Filosofie pro environmentalisty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Advertisements

Literární věda.
Řeč, jazyk, mluva.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Proměny českého environmentálního hnutí v letech Bohuslav Binka, FSS MU.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Jak funguje věda - jak vědci přemýšlejí, - jak přicházejí na své objevy, - co můžeme od vědy očekávat - a co naopak ne Mgr. Jan Kolář, Ph.D. Ústav experimentální.
Přijímací řízení 2006/20007 Obor: Studium humanitní vzdělanosti.
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ČÍSLO NULA.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Kněz dnes znamená osobu, většinou muž, který je v daném náboženském společenství oprávněn a povolán konat pravidelné bohoslužby, zejména přinášet oběti,
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Chyby v psaní seminárních prací
Filosofie úvod do problému....
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
Mlhavost Fuzzy logika, fuzzy množiny, fuzzy čísla
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Základy pedagogické metodologie
Opakování - náboženství
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Přednáška K čemu je právní filosofie
Sociologie ?.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Filosofie vědy Filosofie a teorie vědy, kritické myšlení Filosofie a teorie vědy, kritické myšlení.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Množina bodů dané vlastnosti
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Filosofie Základy logiky.
FILOsOFIE A VĚDA.
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ježíš.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Gödelova(y) věta(y).
Základní filozofické otázky
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Filosofie pro environmentalisty Bohuslav Binka, 2013

Filosofie pro environmentalisty Ï Kdo? Bohuslav Binka (binka@fss.muni.cz) Ò Co? Kapitoly z dějin myšlení s přihlédnutím k environ-mentálním otázkám. Základy mediální gramatiky. Základy logiky a vědeckých metod myšlení. Ï Povinnosti? Zvládnout probíranou látku. Načíst literaturu. Úspěšně absolvovat písemnou práci. Vypracovat esej.

Úvodní definice „Filosofie je souborem metakriteriálních tvrzení, které mají všeobecnou platnost a které vyčerpávajícím způsobem definují způsob, kterým korelačně obmýšlíme svět.“ Ï Tuto definici byste měli, stejně jako jména a časové souvislosti nejvýznamnějších filosofů, umět podat v přesném znění a s podrobnějším výkladem. Ò Můžete mi prosím říci nějaké doplnění této definice? Pokud ne, postoupíme dál.

A nyní doopravdy Ï Ò Ï peak Definice, kterou jsme si právě uvedli, je jednou z nejhorších, které jsem dokázal vymyslet a zahrnuje celou řadu mylných představ o této disciplíně. Takže začněme raději tím, čím filosofie v žádném případě není. Ò peak Filosofie není „machrování“ za pomoci okouzlujících, vědecky znějících slov. nomologická hypotéza identita Ï Filosofie není všezahrnující, univerzální disciplínou, která určuje pravdivostní kritéria ostatních disciplín – filosofie není meta-věda.

A nyní doopravdy II. Ï Filosofie není seznam jmen významných filosofů s krátkou charakteristikou jejich díla či života. (Filosofie není slovník.) Ò Filosofie není znalostí skrytých a tajemných poznatků o světě, které jsou přístupné pouze vyvoleným. Ï Filosofie není ani moderní mýtus, ani náboženství ani věda.

Námitky kritiků Filosofie je na nic. Ï Ò Ï Filosofie – na rozdíl od vědy (technických věd) nic nepřináší a je vlastně zbytečná. Ò Filosofie je řešení nesmyslných či neřešitelných otázek a připomíná debaty o nesmrtelnosti chrousta. Ï Filosofie nedává dokonce ani jistotu. Na matematickou jistotu nedosáhne a náboženskou dává špatným způsobem. Filosofie je na nic.

Námitky kritiků II. Ï Právě uvedená kritika má něco do sebe. 1. Filosofie skutečně na rozdíl od vědy nepřináší mnoho užitečných objevů. 2. Mnoho filosofických problémů skutečně nemá definitivní řešení. 3. Existuje spousta filosofických textů, které jsou divné nebo dokonce k ničemu. Ï Jenže i když to je všechno pravda, není to s filosofií tak jednoduché. Ò

Námitky kritiků III. Ï Ò Ï Ò Podívejme se na jednotlivé námitky kritiků podrobněji: 1. Filosofie řeší nevědecké pseudoproblémy a žádné reálné poznání nám nikdy nepřinese. Ò Děkan této fakulty váží 70 kg. V ČR existuje 23 politických stran. Ï Užitečná dávka liruxinu je u 70 kg člověka 2 mg. Součin tlaku a objemu plynu je stálý. Ò Existují různé typy vědeckých teorií? Čím se liší? Co je to číslo? Souvisí věda s hodnotami?

