Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 11: 15. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Advertisements

Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: A nglický jazyk Tematická oblast: Slovesa.
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Morfologie – přednáška 1
Lingvistika dvacátého století Magda Ševčíková Přednáška
KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Základní syntaktické pojmy
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Klíčová aktivita: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji. výuky cizích jazyků Šablona číslo: VY_22_1_36.
MORFOLOGIE ČEŠTINY přednáška P5
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 2: 16. října 2009 Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i.
BZOL – ZS 2009 Základy obecné lingvistiky Lucie Medová týden ledna 2010.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Klíčová aktivita: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: VY_32_24_15 Název výukového.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
Modální slovesa a jejich opisné tvary
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 8/9: 24. listopadu / 1. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_670_MINULÝ_ ČAS_SLOVESA_BÝT TÉMA: MINULÝ.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 10: 8. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
P. Alois Frydrych, SDB. Narodil se v Hustopečích nad Bečvou. Rodný dům Rodný dům Serafína Frydrychová Serafína Frydrychová - maminka otce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_50.
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Pády a koncovky: Cases & Endings Adjust the words between slash marks to fit their contexts, using the appropriate case endings. Vzor: Co budeš dělat o.
22. základní škola Plze ň, Na Dlouhých 49, p ř ísp ě vková organizace Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Léčebné strategie u kolorektálního karcinomu
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Tvoření a využití…. Present Perfect  Předpřítomný čas ( Přítomný čas dokonavý) tvoříme následujícím stylem:  Podmět + have/has + minulé příčestí požitého.
TEST 17. POLITOLOGIE
Identifikátor materiálu: EU –
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_48.
Základní skladební dvojice-cvičení
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
herečka a zpěvačka Datum narození: Místo narození: Franklin, Tennessee, USA Znamení: Střelec Miley Cyrus se pravým jménem jmenuje Destiny.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
RUSKO, RUSKÝ JAZYK A LITERATURA VE VĚDECKÝCH ODBORNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍCH Bc. Kateřina Konečná Ruská slovesa bít a být s předponami ve srovnání s češtinou,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_59.
Unakuzativa a unergativa v češtině Lucie Medová Ústav bohemistiky FF JU České Budějovice Žďárek, Hořovice 28. listopadu 2009.
Soubor testů 3 Mgr. Ludmila Růžičková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_58.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_60.
Základní gramatika latiny
Slovesa 1 (9.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
11. Time management a řízení týmů Čas jako vzácný statek Týmy – efektivní způsob práce v podniku.
Nefertiti.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
should x be supposed to should x be supposed to
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Karla Klíče Hostinné AUTOR. Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Český jazyk – interaktivní procvičování vyjmenovaných slov po L
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Past simple – irregular verbs
Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 11: 15. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10

UTAH  Uniformity of θ-role assignment Hypothesis  (Hypotéza uniformity v udílení θ-rolí) Identické tematické vztahy mezi predikáty a jejich argumenty se syntakticky reprezentují identickými strukturními vztahy při operaci Sloučení. Baker (1988)

...takže  NP dcera vP  Agent  NP dcera VP  Theme  PP dcera V’  Goal

Unakuzativa a Unergativa  unergativa run, laugh, jump  unakuzativa fall, collapse, wilt

Unakuzativa a unergativa  tranzitivní sloveso Karel zmrazil tresku syntax NOMV ACC séman. agens V patiens  agens – V – patiens

Unakuzativa a unergativa  intranzitivní sloveso 1. Treska zmrzla syntax NOM V séman. patiens V  intranzitivní sloveso 2. Karel telefonoval syntaxNOM V séman. agens V

Unakuzativa  intranzitiva typu 1.   unakuzativa zahynout stárnout šednout slepnout divočet rezivět tlít růst

Unergativa intranzitiva typu 2.  unergativa  telefonovat  bubnovat  kašlat  chrápat  štěkat

Unakuzativa a unergativa  sémanticky jasný rozdíl mezi unakuzativy a unergativy  syntakticky NOM čili nic nebo yo?

Yo i. italština  Gianni ha comprato una mela. have  Gianni ha dormito. have  Gianni è arrivato. be  (Gianni si è lavato) be

Yo ii.  čeština 1. pořádek slov 2. modifikace agentními adverbii 3. ‚left-branch extraction‘ 4. interpretace DAT 5. adjektiva derivovaná z minulých příčestí

Pořádek slov 1.  Co se stalo? Padá mlha. Umřel mi králíček. #Mlha padá. #Králíček mi umřel. (KRÁLÍČEK mi umřel)! Sgall et al. 1980, Firbas 1992

Pořádek slov 2.  Co se stalo? Karel chrápe. Ten sousedovic ratlík zase štěká! #Zase štěká ten sousedovic ratlík!

Modifikace agentními adverbii  Karel (#schválně) roste jako z vody.  Můj soused umřel, (#aby se sousedka dostala k penězům z pojistky).  Karel schválně na přednáškách telefonuje.  Karel bubnuje, aby mě přivedl do hrobu.

Left-branch extraction i.  They are forecasting [nice weather]!  *Nice they are forecasting [___ weather]!  Predvidaju [lepo vreme]!  Lepo predvidaju [____ vreme]!  Vykáceli [listnatý stromy]!  #Listnatý vykáceli [_____ stromy]! Ross 1967, Corver 1992, Marelj 2004, Dotlačil 2005

Left-branch extraction ii. Kterej (‘s říkal, že to) [______ spisovatel] překládá [tu druhou povídku]? Kterou (‘s říkal, že to) [ten neschopnej spisovatel] překládá [______ povídku]?

Left-branch extraction iii.  Která (žes to říkal, že ti) chcípla rybička?  Ta modrá nebo ta žlutá?  Kterej (žes to říkal, že to) bubnuje mistr?  Prem Das nebo Muruga?

Interpretace volných DAT  Karel zryl (matce) zahradu.  Karel zničil (Jeníkovi) holínky.  Jeníkovi upadly klíče.  Evě praskla žárovka.  #Jeník Evě pracuje.  #Karel Jeníkovi vzpomíná na staré časy.

Adjektiva derivovaná z minulých příčestí i.  Karel zmrazil tresku. Treska byla zmražena.  zmražená treska  *zmražený Karel  Treska zmrzla *Treska byla zmrz-?nu-ta  zmrzlá treska  Karel pracoval *Karel byl pracován  *pracovaný Karel

Adjektiva derivovaná z minulých příčestí ii.  Karel pracoval *pracovaný Karel  Karel se upracoval upracovaný Karel

Unakuzativa A.  primární Adj kořen + -nou-  mrz-nout  mlád-nout  hloup-nout Adj kořen + -ě-  divoč-et  kamen-ět původní  růst  tlít

Unakuzativa B.  alternace Karel rozbil počítačPočítač se rozbil  odvozená se SE roz-bít se z-lomit se s-trhnout se s-valit se

Tedy?  čeština dělá rozdíl mezi unak a unerg 1. pořádek slov 2. modifikace agentními adverbii’ 3. ‚left-branch extraction‘ 4. interpretace DAT 5. adjektiva derivovaná z minulých příčestí