Rapid e-learning (REL): sílící trend Mgr. Ludmila Urbášková CDV UP Olomouc akademie distančního vzdělávání
Proč Rapid eLearning? Požadavky na čas a prostředky u klasického eLearningu převyšují jeho výhody. Často je potřeba vytvořit kurz ve velmi krátkém čase. Často se jedná o informace s velmi krátkou „dobou životnosti“.
Subject-matter expert (SME) Stává se středem malého realizačního týmu. Přímé sdílení znalostí se studenty.
Definice Rapid eLearningu Je definován pomocí následujících kriterií: Obsah kurzu může být vytvořen za méně než tři týdny Jako základní zdroj vývoje působí právě SME Použití obecně známých nástrojů nebo „user- friendly“ šablony (tempaltes) Multimediální prvky jsou zahrnuty pouze takové, které netvoří technologické bariéry Jednotlivé učební bloky musí být vytvořeny do jedné hodiny Mohou zahrnovat synchronní i asynchronní modely
Kdy použít Rapid eLearning? studium rozdílů v dříve studovaných znalostech či dovednostech obsah má jen krátkou dobu platnosti, brzy bude změněn témata vyžadující časté aktualizace problémy, které musejí být vysvětleny bezprostředně úvodní kapitoly v prezenční výuce nebo uvádění detailních informací v kombinované výuce
Úskalí Rapid eLearningu Bariéra malého porozumění technologiím Velké zaneprázdnění SME, takže nevěnují tvorbě materiálů takovou pozornost, jaká je zapotřebí Malé nebo žádné zkušenosti SME s výukou on-line
A jaké je řešení? Vyškolit potenciální autory (výběr platformy pro tvorbu obsahu) Poskytněte šablony (templates): Umožnit efektivitu předávání informací Podpora tematických diskuzí Zajištění žádoucích pravidel (fonty, barvy…) Připravte SME pro virtuální výuku Podněcujte tvorbu aktualizací Vytvořte jakési „best practices“ pro SME
Tato práce byla vytvořena pro projekt Akademie Distančního Vzdělávání a slouží k demonstraci jedné z alternativ využití eLearningu v praxi. Děkuji za pozornost.