Téma 3: Cíle vzdělávání 4. část 24.10.20121 Pedagogika NPED034.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Slovní úlohy na společnou práci
Aktivní domy a inteligentní regiony
Testy pro testování žáků 5. a 9. tříd 2012
Workshop T-Mobile atlantis 18 dubna 2014 Distributed by atlantis | © Aastra 2012.
ŘEMESLO OČIMA ŽÁKŮ Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Karásek 2013 Příklady ekonomiky Test 1 1. Který dokument vyhotovený podle zákona o hospodaření energií obsahuje fakturované spotřeby energie? 2. Vyhláška.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Systém kurikulárních dokumentů
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Opravdu existuje? Studentská konferece, GLOBE Games 2012, Gymnázium A.Jiráska Litomyšl.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Úprava RVP ZV 2013 Matematika
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Novohradské statistické dny Poznámky k problematice určování počtu shluků Hana Řezanková Vysoká škola ekonomická v Praze.
8. Pravost fotografií Zdeněk Töpfer
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
FIFEI-11 Termika a termodynamika III Doc. Miloš Steinhart, UPCE 06.
Hodnocení průběhu a výsledků pedagogického procesu ve škole změny vyplývající z RVP RNDr. Jiří Kuhn Gymnázium Nymburk.
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Klub sběratelů baleného cukru
Posloupnosti a jejich vlastnosti (2.část)
Standardy RVP ZV září 2013 Praha, Všechno, co jste chtěli vědět o standardech … O TOM, CO URČITĚ BYLO O TOM, CO URČITĚ JE O TOM, CO MOŽNÁ BUDE…
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Aritmetický průměr v úlohách. V rodině Novákových se spotřebovalo v lednu 15 m 3 vody, v únoru 14 m 3 vody a v březnu 19 m 3 vody. Naměřené hodnoty zapiš.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením rychlosti Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Dráha při rovnoměrném pohybu tělesa
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením teploty Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Rámcové a školní vzdělávací programy
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
1 5. jednání Národního kulatého stolu k maturitní zkoušce 14. ledna 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_91.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Standardy pro základní vzdělávání
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
Hlavní manažér SP Kvalita I
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Musíme… a nebo „Musíme“?
monitorovacích indikátorů a kvality realizace SPL MAS
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

Téma 3: Cíle vzdělávání 4. část Pedagogika NPED034

Obsah: 1.Vztah cíle a výsledku vzdělávání 2.Konkretizace cílů v rámcových vzdělávacích programech: očekávané výstupy 3.Konkretizace cílů vzdělávání na požadavky na výsledek učení žáka: standardy pro základní vzdělávání 4.Konkretizace cílů vzdělávání na požadavky na výsledek učení žáka: maturitní požadavky 5.Příklady vazby mezi cílem (učebním požadavkem) – činností žáka při učení – výsledkem, který si žák učením osvojil

Cíle vzdělávání Výsledky učení žáka MĚŘENÍ, HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ STANOVENÍ CÍLŮ VZDĚLÁVÁNÍ Nutná zpětná vazba

Cíl ↔ výsledek Každý cíl, který učitel staví před žáka, by měl být promyšlený z hlediska jeho obsahu, struktury a úrovně. Na základě naplánovaného cíle učitel řídí výuku tak, aby žákům byla dána příležitost cíle dosáhnout (učební příležitost). Každé ověřování (a hodnocení) výsledku učení žáka by mělo být promyšlené z hlediska jeho obsahu, struktury a úrovně. Mělo by se vztahovat k cíli realizovanému ve výuce, tedy k tomu, k čemu byla žákům dána učební příležitost (tedy ne k tomu, co se žák mohl naučit mimo výuku; učební příležitosti, jimž jsou žáci vystavováni mimo rámec plánovaných cílů a jejich realizace v rámci výuky, nemá učitel pod kontrolou a nemůže tedy na jejich základě žáky spravedlivě hodnotit)

Vztah cíle a výsledků v rámcových vzdělávacích programech Obecné cíle klíčové kompetence » Očekávané výstupy

Příklad očekávaných výstupů - RVP pro gymnaziální vzdělávání: Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, téma Závislosti a funkční vztahy Žák načrtne grafy požadovaných funkcí (zadaných jednoduchým funkčním předpisem) a určí jejich vlastnosti formuluje a zdůvodňuje vlastnosti studovaných funkcí a posloupností využívá poznatky o funkcích při řešení rovnic a nerovnic, při určování kvantitativních vztahů aplikuje vztahy mezi hodnotami exponenciálních, logaritmických a goniometrických funkcí a vztahy mezi těmito funkcemi modeluje závislosti reálných dějů pomocí známých funkcí řeší aplikační úlohy s využitím poznatků o funkcích a posloupnostech interpretuje z funkčního hlediska složené úrokování, aplikuje exponenciální funkci a geometrickou posloupnost ve finanční matematice