Námitky kritiků VI. Ï Věty z oddílu číslo tři jsou v rámci vědy nezodpověditelné, ale přitom mají smysl a věda z nich – ať už si to někteří vědci uvědomují či nikoliv – vychází. Ò Každý vědec vychází z některých předpokladů, které nemá jak z vlastní vědecké disciplíny odvodit, a také z hodnot, které vůbec nelze vědeckým způsobem odvodit. Ï Když porovnáváte dvě vědecké disciplíny nelze často rozhodnout na základě vědeckých kritérií – potřebujete něco jiného než jen vědu.

Námitky kritiků V. Ï Filosofie je řešení nesmyslných či neřešitelných otázek a připomíná debaty o nesmrtelnosti chrousta. Ò Téměř každý z nás vyznává určité hodnoty a téměř každý z nás má určitý pojem světa. Věta „Filosofie je blbost.“ sama vychází z určité představy toho, co má ve světě smysl a co nikoliv, a v tomto smyslu je výsostně filosofická. Nebo věta „Jedině přírodní věty mají pro společnost smysl.“ je sama ne-přírodovědecká a ryze, i když poněkud naivně filosofující. Filosofie je užitečná už tím, že nám umožňuje rozpoznat, kdy ještě mluvíme vědecky a kdy už – třeba pro-technicky – filosofujeme.

Námitky kritiků VI. Ï Ò Ï HA-HA-HA – k čemu a na co? Ò Filosofie je řešení nesmyslných či neřešitelných otázek a připomíná debaty o nesmrtelnosti chrousta. Ò A nejen to. Filosofie skutečně nepřinesla lidstvu mnoho materiálně cenného. Ale ti kdo ji pěstují (nikoliv vyučují, nikoliv ovládají, ale pěstují) se v určitém ohledu kultivují. Ï HA-HA-HA – k čemu a na co? Ò Aby si uvědomili vlastní předsudky. Aby zpochybnili, to co velmi naivně považujeme za jisté. Aby dokázali rozpoznat, když je někdo manipuluje. Aby nepřemýšleli jen v jednom rozměru.

Námitky kritiků VII. Ï Ò Ï Ò Dokonce ani ta matematika není co bývala. Filosofie nedává dokonce ani jistotu. Na matematickou jistotu nedosáhne a náboženskou dává špatným způsobem. Ò Jak v tomto světě dosáhneme jistoty? 1. Dogmatismem kombinovaným se schopností nemyslet. (záměrnou hloupostí). 2. Skupinovým blouzněním. (záměrným popliváním sebe sama). 3. Omezením poznání na věci triviální a bez významu. (zmenšením svého dosahu ad-absurdum). Ï Dokonce ani ta matematika není co bývala. Ò Takže filosofie nedává jistotu, ale umožňuje se vyhnout stavu 1., 2. a 3. A je otázka, zda je to nevýhoda.

Mýtus, náboženství, věda, filosofie Podívejme se na následující texty Ò Když zemi čistou jste si rozdělili, bozi, Dilmun byl krajinou čistou, když zemi neposkvrněnou, místa jste si rozdělili, byla země Dilmun krajinou čistou. Země Dilmun je čistá, země Dilmun je jasná, země Dilmun je jasná, země Dilmun je zářící. Tehdy ještě, když na Dilmunu ulehl sám, i pro Enkiho, jenž se tam potom se ženou svou miloval, byl Dilmun místem jasným, místem zářízím. /Enki a Ninchursag/ Ï Tak tedy nejdříve vznikl Chaos, ale pak Země širokoprsá, to na věky bezpečné pro všechny sídlo, pro nesmrtelné, jimž temeno sněžného Olympu patří, spolu s mrákotným Tartarem v útrobách širok země … /Zrození Bohů, Hésiodos/

Mýtus, náboženství, věda, filosofie I. Oba právě přečtené texty patří do světa mýtu. Co tento mýtický svět charakterizuje? Začněme názory moudrých pánů: Ï „Mýtický pocit světa má jen slabou složku intelektuální, není v něm místa pro samostatnost, kritičnost … (a přitom je) čímsi nesmírně důležitým … je sám nadán magickou silou. /Patočka 1991: 109-110/ Ò Mýtus … je takové vědění, které se vymyká operacím logického myšlení a experimentování a chce zjevovat pouze sebe samo … Mýtus jako takový je … absolutně závazný. /Otto 1991: 17-18/

Mýtus, náboženství, věda, filosofie II. Z toho co píše Jan Patočka či Walter Otto si zopakujme, že mýtus nepřipouští kritické myšlení a je pro ty, kteří jím určují svůj svět závaznější než realita. Mýtus v jistém slova smyslu potlačuje myšlení. Toho si všimnete již porovnáním reklamních spotů s výše uvedenými mýty – obojí je založeno na jisté formě sugesce opakováním. Mýtus nepřipouští některé otázky, vylučuje tázání, respektive odpovídá způsobem, který už dál nemíří k diskusi. Ovšem když si mýtus charakterizujeme takto, automaticky míříme k otázce: Ò Jak je možné, že mýtus byl a je tak úspěšným výkladem světa. Jak to, že všechny neevropské kultury a všechny přírodní národy žili v mýtickém svět? Jestliže mýtus „klame“ a „lže“, jak je možné, že jím vedené společnosti obsadili svět? Jak to, že neexistují společnosti, které se obešly bez mýtu?

