I.2.6. Boj amerických osad za svobodu a nezávislost
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Vznik státních útvarů V.
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Americká revoluce a občanská válka
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Osvícenství.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Romantismus.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Teorie státu - pokračování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mravní výchova.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Vznik USA.
Právní dějiny Vojáček.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_14.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_13.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
Přehled české pedagogiky. Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Pedagogické disciplíny
OSVÍCENSTVÍ.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Filozofie osvícenství ve Francii
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

PEDAGOGICKÉ MYŠLENÍ 17. A 18. STOLETÍ VY-32-INOVACE-PED-109 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Locke, Descartes, Fénelon, Rousseau, Helvétius, Diderot, Ratke, Kant, Franklin, Jefferson

V průběhu 17. a 18. století prošla Evropa hlubokými proměnami V několika revolučních vlnách se mění hospodářství, sociální struktura i kultura evropských států na jejich cestě od feudalistických velmocí k demokratickým státním útvarům Demokratický ideál se stává podstatným znakem nové kultury i nové koncepce výchovy

John Locke (1632 – 1704) – stoupenec Anglická pedagogika John Locke (1632 – 1704) – stoupenec individuální výchovy soukromým vychovatelem (šlechtická a měšťanská výchova). Prosazoval Výchovu tělesnou, mravní a rozumovou. Zdroj: http://www.fee.org/the_freeman/detail/john-locke-natural-rights-to-life-liberty-and-property/#axzz2GLxSIC1t

Francouzská pedagogika Francie prochází v 17. a 18. století složitým vývojem (Bartolomějská noc, třicetiletá válka apod.) Ještě v 18. století je spoutána feudálním systémem s absolutistickou monarchií, s neomezenými právy privilegovaných vrstev a s bezprávným třetím stavem S Velkou francouzskou revolucí vzniká řada koncepcí nové demokratické výchovy, která by všem občanům poskytla právo na vzdělání a umožnila jim podílet se na rozvoji společnosti

René Descartes (1596 – 1650)- kritik dosavadního vědění, zakladatel tzv. racionálního vzdělávání (zkoumání skutečnosti, evidence, postupnost a systematičnost = základní principy) Zdroj: http://www.apt-us.org/node/75

François de Fénelon (1656 – 1715) zdůrazňoval právo žen na vzdělání a odmítá klášterní výchovu. V nevzdělanosti žen vidí hlavní kořen jejich nedostatků i nevhodných forem chování. Vše popsal v díle Pojednání o výchově dívek. V dalším díle Telemach kritizuje vládnoucí kruhy a snaží se vykreslit ideální stát a společnost. Zdroj: http://www.arfuyen.fr/html/ficheauteur.asp?id_aut=1115

Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778) – požaduje výchovu přirozenou a svobodnou, která by byla vždy v souladu s věkovými zvláštnostmi dítěte a která by byla zbavena jakéhokoliv biflování, kruté kázně a potlačování osobnosti. Jejím cílem má být láska ke svobodě a schopnost za ni bojovat. Zdroj: http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jul/15/rousseau-shows-us-way-break-chains

Veškerou výchovu opírá o osobní zkušenost. Výrazným rysem jeho pedagogiky je citlivý vztah k dítěti Výchova dívek má být určována jejím vztahem k muži – má se mu líbit, má mu prospívat a má o něho pečovat. Má myslet myšlenkami svého muže a mluvit jeho slovy. K tomu dostačuje výchova tělesná a mravní. Mimořádný důraz klad na rozvoj smyslového vnímání dětí od 2 do 12 let věku. Dílo - Emil čili o výchově

Claude Adrien Helvétius (1715 – 1771) – pedagogický optimismus, výchova nás dělá tím, čím jsme. Preferoval veřejnou výchovu před soukromou. Zdroj: http://www.utilitarianism.com/helvetius.html

Denis Diderot (1713 – 1784) - pedagogický realismus, požadavek státní školy a bezplatného Vzdělání pro všechny. Dílo Encyklopedie Zdroj: http://www.famousauthors.org/denis-diderot

Wolfgang Ratke (1571 – 1635)- žádal základní vzdělání pro veškerou Německá pedagogika Německo bylo po třicetileté válce (1618 – 1648) roztříštěno na malé feudální státy, šlechta si upevnila své postavení, usilovala o zachování feudálních poměrů Wolfgang Ratke (1571 – 1635)- žádal základní vzdělání pro veškerou mládež ve státní škole a v mateřském jazyce. Velký důraz kladna učitelovu osobnost, jeho vzdělání i na jeho morální profil i společenskou autoritu Zdroj: http://yoreme.wordpress.com/2010/01/28/

Immanuel Kant (1724 – 1804) – nejvýznamnější představitel německé pedagogiky této doby. Zdůrazňoval kategorický imperativ (morální norma).Patřil mezi pedagogické optimisty – člověk se stává člověkem pouze výchovou. Morální formování je nejnáročnější úkol výchovy. Místo státních škol navrhoval zřizovat soukromé experimentální školy, se zaměřením nikoli na současnost, ale na budoucnost. Zdroj: http://www.ias.edu/taxonomy/term/1574

Počátky pedagogiky ve Spojených státech Od počátku 17. století probíhá intenzivní kolonizace severoamerického kontinentu Roku 1776 je vyhlášena Deklarace nezávislosti Roku 1789 je zvolen první prezident USA George Washington Nová společnost proklamuje principy svobody a demokracie = nová koncepce výchovy

Benjamin Franklin (1706 – 1790)-diplomat, přírodovědec a iniciátor sloučení amerických kolonií, přední činitel americké revoluce. Roku 1749 zveřejnil Návrh výchovy mládeže v Pensylvánii Navrhl zřídit akademii, která by zahrnovala školu latinskou a matematickou . Byla otevřena roku 1759 ve Filadelfii. V roce 1850 jich již bylo v USA přes 6000. Zdroj: http://thehistoryjunkie.com/benjamin-franklin-facts/

Thomas Jefferson (1743 – 1826) – jeden z prvních amerických prezidentů. Autor Deklarace nezávislosti. Požadoval demokratickou síť elementárních škol pro veškerou mládež a zřízení výběrové střední školy na vysoké Úrovni. Zdroj: http://www.salon.com/2012/12/03/the_thomas_jefferson_wars/

POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1997. 80 s. ISBN 80-85931-43-5 CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, 1967. 584 s. www.glassschool.cz