ŠETŘENÍ PSYCHOSOCIÁLNÍCH KOMPETENCÍ STUDENTŮ OBORU VŠEOBECNÉ LÉKAŘSTVÍ SE ZŘETELEM NA IDENTIFIKACI OBAV A STRACHŮ SPOJENÝCH S NÁSTUPEM DO PRVNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovační kurz pro sanitáře VFN v Praze
Advertisements

Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Představení projektu OP RLZ CZ / /0353 Systém psychosociální prevence pro studenty všeobecného lékařství.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Lidský faktor v dopravě!
SLEDUJTE NAŠE WEBOVÉ STRÁNKY, KDE SE DOZVÍTE PODROBNOSTI !!!
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Tisková konference Vzdělávací projekt „Zdravá nemocnice“
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Didaktické prostředky
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Jak se stát dobrým právníkem?
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Jak se stát dobrým právníkem?
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Nabídka služeb kariérové poradny ZČU Pavla Hrabačková, 12. –
NÁZORY CIZINCŮ NA PROCES POSKYTOVÁNÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE V ČESKÉ REPUBLICE Vaňáčková, I.; Beharková, N.; Pokorná, A.
Pracovní spokojenost všeobecných sester ve světle Herzbergovy teorie
Kampaň pro rovnost šancí CZ / /0216 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. realizátor:
Dotazník pro lékaře FNOL PhDr. Lubica Juríčková, PhD.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Didaktické metody Androdidaktika.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Personální strategie mezinárodní firmy
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
PRAKTICKÁ ÚČETNÍ Grantový projekt: reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/ realizátor projektu: HM EKOND, spol. s r.o., Ostrava.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
PRESTIŽ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ A JEJÍ SOUVISLOST S PŘIPRAVOVANOU PROFESNÍ KOMOROU A-FORUM, z. s.
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Didaktické prostředky
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
PROFESE UČITELE Radek Šír.
České Budějovice, červen 2016
Didaktické metody Androdidaktika.
Úvod do psychologie
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Transkript prezentace:

ŠETŘENÍ PSYCHOSOCIÁLNÍCH KOMPETENCÍ STUDENTŮ OBORU VŠEOBECNÉ LÉKAŘSTVÍ SE ZŘETELEM NA IDENTIFIKACI OBAV A STRACHŮ SPOJENÝCH S NÁSTUPEM DO PRVNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ

Kontext výzkumu Součást OP RLZ projektu „Systém psychosociální prevence pro studenty všeobecného lékařství“, reg. č. CZ / /0353 Návaznost na sondu PhDr. Králové (2005) Následné aktivity: 1/ Focus groups 2/ Sonda poptávky po vzdělávacích/tréninkových modulech

Cíle šetření 1. Jaká je míra obav a strachů studentů medicíny ze stresových situací, které jsou spojeny s výkonem lékařské profese? 2. Jaké psychosociální kompetence dle studentů medicíny vyžaduje výkon lékařské profese? 3. Jak se oni sami cítí být těmito kompetencemi vybaveni? 4. Jak může lékařská fakulta přispět k rozvoji psychosociálních kompetencí svých studentů? 5. Jaké stereotypy povolání lékaře/ky vnímají studenti medicíny? 6. Je mezi studenty zájem o vzdělávací/tréninkové moduly rozvíjející jejich psychosociální kompetence?

Sběr dat a použitá technika Technika dotazníku Sběr dat v prvním týdnu výuky v září 2006 Vzorek 240 studentů 4. a 5. ročníku magisterského studijního programu Všeobecné lékařství LF UP v Olomouci Doplňující technika - focus groups (prohloubení výsledků dotazníkového šetření), vzorek 11 studentů z cílové populace

Vnímaní prestiže a stereotypů lékařského povolání Lékařské povolání vnímá jako společensky prestižní 82,6 % respondentů Sémantický diferenciál - vlastnosti lékaře/ky: Důvěryhodný, empatický, aktivní, vstřícný, rozhodný, zodpovědný, spolehlivý, moudrý a odborník