Mýtus, náboženství, věda, filosofie III. K zodpovězení otázky proč byl mýtus tak úspěšný a jaký je jeho význam pro dějiny myšlení musíme připomenout několik faktů a také otevřít pár dalších moudrých knih. Zhruba před 40 000 až 70 000 lety dochází ve vývoji našich předků k zásadnímu zlomu. Ten charakterizuje vznik výtvarného umění, zájem o posmrtný svět, řádové vylepšení zpracovávání nástrojů, mimořádný nárůst komunikace napříč kmeny. Některé z těchto schopností přebírají i stále přežívající kmeny Neandrtálců, většinu však ne. Cosi ve vědomí „moderních“ lidí se změnilo a většina nebyla přenositelná mimo svět Homo Sapiens. Změny se s vysokou pravděpodobností týkaly struktury našeho mozku a mysli.

Mýtus, náboženství, věda, filosofie IV. Ï Předmýtický svět jednorozměrný. Je to co je a je to teď. Mohu si pamatovat, ale nemám představu více-světů, možností, že cosi je či může být jinak. Existuje jen jeden svět. Ò Mýtický svět přináší novou dimenzi, kromě toho co je – příroda, já v tomto okamžiku existuje ještě jiný svět s jinými pravidly a jiným fungováním.

Mýtus, náboženství, věda, filosofie V. Podívejme se nyní na některá díla mýtického světa.

Mýtus, náboženství, věda, filosofie VI. Jedná se o zobrazení přírody, nebo světa, který začal být dostupný až nám lidem, a který objekty přírody dává do úplně nových vztahů a tím nám ukazuje „jiný“ svět? Podle D. Lewise-Williamse platí druhá hypotéza. Mýtus je odpověď na nepřírodní, nepřirozenou situaci člověka po objevení „jiných světů“.

Mýtus, náboženství, věda, filosofie VII. To znamená, že umění mladého paleolitu není záznamem reality – však také obsahuje obrovské množství nereálných prvků a je umístěné na velmi podivných místech – obtížně dostupných, temných jeskyních. Naopak je zápisem toho, co se děje v jiných světech. Tím ale umožňuje člověku myslet mimo „zvířecí“ svět, získat odstup od světa instinktu a biologického diktátu. Mýtus je výrazem vzpoury proti diktátu „přirozeného“ světa. Mýtus nám pomáhal stát se tím, čím jsme dnes. Sice nás spoutal absolutním kulturním diktátem, ale osvobodil nás z ještě přísnějšího biologického vězení.

Mýtus, náboženství, věda, filosofie VIII. Aby měl sílu osvobodit lidi z vězení biologického světa, musel být mýtický svět velmi přesvědčivý. To je důvod „absolutní, nezpochybnitelné“ síly jeho výkladu. V mýtickém světě se skutečně nekladou jiné, než dopředu známé otázky a jádro mýtu nemůže být zpochybněno žádným faktem. Jak výstižně napsal Egon Bondy – mýtus je říší absolutní pravdy. Ovšem nejen pravdy – také stejně důležité jistoty.

Mýtus, náboženství, věda, filosofie VIII. Porovnejme si nyní mýtus s filosofií: Mýtus absolutní pravda ¥ argumentuje se opakováním a emocemi ¥ bez písma ¥ osvobození z vězení bio. tady a teď. Filosofie ¥ argumentace na základě zdůvodnění potřebuje psaný text ¥ kritické myšlení ¥ osvobození z moci mýtu

Mýtus, náboženství, věda, filosofie IX. Co však v této souvislosti s náboženstvím? (křesťanství, judaismus, islám, hinduismus) Náboženství ani mýtus ani filosofie, jiná reakce na zánik mýtu ¥ více interpretací několika absolutních pravd ¥ zpochybnění, ale nemožnost zpochybnit vše ¥ souboj víry s protiproudem mýtu

Mýtus, náboženství, věda, filosofie X. A co na to věda?

Mýtus, náboženství, věda, filosofie X.

Věda a filosofie Ï Filosofie je řešení problému uvnitř slepých skvrn, v meziprostoru mezi jednotlivými vědními disciplínami a také o patro výš a níž než je věda.