Příklad očekávaných výstupů – RVP pro gymnaziální vzdělávání: Vzdělávací oblast Člověk a příroda – část Fyzika, téma Stavba a vlastnosti látek Žák objasní souvislost mezi vlastnostmi látek různých skupenství a jejich vnitřní strukturou aplikuje s porozuměním termodynamické zákony při řešení konkrétních fyzikálních úloh využívá stavovou rovnici ideálního plynu stálé hmotnosti při předvídání stavových změn plynu analyzuje vznik a průběh procesu pružné deformace pevných těles porovná zákonitosti teplotní roztažnosti pevných těles a kapalin a využívá je k řešení praktických problémů

Jsou očekávané výstupy v RVP dostatečně konkrétním základem pro ověřování výsledků žáků? Evaluační standardy = Kognitivní vzdělávací cíle konkretizované do takové míry a formulované takovým způsobem, aby bylo na jejich základě možné měřit odpovídající výsledky žáků. Evaluační standardy jsou tedy měřitelné ukazatele (indikátory) výkonu žáků. Základní školy - Opatření ministra školství z : jako „převodní můstek“ mezi očekávanými výstupy a plánovanými centrálními zkouškami v 5. a 9. ročnících jsou do RVP zavedeny Standardy základního vzdělávání. Střední školy: Katalogy požadavků ke společné části maturitní zkoušky

Posloupnost („pyramida“) centrálně stanovených cílů – výsledků vzdělávání Obecné cíle podle RVP – Klíčové kompetence Očekávané výstupy – Evaluační standardy: pro ZŠ Standardy základního vzdělávání, pro SŠ Katalogy požadavků ke společné části maturitní zkoušky » Ověřování výsledků: pro ZŠ testování v 5. a 9. ročníku (plánované od r. 2014, nyní pilotované), pro SŠ společná část maturitní zkoušky („státní maturita“)

Standardy pro základní vzdělávání Od , na základě Opatření ministra školství, jsou součástí RVP pro základní vzdělávání – a jsou tedy závazné. Struktura standardů: dvě dimenze  dimenze kognitivních cílů, cíle jsou konkretizovány až na úroveň evaluačního standardu (indikátoru); aktivní (činnostní) formulace  tematická dimenze

Příklad: Vzdělávací obor Matematika a její aplikace, ročník 9, tematický okruh Závislosti, vztahy a práce s daty Očekávaný výstup RVP ZV: M vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data Indikátory M žák vyhledá podstatné údaje v tabulce a grafu M vyhledá a vyjádří vztahy mezi uvedenými údaji v tabulce a grafu (četnost, aritmetický průměr, nejmenší a největší hodnota) M zpracuje, porovná, vyhodnotí, uspořádá, doplní uvedené údaje podle zadání úlohy M pracuje s intervaly a časovou osou M převádí údaje z textu do tabulky, diagramu nebo grafu a naopak M převádí údaje mezi tabulkou, diagramem a grafem M pracuje s pravoúhlou soustavou souřadnic Ilustrační úloha: Lucka se starala o králíka a pravidelně ho každý měsíc vážila. Hodnoty si zapisovala do tabulky. 1.1 Určete, jaký je největší měsíční přírůstek hmotnosti králíka. 1.2 Vypočtěte, jaký je průměrný měsíční přírůstek hmotnosti králíka. 1.3 Zjistěte, kolik kilogramů bude vážit králík za dalších 5 měsíců, bude-li průměrně přibývat už jen 120 g měsíčně.

Katalogy požadavků ke společné části maturitní zkoušky Struktura katalogů: dvě dimenze  dimenze kognitivních cílů, cíle jsou konkretizovány až na úroveň evaluačního standardu (indikátoru); aktivní (činnostní) formulace  tematická dimenze

Jakým kognitivním cílům podle Bloomovy taxonomie odpovídají standardy pro základní vzdělávání (indikátory), a maturitní požadavky?

Příklad: Vazba mezi konkrétním cílem (učebním požadavkem), resp. mezi odpovídajícím výsledkem žákova učení, a činností žáka při řešení úlohy (Úlohy z mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA) Jaké konkrétní cíle – činnosti žáka při řešení – výsledky žáka lze v úloze identifikovat? Jak je lze zařadit v Bloomově taxonomické tabulce?

Úloha 1: Dvě otevřené láhve, jedna po okraj naplněná octem a druhá olivovým olejem, byly ponechány na okenním rámu na slunci. O několik dní později bylo pozorováno, že láhve již nejsou plné. Co můžeme z tohoto pozorování usoudit? A. Ocet se vypařuje rychleji než olivový olej. B. Olivový olej se vypařuje rychleji než ocet. C. Ocet i olivový olej se vypařují. D. Pouze kapaliny obsahující vodu se vypařují. E. K vypařování je potřeba přímé sluneční záření

Úloha 2: Na obrázku jsou pomocí vrstevnic znázorněny kopce a údolí. Každá vrstevnice spojuje místa, která mají stejnou nadmořskou výšku. Kterým směrem teče řeka? A. severovýchodním B. jihovýchodním C. severozápadním D. jihozápadním E. Podle této mapy to nemůžeme říci

Úloha 3:

Příklad: Vazba mezi konkrétním cílem (učebním požadavkem), resp. mezi odpovídajícím výsledkem žákova učení a činností žáka při řešení úlohy Úloha z mezinárodního výzkumu PISA