1,002,003,004,005,00 moudrý profese spolehlivý neoblíbený citlivý naslouchající člověk neodborník nezodpovědný rozhodný vstřícný nervózní zámožný srozumitelný nedůležitý aktivní neempatický důvěryhodný hloupý poslání nespolehlivý oblíbený necitlivý nenaslouchající nadčlověk odborník zodpovědný nerozhodný nevstřícný trpělivý chudý nesrozumitelný důležitý pasivní empatický nedůvěryhodný

Jiné vyhodnocení sémantického diferenciálu Hlava - moudrý, profese, nadčlověk, odborník Ruce - spolehlivý, citlivý, zodpovědný, rozhodný Srdce - naslouchající, vstřícný, trpělivý, empatický 87,7 % 91 %

Silné a slabé stránky oboru Faktor č. 1. Odbornost Focus_groups_záloha\Evka_příliš odbornosti, nenaučí základ, chtějí i ten obal.wma Tvoří 90 % studia medicíny; nejsilnější stránka studia Zahrnuje získávání odborných a teoretických znalostí, dovednost neustále se učit, přijímat velké množství informací v relativně krátkém čase, získávat všeobecný rozhled, ale i mít možnost specializace Zahrnuje dovednost určit diagnózu, používat logiku a propojovat informace do celku

Faktor č. 2. Praxe Tvoří 37 % studia 54 % respondentů považuje praktickou přípravu na budoucí povolání za slabou stránku oboru a přáli by si mít praxe daleko více Zahrnuje kontakt s pacienty, praktické zkušenosti získané v nemocnici a na klinikách, osvojení si dovednosti léčit, dále pozorování práce lékařů a předávání praktické zkušenosti studentům Focus_groups_záloha\Alena_nevieme sa dotýkať pacientov.wma Silné a slabé stránky oboru

Faktor č. 3. Manažerské kompetence Tvoří 22 % studia Zahrnují naučení se profesionálnímu přístupu k práci, samostatnosti, řídit a usměrňovat vlastní kariéru, umět si zorganizovat čas, být ctižádostiví, umět pracovat v týmu, ale i chovat se individualisticky Nedostatečné předávání kompetence zvládání administrativy a právní stránky profese Silné a slabé stránky oboru

Faktor č. 4. Psychosociální kompetence Tvoří 37 % studia 66 % respondentů považuje psychosociální přípravu za slabou stránku oboru Nedostatečně připravuje na jednání a komunikaci s pacienty a jejich rodinami, komunikaci na pracovišti mezi ostatními lékaři a dalším personálem Jak zvládat zátěž a časový stres, jak se vyrovnat s obtížnými situacemi, vlastním selháním či smrtí pacienta a jak sdělovat špatné zprávy Ne-individuální přístup k pacientům, málo času vyhrazeného na jednotlivého pacienta, nízká empatie, vcítění se do situace pacienta, časté předsudky Silné a slabé stránky oboru

Obavy a strachy ze situací spojených s výkonem lékařské profese Ve vztahu k práci Těžce budu zvládat Lehce budu zvládat Vysoké pracovní tempo Profesní zodpovědnost Odborné selhání Nedostačující znalosti Administrativní systém Neustálé učení se nových věcí Komunikace s pacienty a jejich rodinou Komunikace s kolegy Komunikace s nadřízenými Komunikace s ostatním personálem Vyrovnávání se s nepřiměřenými očekáváními pacientů Riziko soudních žalob a medializací Nízké finanční ohodnocení Kritika mé osoby a mé práce A A A A A A A A A A A A A A

Ve vztahu k vlastní rodině, k širší rodině, přátelům a známým a ve vztahu k sobě samému Focus_groups_záloha\Peťo_velký problém sladit osobní a pracovní život.wma Focus_groups_záloha\Peťo_velký problém sladit osobní a pracovní život.wma Těžce budu zvládatLehce budu zvládat Vyčlenit dostatek času pro vlastní rodinu Vyčlenit dostatek času pro širší rodinu Nepřenášet pracovní problémy do osobního života Vyčlenit dostatek času pro přátelé a známé Vytvořit si čas pro záliby Věnovat se sobě A A A A A A Obavy a strachy ze situací spojených s výkonem lékařské profese

Vybavenost psychosociálními kompetencemi Prostor pro rozvoj všech psychosociálních kompetencí

Zastoupení a efektivita psychosociálně orientovaných předmětů

Zájem o kurzy rozvíjející psychosociální kompetence Focus_groups_záloha\Bude zájem o tyto kurzy.wma

Jak může přispět lékařská fakulta Zájem o jinou než přednáškovou formu Preference praktického výcviku, prožitkových metod, modelových situací, diskuze se spolužáky, cvičení v malých skupinách, team-buildingových akcí Focus_groups_záloha\Barča_adaptační kurzy_stmelení kolektivu.wma Focus_groups_záloha\Klárka_chybí kolektivita mezi spolužáky a to je choré.wma Focus_groups_záloha\Evka_systém školy_každý je tvůj potenciální konkurent.wma Focus_groups_záloha\Evka_motivace_pacient_chci mu pomoct.wma

Sonda poptávky po vzdělávacích/tréninkových modulech Focus_groups_záloha\Alena_dúfam, že někdo se životom medika zaoberá aj v globále.wma Součást focus groups Cíl Zjistit preferovaný obsah a formu vyvíjených vzdělávacích/tréninkových modulů Vzorek 11 studentů 4. a 5. ročníku magisterského studijního programu Všeobecné lékařství LF UP v Olomouci (5 mužů, 6 žen) Termín 29. listopad 2006

Název a obsah modulů Focus_groups_záloha\Peťo_krásne 3 riadky v bielej knížke.wma Focus_groups_záloha\Barča_udělat dobrý první workshop pro motivaci dalších.wma Životní styl jako sebeobrana Hezký název i obsah Nebojme se komunikovat Velmi potřebné, protože většina neví, jak začít s pacientem komunikovat Ocenění neverbální komunikace - jak se na pacienta tvářit, neuchechtávat se apod.

Lékař jako lék – umění naslouchat svým pacientům a jak se z toho nezbláznit Výborný název, zaujme Jak prožít kvalitní život v roli lékaře Neznalost termínů gender problematika, age management Tuto terminologii potřeba přeložit, vysvětlit Dobré vztahy, šance pro život Hezký název, potřeba zjednodušit obsah Název a obsah modulů

Návrhy optimalizace formulace obsahu modulů Forma je přátelská, proto by tomu měla odpovídat i formulace obsahu, být uvolněná, aby nepůsobila jako definice, kterou je potřeba se naučit Obsah by měl být koncipován lidsky, ne učebnicově Líbí se aktivní formulace obsahu, je to změna, která uvolňuje Typ: take it easy

Metody modulů Velmi oceňují, je to aktivní forma, změna Typy metod podmíněné velikostí skupiny, potřeba vytvořit atmosféru důvěry, intimity Potřeba mediky tyto metody naučit - např. kresební projevy a relaxace jsou jim cizí Focus_groups_záloha\Barča_příklad s obrazem_medici necítí obraz.wma Focus_groups_záloha\Peťo_relaxace_myslím na čerešne.wma

Počet studentů ve skupině a preferované dny 10 – 15 studentů 25 je příliš mnoho Focus_groups_záloha\Tomáš_skupina 25 velká.wma Výhodnější je směrovat kurzy do víkendu – pátek, sobota a neděle (lepší než čtvrtek, pátek a sobota) Místo konání kurzů mimo Olomouc výhodou Velký zájem o výjezd mimo místo konání kurzu

Charakteristika lektora Dovednost navodit a udržet atmosféru důvěry Dovednost bezpečného zacházení s používanými metodami Riziko nižšího zájmu o vzdělávací/tréninkové kurzy vedené lektory z LF UP: „Já třeba bych tam nešla. Oni můžou být super, ale na tyto metody, kde se mám otevřít, bych k nim nešla.“

Kreditové ohodnocení Velká diskuze s ohledem na počet kreditů 3 diskutované možnosti: 1/ 1 kredit - není motivující vzhledem k nutnosti dostát kreditnímu systému 2/ 2 kredity - optimální 3/ 3 kredity - riziko účasti „lovců kreditů“

Děkuji za pozornost Mgr. Alena Husárová Koordinátorka výzkumných šetření TARA Professionals, o.p.s. Wurmova Olomouc